Help !!!!!!!!!

#1
Hallo,

Ik heb een probleem.
Ik heb de motor laten reviseen, en deze weer ingebouwd.
Alles is op de exact dezelfde manier weer teruggeplaats..... Echter....
Als ik de contactsleutel omdraai,:
De startmotor draait rond.
Verder heb ik bijna nergens stroom.
Wat wel doet is de radio, de binnenverlichting, de gevarenlichten.
Er branden geen lampjes op het dashbord.
De brandstofpomp krijgt geen stroom, de pomp is wel goed, deze is getest met een klein accuutje.
Wat kan er fout zitten ???

Oh ja, het gaat om een mgb gt van 1977, in de engelse uitvoering , dus rhd.

Vriendelikke groet
Ton

Re: Help !!!!!!!!!

#3
120049 schreef:Hallo,

Ik heb een probleem.
Ik heb de motor laten reviseen, en deze weer ingebouwd.
Alles is op de exact dezelfde manier weer teruggeplaats..... Echter....
Als ik de contactsleutel omdraai,:
De startmotor draait rond.
Verder heb ik bijna nergens stroom.
Wat wel doet is de radio, de binnenverlichting, de gevarenlichten.
Er branden geen lampjes op het dashbord.
De brandstofpomp krijgt geen stroom, de pomp is wel goed, deze is getest met een klein accuutje.
Wat kan er fout zitten ???

Oh ja, het gaat om een mgb gt van 1977, in de engelse uitvoering , dus rhd.

Vriendelikke groet
Ton

Je kan natuurlijk via de Web het electrische schema voor jouw bouwjaar opzoeken en de draden stuk voor stuk controleren. Mijn ervaring is echter dat je meestal met een controle van het zekeringenkastje en de enkele loshangende zekering er ook al bent. Mocht je in dit jaar nog die 35 A loshangende zekering hebben: die zit een 50mm houder en deze wil nog wel eens slecht contact maken. Omdat er sommige zaken wel werken, zit de bedrading vanaf de startmotor in ieder geval goed. Bij het uit- en inbouwen van een motorblok wil je nog wel eens ergens tegenaan komen en dan kan een contact verbroken raken. :o

De stekkertjes rondom de zekeringenkast controleren wil ook wel eens helpen. Zelf heb mij aangeleerd eens in de zoveel jaar een aantal van die enkele en dubbele busvormige connectoren te vervangen en de in te steken draaden goed te reinigen. Een andere optie is om er contactspray (desnoods kruipolie) in te spuiten en er wat aan te morrelen. Deze klus is altijd nuttig :idea:

Re: Help !!!!!!!!!

#4
goedemorgen allen ,

de zekeringen heb ik allen gecontrolleerd,
ook diverse vervangen, want de bovenste en de onderste van de vier knallen er telkens uit.
ook heb ik de zekeringskast gereinigd . niets geholpen .
het vreemde vind ik dat, als ik de contactsleutel omdraai naar het contact , gaat er niets branden op het dashbord, maar als ik doordraai, gaat de startmotor wel rond.

groet ton

Re: Help !!!!!!!!!

#5
Hoi Ton

Ook een zekering die goed lijkt uiterlijk. kan toch defect zijn.

Heb je ook de instructie gekregen dat als je de motor voor de eerste keer start je deze
gelijk naar 2500 toeren moet brengen en hem daar 20 minuten op moet houden.?
Moet je even met zijn tweeen doen . iemand aan het gas /toerenteller en iemand onder de motor kap
voor inspectie op lekkages. KLeine lekjes gewoon laten doen tijdens dit proces.
Dus je moet er zeker van zijn dat alles goed staat voor dat je start.
Vooraf oliedruk op bouwen met de bougies eruit.
Het kan zijn dat je eerst de olie pomp moet vullen d.m.v. de uitgaande olieslang vanaf het blok naar de oliekoeler.

Dit alles om de nokvolgers in te laten lopen op de nokkenas.
Dan gaat dat spul behoorlijk wat kilometers langer mee.

Succes
Hans Geertse

Re: Help !!!!!!!!!

