opeens sluiting in de startmotor

#1
Vandaag was de accu helemaal leeg. Omdat er een aantal dagen aan de B gewerkt was, ga je eerst de bedrading checken waar je zaken hebt uit- en ingebouwd (nieuwe km teller kabel, dus achter dashboard). Ook al omdat één van die special ronde moertjes op de milesteller ergens achter viel (ik heb zelf een vervanger gemaakt, want hij is spoorloos verdwenen). Maar geen sluiting door dat moertje en ook niet rond de andere stroomtrekkers bij afgezet contact in de buurt. Pas bij het vanuit de accu naar binnen werken bleek al snel dat de start spoel (die de bendix naar binnen brengt) ook bij niet geactiveerd startsignaal stroom trekt en wel vrij veel (3-4 Ampere). Dat gaat dus hard :o

Het kan een bij-effect zijn van het aftappen van het koelsysteem, maar ik had speciaal een plaatje hardboard tussen uitstroomgat en startmotor geplaatst en er was dus alleen bij het naspoelen wat zuiver water op de startmotor gekomen. Met die 2M100 is me dat nog nooit overkomen, maar die zet ik toch niet terug: die nieuwere types kan je zonder problemen van onder af plaatsen, terwijl die vroegere 2M100 demontage van de ontsteking en het licht optillen van het motorblok vergde.
Helaas wel een gat in de kas :cry:

Heeft iemand soortgelijke ervaringen?

NB Dat aanbod voor het ophalen van mijn oude 2M100 heb ik ingetrokken, géén interesse voor...
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 21 apr 2013, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: opeens sluiting in de startmotor

#2
Het zou kunnen dat het relais dat de startstroom regelt in het zgn startrelais op je startmotor ( de solenoide) blijft hangen, en dan blijft hij proberen de spoel aan te trekken.
Haynes pagina 170 nr 6 (contact assembly)
Ik heb dat op een vakantie in Noorwegen gehad. zo sterk dat ook de startmotor na het starten gewoon bleef doorlopen.
De solenoid ter plekke open gemaakt maar de punten waren helemaal ingebrand.
MG startmotoren lagen niet op de plank in het Noorse fjordengebied, dus dat was de enige keer in 20 jaar dat de MG op de trailer van de ANWB naar huis is gekomen.
Bijlagen
Balen In Balestrand
Balen In Balestrand

Re: opeens sluiting in de startmotor

#3
930086 schreef:Het zou kunnen dat het relais dat de startstroom regelt in het zgn startrelais op je startmotor ( de solenoide) blijft hangen, en dan blijft hij proberen de spoel aan te trekken.
Haynes pagina 170 nr 6 (contact assembly)
Ik heb dat op een vakantie in Noorwegen gehad. zo sterk dat ook de startmotor na het starten gewoon bleef doorlopen.
De solenoid ter plekke open gemaakt maar de punten waren helemaal ingebrand.
MG startmotoren lagen niet op de plank in het Noorse fjordengebied, dus dat was de enige keer in 20 jaar dat de MG op de trailer van de ANWB naar huis is gekomen.
Nee, het was niet het startrelais. Ook als de startmotor werd uitgebouwd bleef ik een (steeds wisselende) weerstand meten tussen de plus en massa van tussen de 18 en 60 Ohm. Met een klassieke acculader op de startmotor schoot de amperemeter heen en weer en werd de solenoid steeds warmer. De nieuw aangeschafte startmotor van hetzelfde type, levert geen enkele lekweerstand op, tot in het Mega Ohm bereik. Die trekt dus totaal geen stroom bij stilstand. Een fijn gevoel voor de komende zomervakantie met de B, want stilstaan met defecte startmotor en een lege accu is bepaald geen pretje 8-)

Wat me de laatste maanden wel opviel, was dat na het losnemen van de druppellader en het maken van een rit, de lader nadien opnieuw aan de slag ging met laden. :o Dus niet meteen terug naar druppelladen. Met de nieuwe startmotor gaat hij na opladen door de alternator meteen weer naar druppelladen toe. Zo hoort met die processorgestuurde laders: die meten voldoende voltage en gaan dus niet onnodig laden :!:

Eens haal ik die oude startmotor wel eens uit elkaar en kijk waar dat stroomlek vandaan komt (en misschien sloop ik die veel oudere 2M100 ook nog eens keer uit nieuwsgierigheid) :lol:
cron