kabel snelheidsmeter draait niet

#1
Ik ben dit weekend eens onder mijn MGB gedoken omdat ik vermoedde dat de kabel naar mijn snelheidsmeter gebroken was. (de nippel die in de snelheidsmeter gaat draaide namelijk niet meer)
Ik heb de kabel los gemaakt van de onderkant van de auto en met de hand gedraaid. en dan is er niets aan de hand, want je ziet de nippel draaien. Zowel geprobeerd met als zonder kniebocht die tussen de kabel en de motor zit en in beide gevallen draait de kabel.
Daarna weer de kabel aan de onderkant van de motor bevestigt, maar als ik dan met de auto rij, dan draait de kabel niet mee.

hmm, waar kan dit aan liggen? Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Dank
Harry

Re: kabel snelheidsmeter draait niet

#2
050153 schreef:Ik ben dit weekend eens onder mijn MGB gedoken omdat ik vermoedde dat de kabel naar mijn snelheidsmeter gebroken was. (de nippel die in de snelheidsmeter gaat draaide namelijk niet meer)
Ik heb de kabel los gemaakt van de onderkant van de auto en met de hand gedraaid. en dan is er niets aan de hand, want je ziet de nippel draaien. Zowel geprobeerd met als zonder kniebocht die tussen de kabel en de motor zit en in beide gevallen draait de kabel.
Daarna weer de kabel aan de onderkant van de motor bevestigt, maar als ik dan met de auto rij, dan draait de kabel niet mee.

hmm, waar kan dit aan liggen? Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Dank
Harry
Volgens mij heeft het mechaniek in de bak zelf heeft opgegeven, òf als je geluk hebt, draait het vierkante uiteinde van de binnenkabel loos in de eveneens vierkante aandrijving. In het laatste geval helpt een nieuwe (binnen)kabel, in het eerste geval niet. Je kan wel met enige moeite een deel van het mechaniek met één tandwieltje en dat vierkante gat erin verwijderen, maar het andere deel vergt een demontage van de bak om erbij te kunnen komen. :o Dat is tenminste wat ik me herinner toen ik bij een slingerende meter navraag deed naar de mogelijkheden om delen van de hele keten te vervangen. :?

Wie weet kent Hans Geertse meer details :D

Re: kabel snelheidsmeter draait niet

#4
050153 schreef:Kan ik zonder probleem de hele aansluiting onder de bak eraf schroeven, of loopt de olie dan uit de versnellingsbak?
Zo te herinneren dacht ik van wel, immers anders zou er onder het rijden ook olie langs de aandrijving lopen niet waar? De wartelaansluiting ligt ook veel hoger dan de onderkant van de bak. Als je die twee boutjes links en rechts van de wartel losneemt kan het dekseltje los en kan een wormwiel aandrijving worden uitgenomen. Het aandrijvende tandwiel blijft dan in de bak achter en kan alleen met de bak eruit worden benaderd. Ik raad aan het plaatje vooraf in een Haynes boekwerk op te zoeken.. :idea:

Vandaag even zelf Haynes gepakt: het dekseltje dat de bus voor de aandrijving bevat kent een ring tegen de olielekkage richting de kabel, hoewel de positie wat hoger in de bak zit. Kennelijk komt de olie onder het rijden iets omhoog via die twee in elkaar grijpende tandwieltjes. In die bus zit een zgn pignon tandwiel dat door een ander tandwiel binnen in de bak wordt aangedreven. Dekseltje dat met twee boutjes vastzit, seal en pignon tandwiel komen in één keer naar buiten. Als je dus geluk hebt is of het gat daar in niet langer vierkant, of het tandwiel zelf is defect, vervanging is simpel. Mist het tandwiel binnenin de bak de tanden, ben je de klos, want repareren moet je, anders gaat de APK fout en dan moet de bak er uit! M.u.v. de Amerikaanse manier (doorslijpen chassisbalk) dus ook de motor er uit te takelen :o

NB Als je de dwarsbalk waarmee de bak ondersteund wordt losneemt kan de bak wat zakken, ik weet echt niet of dat voldoende is om bij die tandwieltjes te kunnen komen. In mijn geval is die truuk toegepast om de defect aan het rakende blokkeerschakelaar op de overdrive te vervangen :oops:

In de Popular Classics van mei stond een lezersvraag over een defecte MGB 80 mm snelheidsmeter die NIET door het vervangen van het pignon tandwiel in de bakaandrijving kon worden opgelost. Het blijkt mogelijk te zijn om met een naar electrisch gemodificeerde teller met een LCD "odometer" erin te werken. Mits er een gever + ontvanger op de aandrijfas respectievlijk achterkant bak werd bijgeplaatst. Vast een duurdere oplosisng, maar de bak hoeft er dan niet uit