Moment sleutel

#1
Hoi leden,
Vandaag een moment sleutel gekocht(aanbieding). Nu is mijn vraag hoe moet ik het instel moment
berekenen voor deze sleutel voor het aantrekken van de moeren van mijn 17 inch aluminium velgen?
Schaalverdeling is in Newtonmeter en begint van uit de 0 stand, maar tot welke waarde moet je hem
door draaien. Komt ook van pas bij het kleppen stellen. Sleutel is van het merk Topcraft en heeft een
grof en een fijn moment afstelling met links en rechts van de middellijn verschillende waarden.
Wie heft kennis van deze materie? Met MG groet Noud.

Re: Moment sleutel

#2
Op het huis van de sleutel staat een lijn met links en rechts telkens oplopende waarden,
Typisch: 28 (L), 42 (R),56 (L), 70(R) etc. dus telkens 14Nm verschil.

Op het draaiende handvat vind je dan een verdeling van 28 streepjes, opgedeeld in 2groepen van 14 alleen die 14 zelf vind je niet terug op dat handvat, want dat is weer de nul, Je ziet dus op het handvat typisch 0,3,7,10,0,3,7,10 en dan weer de eerste nul
Als je nu het handvat met de nul precies op de waarde 28 (links) zet, gelijk met de lange verticale lijn en je verdraait het precies 180 graden (halve slag), dan ben je 14 streepjes (= Nm) verder en sta je op 42 (R)
Als je het handvat 180 graden verdraait geef je dus 14Nm meer moment, verdraai je het een volle slag dan geef je 28NM extra en sta je dus op 56(L)

Wil je nu bijvoorbeeld 35 NM hebben, dan zet je dus het handvat met de nul op 28(L) en je draait het vervolgens 7 streepjes in, het 7e streepje moet dan samenvallen met de lange lijn.

Als je weet dat je verdeling 14 streepjes is, is het handiger om van 42 af terug te tellen, want die waarde 28 zie je niet meer, die is bij het indraaien onder het handvat verdwenen.

Op jouw sleutel kan de verdeling natuurliijk anders zijn, maar het principe bliijft hetzelfde
Zou je bijvoorbeeld een nette verdeling van 20(L) , 30(R), 40(L) etcetera hebben, dan zou je op je handvat 2X10 streepjes vinden

Als ik me goed herrinner is het aandraaimoment voor moeren in lichtmetalen velgen 100Nm
En na ca 100km rijden natrekken met hetzelfde moment

Hoop dat het verhaal duidelijk is

Bert

Re: Moment sleutel

#3
Hoi Bert,
Het ging er bij mij om wat het aandraai moment moest zijn .De verdeling begrijp ik wel maar
de hoogte of waarde van het instel moment was voor mij een vraag, maar ik begrijp van jouw
dat dit op 100 NM voor licht metalen velgen ligt. Bedankt voor je respons grt Noud.

Re: Moment sleutel

#5
070179 schreef:Hoi Bert,
Het ging er bij mij om wat het aandraai moment moest zijn .De verdeling begrijp ik wel maar
de hoogte of waarde van het instel moment was voor mij een vraag, maar ik begrijp van jouw
dat dit op 100 NM voor licht metalen velgen ligt. Bedankt voor je respons grt Noud.
Noud, hou wel een vertaallijst lbft versus Nm bij de hand, immers vele aantrekkoppels voor de B zijn nog op die Engelse basis in de diverse boeken opgenomen. Ik heb zelf al jaren een momentsleutel met een dubbele schaal erop en gebruik toch relatief vaak de Engelse waardes, bv voor de lagers vóór. De goede shims plaatsen en het juiste aantrekkoppel zijn daar wezenlijk :!:
M.h.g. Don

NB Wij gaan in juni met de B op vakantie richting Belgïe-NoordFrankrijk en ik heb een lijst gemaakt met alle reserve-onderdelen die onder het reservewiel en elders achterin liggen. Als ik hem heb uitgetypt, zet ik dit document tzt wel ergens hier op de site. "Ter lering en de vermaak", want er waren heel wat spulletjes bij..

Re: Moment sleutel

#6
Hoi leden,
Even ter verduidelijking .De moment sleutel gebruik ik voor mijn normale gebruiks wagen wat weliswaar ook een B is maar daar staat wel een ster voor (mecedes). Daar liggen de licht metalen
17 inch velgen op. Mijn MGB is uitgerust met spaak velgen daar komt de sleutel niet aan te pas.
Dus zoals je ziet hou ik de B er wel in. Don ik houd je lijst wel in de gaten als hij maar verschijnt
voor Sept anders ben ik al naar de Ardess. Grt Noud.

