probleem km teller

#1
Hallo allemaal,
Ik heb een 72'er MGB en daar heb ik een teller uit eind jaren 70 gezet omdat deze km en mijlen heeft.
Mijn originele teller had alleen mijlen.
De nieuwere teller heeft een grote aansluiting (wellicht dat mensen nu weten welke ik bedoel)
De teller naald danst echter over de teller en geeft niet de juiste snelheid aan. Weet iemand waar dat aan ligt?
Past de nieuwere teller überhaupt wel op het teller werk in de bak?
Groetjes en bedankt Pascal
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"

Re: probleem km teller

#2
Hoi Pascal,

Voor " oudere types" MGB's zijn er veel verschillende types odometer (tja zo heet zo'n ding officieel), onderin de teller op de wijzerplaat staat een getaal en erachter TPM (wiel omwentelingen per mijl).
Dit getal zou van de oude en de nieuw geplaatste hetzelfde moeten zijn, ook kan er verschil zijn in odometer voor overdrive of voor non-overdrivebak.
Daar ik zelf louter nog met rubber bumper MGB's bezig ben weet ik helaas niet het exacte nummer (bestelnummr) van de teller welke je nodig zou hebben.
Gisteren zelf ook via google gezocht voor dit item, maar weinig exacte informative tot nu toe gevonden.

Re: probleem km teller

#3
090086 schreef:Hallo allemaal,
Ik heb een 72'er MGB en daar heb ik een teller uit eind jaren 70 gezet omdat deze km en mijlen heeft.
Mijn originele teller had alleen mijlen.
De nieuwere teller heeft een grote aansluiting (wellicht dat mensen nu weten welke ik bedoel)
De teller naald danst echter over de teller en geeft niet de juiste snelheid aan. Weet iemand waar dat aan ligt?
Past de nieuwere teller überhaupt wel op het teller werk in de bak?
Groetjes en bedankt Pascal
Er is een oude post op het oorspronkelijke forum van mij en Hans Geertse over dit onderwerp. In 1972 hadden die tellers een kleine aansluitwartel en afhankelijk van het model ging er wel of niet een haakse aandrijving aan die kant tussen (mijn USA 1972 kent die, de Europese hadden die weer niet). In het USA geval kwam dat doordat de aandrijfkabel eerst naar rechts en toen weer naar links ging en dus zeer lang is (GSD 151). Europees gaat rechtstreekser en geeft een kortere aandrijf kabel (waar dan ook weer wel of niet een haakse aandrijving in grote maatvoering voor op de bak zit)

Allereerst moet je weten of je een overdrivebak hebt of niet, daar begint het al mee (ik heb ooit een non-overdrive type milesteller gekocht voor mijn overdrivebak, dat was dus voor niets.... )

Met wat Googlen of danzkij Hans Geertse kom je wel op het overzicht van tellertypes over de jaren heen en de corresponderende toerentallen, die ook onderop de wijzerplaat naast het typenummer staan. Het typenummer ziet er bv zo uit: SN 5xyz/ab en de TPM waarde erna is dan 1280 (miles) of factor 1,6 lager met 800 (km's). Dan wel 1000 (miles) of idem 620 (km's). Ik heb dus zelf een 1280 miles teller en een latere bijgekochte 1000 miles teller, die dan ook 28% te hoog aangeeft. Vergelijk jouw oude TPM eens met je nieuwe, dan weet je gelijk of er überhaupt wel mee te werken valt!

Mijn gevoel zegt me overigens dat je sowieso de verkeerde teller hebt gekocht gezien die dikkere wartel :(

NB Vooral in Europa zijn ook heel veel tellers in de SN6000/ab serie uitgebracht, in dezelfde TPM-waardes. Die zijn net zo goed bruikbaar, mits je maar het juiste type + TPM-waarde bezit. Volledig afwijkend qua TPM 1216/760 is de late teller voor een automaatbak, maar die bezit je volgens mij niet
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 29 mei 2013, 19:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: probleem km teller

#4
Pascal

Heeft je MGB een O.D
Wat is het SN nr. van je orginele teller.
Wat is het SN nr. van de teller die je nu gemonteerd hebt.
Neem aan dat je bij deze teller ook een nieuwe aandrijf kabel heb aangeschaft?
De nr,s vind je op de voorkant van de meter.
Als ik de nr,s heb kan ik je antwoord geven.



De benaming ODOmeter van Rob ben ik nog nooit tegeggekomen, wel Speedometer

Groet Hans Geertse

Re: probleem km teller: overzicht

#5
Bij deze een overzicht via een Weblink: niet schrikken van de vele variaties :-D on
http://www.mgb-stuff.org.uk/misctext.htm#speedo :)

NB Het speedo deel zit in een veel groter overzicht; ooit had ik die speedo zaak ook ergens apart gevonden. Een downloadbaar document in PDF of Word heb ik overigens nooit kunnen vinden... :(

NB De term odometer schijnt een typisch Engelse term te zijn, speedo is denk ik meer Amerikaans. Of odometer slaat op het aftelmechaniek en speedo op de snelheidsmeter? Ik zou het zo niet weten :o