Re: Carburateur afstellen

#2
Hallo Ron,
Normaal heeft een '77 MGB een Zenith Stromberg CD175 carburateur.
Als die is vervangen door een SU type, kan het een HS6 of een HIF44 zijn.
Deze verschillen wat afstelling betreft.
Het verdient aanbeveling om de gehele afstel procedure van begin tot eind te doorlopen.
Als je in de zoekbalk van Google "SU HIF44 afstellen" intypt wordt je bedolven onder de beschrijvingen en filmpjes.
Als ik wist, welke carburateur je hebt kon ik er wel een voor je opzoeken, maar als je het zelf doet heb je ruime keuze.
Veel succes.

Re: Carburateur afstellen

#8
990316 schreef:
02 jan 2024, 10:29
Beste Ron,

Let er wel op dat de mengsel afstelschroef andersom werkt. Dus indraaien (met de klok mee) geeft een rijker mengsel. Zie ook:
https://sucarb.co.uk/technical-hif-type ... ng-general
Succes, Henny
Een Gunson Colortune is de makkelijkste manier om de beste afstelling te bereiken (is wel vrij prijzig geworden de laatste jaren). Weet dat als je de beste mengselafstelling met zo'n Colortune gaat checken, de beste waarde op een lichtblauw vlambeeld wat te arm is. Ik stel altijd eerst op blauw af en schroef dan twee kwart slagen op de stelschroef rijker, halve slag rechtsom dus. Het dynamische gedrag krijg je prachtig te zien door zowel met losgenomen als ingeschroefde demper gas te geven. Zonder demping blijft de kleur blauw, inclusief demper komt de kleur kortstondig naar geel. Dit geeft het equivalent van een acceleratiepomp.

Na het vinden van de grove instelling zoals hierboven beschreven kan je gaan finetunen op bougiekleur na een wat langere rit. Te donker is te rijk, te wit/grijs te arm.
Met een enkele carburateur heb je tenminste geen noodzaak om airflow te balanceren. Overigens zet een Colortune in op cyl nr 2 of 3 voor de beste zichtbaarheid.

Ik heb geprobeerd een foto van een bougie bij een zuinige afstelling hier toe te voegen maar deze "klote" site weigert meer functies dan ooit te ondersteunen :-(
Mocht je die alsnog willen ontvangen (ik heb zelfs een foto van alle kleuren over alle mogelijke afstellingen beschikbaar) vermeld dan een normaal mailadres hier.
Ook vindt je veel informatie op MG Experience een prima gratis alternatief voor de rammelende MGCC website (wel Engelstalig, de meeste MG's gingen naar de USA)
cron