Re: Moment sleutel

#7
860018 schreef:Noud, hou wel een vertaallijst lbft versus Nm bij de hand, immers vele aantrekkoppels voor de B zijn nog op die Engelse basis in de diverse boeken opgenomen.
Het originele werkplaatshandboek noemt zowel lbft als kgm. Een aangezien 1 kgm gelijk is aan 9.8 Nm is de "vertaling" wel snel gemaakt :D.
NB Wij gaan in juni met de B op vakantie richting Belgïe-NoordFrankrijk en ik heb een lijst gemaakt met alle reserve-onderdelen die onder het reservewiel en elders achterin liggen. Als ik hem heb uitgetypt, zet ik dit document tzt wel ergens hier op de site. "Ter lering en de vermaak", want er waren heel wat spulletjes bij..
Ben benieuwd, ik heb al heel wat lijstjes voorbij zien komen maar voorlopig ligt er bij mij wat gereedschap in, een brandstofpomp, vloeistoffen (koelvloeistof, olie en water), ijzerdraad, wat elektrisch spul en natuurlijk duckttape. Als ik 't daar niet mee red komt de ANWB me maar ophalen :lol:
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Moment sleutel

#8
Als ik 't daar niet mee red komt de ANWB me maar ophalen :lol:

De ANWB komt oudere wagens niet meer ophalen (ik dacht al vanaf het 7e jaar), de KNAC doet dat wel, maar is wel veel duurder.

Wij hebben nog een inmiddels niet meer mogelijke uitbreiding op onze ING/Nationale Nederlanden doorlopende reisverzekering, ook zonder leeftijdsbegrenzing op het terughalen. Was ook al nodig op onze Citroen Saxo van 12 jaar oud! Wordt vervolgd :-D on

Re: Moment sleutel

#9
860018 schreef:Als ik 't daar niet mee red komt de ANWB me maar ophalen :lol:

De ANWB komt oudere wagens niet meer ophalen (ik dacht al vanaf het 7e jaar), de KNAC doet dat wel, maar is wel veel duurder.
Geen idee waar je dat vandaan hebt... van de ANWB website:
"Pechhulp voor uw auto

Grote expertise, grote klanttevredenheid
9 van de 10 pechgevallen direct verholpen
Vaste prijs, ongeacht leeftijd van uw auto"

En ook in de voorwaarden staat geen uitsluiting op basis van leeftijd van de wagen.
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Moment sleutel

#10
Hallo MG vrienden,

Het voordeel van de KNAC is wel dat je altijd je auto , bij een "total loss" mee naar huis mag transporteren. Bij de ANWB en andere verzekeringen wordt de auto dan eigendom van de verzekeraar en ben je je klassieker en papieren kwijt.
Natuurlijk hoopt niemand ooit zo'n klapper te maken maar ik zou het wel heel fijn vinden om mijn eigen MG wrak mee naar huis te kunnen nemen en daar weer te restaureren.
Dat is voor ons de voornaamste reden om een KNAC verzekering te hebben.

Sanna Agelink

Re: Moment sleutel

#12
Allereerst even technisch
Als Noud meldt dat hij 17" wielen onder zijn MG heeft, dan zijn dat toch waarschijnlijk moderne lichtmetalen wielen met de bijbehorende bouten, met een vlakke in plaats van conische flens.
En dan is het aandraaimoment echt wel 100Nm

Wat betreft het KNAC classic car lidmaatschap
-Je auto hoeft niet bij de Knac verzekerd te zijn, mijn autos zijn door toeval bij 3 verschillende maatschappijen ondergebracht
-Het staat op naam en dekt al de auto's die op jouw naam staan, ook je dagelijkse moderne vervoer, ik heb dat bij de KNAC gecheckt, toen ik bij mijn pensioenering mijn leaseauto moest inleveren (snik, financieel).
-Je auto wordt vanuit heel Europa, zonder mankeren naar huis getransporteerd, in mijn geval vanuit Noorwegen, en alleen omdat men niet binnen 3 dagen een nieuwe startmotor en dynamo kon invliegen. Wij zelf kregen een huurauto voor de rest van de vakantie en, op de laatste dag van de vakantie, vliegtickets naar huis.
Ik heb het al 19 jaar en ben er zeer tevreden mee

