Re: Kap opvouwen

#2
130046 schreef:Ik heb een opvouwbare kap op mijn '74-er B met uitritsbare achterruit. De kap heb ik de laatste keer volgens de methode van John Twist opgevouwen (http://www.youtube.com/watch?v=I3Zfdj9W2Y4), maar dat levert toch een paar dikke deuken in de achterruit op. Wat doen jullie, ruit er uit of niet? Of op een andere manier opvouwen?
Ik laat de ruit gewoon in vaste toestand zitten en inderdaad komen er dan wat grove vouwen in. Echte, bij het opzetten blijvend zichtbare deuken komen er bij mij normaliter niet in. De echt scherpe vouwen moeten zitten op de zwarte kanten naast de ruit! Ooit, bij een vouwfout van mijzelf kreeg mijn achterruit overigens een gaatje, dat ik met wonderlas heb gerepareerd. Met zijn tweeën tegelijk vouwen is makkelijker dan in je eentje eerst de ene en dan de andere kant apart te vouwen ;)

Die kap wordt zeker bij kouder weer nogal stug. Je merkt vanzelf of je dan toch goed gevouwen hebt, want anders gaan die singels met de drukknoppen er niet of nauwelijks omheen. Nòg een reden om als je 's winters een hardtop plaatst de linnen kap binnen te leggen en niet te laten zitten.. :idea:

Re: Kap opvouwen

#3
Tsja, deze man => http://www.youtube.com/watch?v=wsn5G-8ALno vouwt de ruit onder de kap, John Twist vouwt de kap er overheen. De documentatie op mgexp (http://www.mgexp.com/article/folding-top.html) volgt Twist's methode (of andersom ;)).

De achterruit van mijn B is echter vrij stug en het er overheen vouwen gaat niet makkelijk (dat zorgt dus voor de bobbels). Zou het beter gaan om de achterruit onder de kap te vouwen zoals in dit tweede filmpje?

Onderstaand is weliswaar een foto van een midget, maar de achterruit laat ook hier de bobbels zien die ontstaan als je hem over de rest van de kap heen drapeert (zie de groene cirkel), dat is dus precies waar ik ook tegenaan loop:
folding-midget-soft-top-4.jpg
folding-midget-soft-top-4.jpg (27.29 KiB) 2596 keer bekeken
(plaatje "geleend" van MGexp)
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Kap opvouwen

#4
[quote="130046"John Twist vouwt de kap er overheen. De documentatie op mgexp (http://www.mgexp.com/article/folding-top.html) volgt Twist's methode (of andersom ;)).

[/quote]

Deze officieel voorgeschreven methode vermeldt uitdrukkelijk dat je het naar binnen vouwen van de zijvlakken exact op de stroken tussen de ruitjes moet doen. Wat je met de dan nog uitstekende kleine stukken moet doen is een smaken kwestie, ik frummel ze naast het schaarmechanisme, je kan ook proberen ze netter weg te werken. Overigens: wat bij mij ooit een beschadiging in de ruit opleverde was dat één van de kaphaken per ongeluk open was blijven staan. Altijd dichtklappen is het devies :!:

Het nadeel van het alternatief is dat de opgevouwen kap dan niet in de straps kan worden verankerd en dat je daarmee ook wat ruimte weghaalt onder die kap. Er zit met gemonteerde steunrail +tonneau niet voor niets een kleine bergruimte onder (voor bv een jack of trui), die tegen nieuwsgierige blikken of gelegenheidsdieven enigszins is beschermd :idea: