MGB start niet

#1
Goede dag,

Na een ritje met de MGB heb ik hem thuis zonder problemen geparkeerd.
De volgende ochtend wil ik wegrijden en het enige geluid wat er onder de motorkap vandaan kwam, was 'klik'. De startmotor slaat dus niet eens over.
De accu is onlangs vervangen en we gaan er regelmatig mee op pad, dus daar ligt het niet aan. Bij het nameten geeft de accu ook netjes 12,5v.
De lampen werken naar behoren, zo ook het rode motorlampje op het dashboard, voor het starten en ik hoor de benzinepomp ook draaien.
Wat op valt is dat er schone (doorzichtige) olie in de connector van kabel van de bobine naar de distributiekap zit. Aan de kant van de bobine. (is dit normaal?)
Er zit verder geen leiding of ander onderdeel in de buurt wat dit kan veroorzaken, voor zover ik kan zien.

Ik ben (nog :)) niet zo'n held met sleutelen maar kan wellicht wat basis dingen afvinken met jullie hulp.

Met vriendelijke groet,

Rogier

Re: MGB start niet

#2
Al is het mischien niet de oorzaak voor die " klik" als je dde sleutel omdraait, toch moet je zo spoedig mogelijk je bobine vervangen.
Die is gevuld met olie om hem te koelen en die olie is er uit aan het lopen.
Je bobine is dus aan het eind van zijn leven. Hij zou kortsluiting kunnen maken.
12.5 volt op een nieuwe onbelaste accu is aan de lage kant. Laat een helper de sleutel omdraaien terwijl je meet en kijk wat de spanning doet als je de klik hoort.
Zakt die onder pakweg 9,5 Volt laadt dan je accu op. En probeedr te starten met een nieuwe bobine.
Nog steeds allen een klik dan is er waarscchijnlijk wat mis met het startrelais op de startmotor, begin eens met een tik met een hamer. Kijken of de conta ten los komen

Re: MGB start niet

#3
Ik denk dat de startmotor vast zit. Dit euvel komt vaker voor bij onze oudjes. Draai met een passende steeksleutel het vierkant aan het eindeinde van de startmotor een paar keer heen en weer. Het lijkt mij sterk dat het aan de bobine ligt.
Laat ons weten of het is opgelost.
Succes.

Re: MGB start niet

#5
210169 schreef:
24 aug 2023, 16:08
Sorry dat het even heeft geduurd. Er kwamen wat dingen tussendoor.
Een paar klappen op de startmotor terwijl de contactsleutel gedraaid wordt, heeft het voor nu verholpen.
Dank voor de tips!
Toen ik mijn OEM 2M100 starter er nog in had zitten was dat aantikken van de starter na elke periode van winterstilstand nodig. Vervolgens bleek hij bij regelmatig gebruik van de B in de zomer wel te blijven werken zonder die klappen. Toch uiteindelijk vervangen door die moderne kleinere versie met permanente magneten....

PS Er waren altijd revisiesetjes voor de solenoid contacten (want die zijn hier de problemen gevende onderdelen) maar bij die 2M100 waren die mij te duur...
In Porter's boek over de MGB staat overigens een recept om een slecht functionerende solenoid te herstellen zonder nieuwe onderdelen te monteren. Volgens mij alleen zinvol als er nog genoeg materiaal op die contacten zit om die na schoonmaken en opschuren weer aan de praat te krijgen. Op de eerste foto kan je goed zien hoe die enorme starterstromen dat contactmateriaal fors doen inbranden, dat zal bij die 2M100 van mij ook wel het geval zijn (hij ligt nog steeds in mijn garage)


defect geraakte solenoid
defect geraakte solenoid
IMG_5290.JPG (40.07 KiB) 5162 keer bekeken

reparatiesetje solenoid
reparatiesetje solenoid
IMG_5237.JPG (41.1 KiB) 5162 keer bekeken