vriendelijke groet,

Bert

Re: Moment sleutel

#13
930086 schreef:Allereerst even technisch
Als Noud meldt dat hij 17" wielen onder zijn MG heeft, dan zijn dat toch waarschijnlijk moderne lichtmetalen wielen met de bijbehorende bouten, met een vlakke in plaats van conische flens.
En dan is het aandraaimoment echt wel 100Nm
Wat betreft het KNAC classic car lidmaatschap
-Je auto hoeft niet bij de Knac verzekerd te zijn, mijn autos zijn door toeval bij 3 verschillende maatschappijen ondergebracht
-Het staat op naam en dekt al de auto's die op jouw naam staan, ook je dagelijkse moderne vervoer, ik heb dat bij de KNAC gecheckt, toen ik bij mijn pensioenering mijn leaseauto moest inleveren (snik, financieel).
-Je auto wordt vanuit heel Europa, zonder mankeren naar huis getransporteerd, in mijn geval vanuit Noorwegen, en alleen omdat men niet binnen 3 dagen een nieuwe startmotor en dynamo kon invliegen. Wij zelf kregen een huurauto voor de rest van de vakantie en, op de laatste dag van de vakantie, vliegtickets naar huis.
Ik heb het al 19 jaar en ben er zeer tevreden mee

vriendelijke groet,

Bert

Re: Moment sleutel

#15
Hallo Noud,

die 100Nm gelden voor 16" op een Audi TT, dus dat komt aardig in de buurt
18"op een Volvo XC 90 (4wd) komt op 140Nm maar die zijn aanmerkelijk zwaarder en breder.
Vroeg me al ernstig af wat je met 17"op een MG-B moest, maar wie ben ik.

Bert

Re: Moment sleutel

#16
Hallo allemaal,

Geen opmerkingen over de momentsleutel, wij noemen thuis een goedkope momentsleutel wel een "gokstok". Van de uitleg hierboven heb ik weer wat opgestoken.

Bij de polisvoorwaarden zijn er 2 zaken van belang: de voorwaarden waarop je gerepatrieerd wordt in het buitenland. Lees de polis goed door: als de kosten van terugbrengen hoger zijn dan de verveningswaarde van je auto wordt je auto vernietigd.

Bijvoorbeeld uit de ING autoverzekeringspolis:

Reparatie meer dan 4 werkdagen?
Vervoer naar garage in Nederland.
Tenzij de vervangingswaarde van de auto lager is dan de transportkosten, dan volgt vernietiging van uw auto en wordt uw reisbagage naar Nederland vervoerd.


Er zullen wellicht meer verzekeringsmaatschappijen naast de KNAC zijn die zorgen dat je auto, onafhankelijk van de transportkosten, weer mee naar huis kan.

Groeten en succes met je velgen!

Sanna Agelink

Re: Moment sleutel

#17
070179 schreef:Hoi leden,
Don ik houd je lijst wel in de gaten als hij maar verschijnt
voor Sept anders ben ik al naar de Ardess. Grt Noud.
Noud, inmiddels heb je mijn lijst wel kunnen vinden en ook zo wat reacties en aanvullingen erop.

De Ardèche ken ik met de B als vanouds, vooral de Gorges de l'Ardèche zijn prachtig om open doorheen te rijden. Zo ver zal ik zelf dit jaar niet meer gaan, Parijs is min of meer de grens dit keer. Toch heb ik mijn antivries er al voorzichtigheidshalve weer uitgedaan; er zit nu weer enkel water + Bars leaks in, dat koelt nog steeds het beste.. :P
De Ardèche is één van de heetste streken van Frankrijk, dus bij deze mijn advies om vóóraf de thermostaat van 82 graden Celsius te vervangen door een 74 graden exemplaar. Bij de steilere passen op het heetst van de dag de verwarming aanzetten op de voorruit met de ventilator aan. De warme lucht verdwijnt wel boven jullie hoofden naar achteren, alleen de ruit zelf krijgt het wat warmer dan anders.
Heb je een Kenlowe fan als extra dan die met de override schakelaar al aanzetten voor de stijging begint. Wat je ook kan doen is na het monteren van die koudere thermostaat het aanschakelpunt voor de Kenlowe minstens 8 graden lager te zetten. :idea:

NB Hoogste door mij ervaren temperatuur in die streek was 40 graden Celsius bij een benzinepomp in de schaduw, zelfs langzaam daar naar toe rijdende in een "holle" weg moest er extra gekoeld worden. Nooit in de Ardèche een oververhite motor gehad (wel op de passen in de Pyreneën in een eerdere vakantie)