koppeling revisie master

#1
Ja het is natuurlijk even wennen, maar verandering is uiteindelijk onvermijdelijk. Wel lastig dat je via een omweg naar de historie moet.

Ik wil graag mijn recente ervaring met mijn problemen met de koppeling met jullie delen. Het begon met moeilijk schakelen in de achteruit (ratelen). Op een ochtend krijg ik hem in geen enkele versnelling, na veel moeite in de drie, na een eindje rijden is alles weer gewoon. Na enkele maanden weer hetzelfde probleem........op den duur dagelijks, maar alleen bij een koude motor. Het blijkt dat de koppeling onvoldoende vrij komt, bij starten met het pedaal ingetrapt gaat de auto rijden. Als de motor enigszins warm is functioneert alles weer gewoon. Voldoende olie in de master cylinder, geen olie verlies. Na enig speurwerk en adviezen van ander MG-bezitters luidt de conclusie dat het probleem in de master zit. De zuiger komt net niet helemaal terug, waardoor er geen olie in de leiding meer wordt bijgevuld vanuit het reservoir op de master. Omdat er natuurlijk altijd wel iets weglekt wordt de hoeveelheid in het systeem langzaam minder. Op den duur is er te weinig om in koude toestand te ontkoppelen, maar als het enigszins opwarmt werkt alles weer gewoon. Het vermoeden is dat de veer in de master is gebroken. Tot zover de theoretische diagnose. Onderdelen besteld voor de revisie van de master en afgelopen weekend de zaak met succes gerepareerd.

De eerste uitdaging is het verwijderen van de master cylinder, met name de onderste bout. (ik bezit een US re-import uit 1977) Na een uur klungelen vond ik een manier die werkte. De onderste moer is afwijkend van maat, maar die blijkt vastgelast. De afdekplaat onder het stuurhuis verwijderen, vierkante rubberen afdekplaat verwijderen waardoor je toegang krijgt tot de pedalbox. Neem vervolgens een ratel met verlengstuk + kniekoppeling omdat de bout niet in een rechte lijn te bereiken is. Ga buiten tussen de motorkap en de open deur staan, met de rechterhand kun je net onder het dashboard de ratel bewegen, met de linkerhand in de pedalbox het uiteinde met kniekoppeling op de bout houden. Dit werkte perfect.
Vervolgens de master uit elkaar gehaald, de diagnose klopte helemaal. Veer gebroken + een hoop troep in de cylinder waardoor de zuiger niet meer helemaal kon bewegen. Ik moest hem er zelfs met een stevig stuk draag naar buiten drukken. Na schoonmaken en revisie de zaak weer teruggeplaats. Vervolgens heb ik meteen maar de slave cylinder onderhanden genomen.

De tweede uitdaging is het voeden van de olie zonder luchtbellen achter te laten. Uit de ervaringen op de diverse internet fora blijkt dit vaak na vele pogingen, tot wanhoop van velen, zeer moeilijk te lukken. Maar het volgend recept werkte bij mij in 1 keer. Ik heb de olie toegevoerd via de nippel op de slave (reverse feeding). Op die manier kunnen er geen luchtbellen blijven hangen omdat dit met de olie naar boven gaat en door de master naar buiten verdwijnt. Ik heb gebruik gemaakt van een plantenspuit die met een pompje onder druk gebracht wordt. Slangetje van spuit naar de nippel op de slave (met slangeklem), de slave los hangend naar beneden (belangrijk, anders kan daar toch nog een luchtbel in blijven zitten), de zuiger ingedrukt houden met een ijzerdraad, pompen en het ventiel openen. Werkte helemaal perfect. Wel goed opletten dat de master niet overstroomt, dat gebeurde bij mij namelijk de eerste keer omdat ik dacht dat het niet werkte totdat ik zag dat de fles al bijna leeg was, en dan ligt de olie binnen in de auto. Gelukkig had ik daar uit voorzorg een vuilniszak met kranten liggen, bepaald niet overbodig dus. Daarna de slave weer gemonteerd. De koppeling bleek weer naar behoren te werken, de motor was namelijk flink koud aangezien het rond het vriespunt was in de garage.

De diagnose klopte dus helemaal, en het probleem is verholpen.

Jan de Vos