15 inch velgen op de MGB

#1
Omdat ik het lastig vind de chromen spaakwielen mooi te houden, wil ik gelakte spaakwielen kopen.
Ik kan 15 inch velgen krijgen, die normaal onder de MGC zitten.
Ik heb nu 175/70/14 Pirelli's onder mijn MGB.
Welke maat banden zouden passen in de wielkasten met 15 inch velgen? Dat de snelheidsmeter (toch al in mijlen) niet klopt, vind ik niet erg. Ik maak wel een tochtje met GPS om te weten wat de echte snelheden zijn. De meter klopt nu ook niet.
Wie kan adviseren?
Bij voorbaat dank.

Re: 15 inch velgen op de MGB

#3
Op een B heb ik 5,0" brede spaakvelgen (15" diameter) met Vredestein Classic 175/70x15 banden en
op een andere B heb het 5,5" brede minilites (15" diameter) met 185/65x15 Continental Eco 5 banden.
Zolang de snelheidsmeter indicatie volgens de hierboven aangegeven omrekencalculator circa 1% is is het verschil acceptabel.
De 185/65x15 zijn nagenoeg gelijk aan de standard band van de MGB.

Bij invoeren wel uitgaan van de 165x14 banden wel de standard waren op de MGB en deze invoeren als 165/80x14, de daadwerkelijke
hoogte van de band was 82% maar daar voorzien de tabellen niet in.

Bredere banden geeft een zwaarder stuurgedrag hoewel sommigen met 195 brede banden rijden, ieder zijn smaak.
Hoe kleiner je stuurwiel geeft ook zwaardere sturing, merk je zeker als de banden breder worden.
Met modern banden de bandenspanning ook naar circa 2,2 verhogen.

Succes met je orienteren.
Ook een goede bandenvergelijkingstabel is te vinden na google "Miata net tyrecalculator".

Re: 15 inch velgen op de MGB

#4
990191 schreef:Omdat ik het lastig vind de chromen spaakwielen mooi te houden, wil ik gelakte spaakwielen kopen.
Ik kan 15 inch velgen krijgen, die normaal onder de MGC zitten.
Ik heb nu 175/70/14 Pirelli's onder mijn MGB.
Welke maat banden zouden passen in de wielkasten met 15 inch velgen? Dat de snelheidsmeter (toch al in mijlen) niet klopt, vind ik niet erg. Ik maak wel een tochtje met GPS om te weten wat de echte snelheden zijn. De meter klopt nu ook niet.
Wie kan adviseren?
Bij voorbaat dank.
Je stelling over afwijkende snelheidsaanwijzing klopt niet helemaal: 175/70R14 is bijna gelijkwaardig met 155R14(80), de oorspronkelijke bandenmaat voor de Tourer. De GT had de 165R14 (80) maat en die werd later ook de vervanger op de Tourer. Deze 175 maat is qua breedte op de velg eigenlijk een 5 inch maat, maar wel de maximale die toch nog op de 4,5 inch brede originele wielen past. Maar ga je naar bredere banden in combinatie met grotere wielen, dan moet je velgbreedtes van 5 of 5,5 inch uitkiezen.

Minilites konden dat aan en zitten ook wat meer naar binnen toe, want anders lopen de banden tegen de wielkasten aan. De MIATA site is prima voor het uitvinden van afmetingen versus kilometer afwijkingen http://www.miata.net/garage/tirecalc.html (wat lastiger gezien riskante JAVA-software) , een andere is http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm

Hoe breder je gaat hoe lastiger het wordt met het binnen de wielkasten te blijven. Ik heb daar ooit een Engelstalig documentje over gevonden, met zo wat berekeningen op 14 inch wielen (geen 15 inch). Maar qua breedte weet je dan wel alles http://www.mgexp.com/article/tire-sizes.html

Overigens ging dat document uit van 155R14 als oorspronkelijke maat met 78 als hoogte. De ooit zo poulaire Michelin XAS banden in 165R14 maat (net bij mij uitgezwaaid) hadden een hoogte van 84 :!: Ik zou in jouw geval voor een breedte van maximaal 185 gaan in de 15 inch wielmaat en voor je huidige banden op die sites gewoon de nominale 80-hoogte invullen.

Niet breder gaan dan 185, want hoe breder hoe lastiger ze passen in de wielkasten. Wat dat betreft vraag ik me ook af of die spaakwielen die je op het oog hebt wel voldoende "positieve oversteek" hebben om de dikte van de banden naar buiten toe te compenseren. Vreemd genoeg betekent positieve oversteek juist een wat meer naar binnen geplaatst wiel en negatieve het omgekeerde... :roll:

Veel succes :-D on

NB Nagekomen info 2 juni: in het meinummer van Popular Classics stonden diverse B's met V8 motoren en (dus) grotere en/of bredere wielen. Het viel me op dat er één bij was die met 185 brede banden op 15 inch spaakwielen, TOCH uitgeklopte wielkasten achter nodig had. Je bent dus gewaarschuwd! Op 14 inch spaakwielen was dat in garage van Dorland (Vlaardingen) op zijn eigen rubber bumper B uit 1980 zeker NIET nodig :o

Re: 15 inch velgen op de MGB

#5
Hoi Don

Even reageren op je nagekomen bericht.
Dat een B met 185 banden uitgeklopte wiel kasten is mogelijk.
De B is dan voorzien van een stalen wielen as met spaakwiel conversie.
Dit geeft gelijk de beperking van de conversie aan.
In de praktijk kun je dan meestal niet breder gaan dan 165 breed.

Dit aspect miste ik nog in de topic.
Overigens stelt de Topic starter dat hij moeite heeft om chromen spaakwielen mooi te houden.
Geld voor painted spaakwielen evenzo.

Groet
Hans Geertse

Re: 15 inch velgen op de MGB

#6
Indien de auto spaakwielnaven heeft "Minilites" in 5,5J x 15" met centrale moersluiting (als spaakwielen) monteren met 185/65x14.
Heb ik ook gedaan, die auto hierboven in eerdere reactive aangegeven als maatindicatie, spaakwielen zijn mooi, persoonlijk vind ik de
chromen makkelijker schoon te houden dan de zilver gespoten, maar dat licht ook aan de conditie van de velgen.
15" spaakvelgen hebben een grotere diameter van 14" velgen en meer spaken, dus meer vierkante centimeters en spaken schoon te houden. 8-)

Met Groeten
cron