#6
Hallo Ton,
Even vervelend, maar het komt goed, elektrisch is makkelijk.
We pakken het schema erbij en gaan met je mee denken. Wat je nodig hebt is een spanningzoeker (testlampje) of een voltmeter.
Om de motor te laten lopen hebben we nodig: spanning op de ontsteking en op de benzinepomp.
Als de motor eruit geweest is, was er nogal wat beweging onder de motorkap dus we kunnen niet uitsluiten dat er mogelijk een draadverbinding is losgeraakt.
De benzinepomp krijgt zijn spanning rechtstreeks van het contactslot via een witte draad, die ook aan de tweede zekering van onderen op het zekering kastje zit. Meet op deze draad of hier spanning is. De ontsteking is op dezelfde draad aangesloten.
Zit hier geen witte maar een wit/bruine draad, dan betekent dat, dat er een contact relais is geplaatst (dit kan verschillen bij dit bouwjaar). Dan op zoek naar dit relais. Het is een van de twee relais die tegen het binnenscherm zitten bij het zekeringkastje. Zoek het relais met de witte draad en meet op deze witte draad of hier spanning is.
Is hier geen spanning, dan moeten we terug naar het contactslot. Dit gaat via de kabelboom die rechts achter in de hoek van de motor ruimte is gekoppeld met bullit verbindingen met de kabelboom naar het dashboard. Kijk of hier de verbinding goed is. Nog geen spanning, meet dan onder het dashboard bij het contactslot.
Is er wel spanning op de witte draad, zoeken we verder in de richting van de benzine pomp. Deze witte draad naar de benzinepomp gaat ook via de draadverbindingen in de hoek (verdacht!) naar een botsschakelaar (inertia switsch) onder het dashboard, dit is een doosje met aan de onderzijde een knopje dat ingedrukt kan worden om de verbinding te herstellen als de schakelaar door een grote schok is uit geschakeld. Als dit allemaal in orde is, bedrading en verbindingen gecontroleerd, zou de pomp moeten werken en de ontsteking spanning moeten krijgen. Omdat er nog meer electrische functie’s zijn uitgevallen is het waarschijnlijk dat de onderbreking onder de motorkap zit.
Voor wat betreft ruitenwissermotor, kachelblower, verlichting e.d. de zekeringen natuurlijk controleren maar het hele verhaal wijst op een onderbreking in het witte (wit/bruine) circuit.
Ton, doe je best, je gaat dit vinden.
Groeten, Steef.
N.B. Aan het lopen van de motor komt geen enkele zekering te pas.
Laatst gewijzigd door Steef van den Brink (110183) op 25 mei 2013, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Help !!!!!!!!!

#7
120049 schreef:ook diverse vervangen, want de bovenste en de onderste van de vier knallen er telkens uit.
Zekeringen die er uit gaan wijzen op een ander probleem. Die dingen gaan niet voor niets stuk! Eerst de oorzaak zoeken en verhelpen, dan pas nieuwe zekeringen er in.

Zo heel erg veel elektriek zit er nu ook weer niet in. Als de brandstofpomp geen spanning krijgt zijn er maar een paar dingen die roet in het eten kunnen gooien. De pomp zit niet aangesloten via de zekeringenkast! Mooie aanwijzingen hierboven van Steef, daarmee moet je een heel eind kunnen komen. Ik zou alleen wel zeggen: controleer ook (vooral!) de massaverbindingen...

Zie het schema op pagina's 24 of 25 (respectievelijk uitvoeringen met en zonder cat) op http://www.advanceautowire.com/mgb.pdf
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Help !!!!!!!!!

#9
120049 schreef:Heren, hier kan ik iets mee!!!!!!!
ik ga vananvond weer de garage in , en ga bovenstaande uittesten
grote dank !!
ik houd jullie op de hoogte

groet Ton
Omdat je kennelijk een sluiting hebt, denk ik eens terug aan wat je bij het eruithalen van een motorblok zoals losneemt en dus later weer terug moet plaatsen en doorverbinden. Stapsgewijze redeneren levert dan op:
0) de aardstrip tussen motor en chassis: moet goed zitten anders had je niet kunnen starten
1) de startmotor aansluiting op accu, naar de rest van de auto en koppeling met startrelais: kennelijk zit dat ook weer goed want anders zou je niet kunnen starten en zouden zekeringen in de pluslijn van het geheel niet doorbranden
2) de stekkerunit op de alternator: is eigenlijk niet fout te doen, de stekkers zijn héél verschillend: je noemt het verklikkerlampje bij aangezet contact en niet draaiende motor niet, is een simpele check (even doen)
3) de ontstekingsunit met enerzijds de bougie kabels (spelen nog geen rol) en anderzijds de aansluiting richting minkant van de bobine en als je de bobine tegelijk hebt verwijderd, dan ook de pluskant ervan en de koppeling met de toerenteller aan de minzijde van de bobine

Het is vooral punt 3 waaraan ik denk bij het maken van fouten: zet je de plus van de bobine op de contactpunten dan veroorzaak je een sluiting bij gesloten puntjes! Neem eerst een alle draden rond de ontsteking los en kijk dan of de zekeringen nog steeds doorbranden. Zo niet heb je het gevonden.. :idea:

Re: Help !!!!!!!!!

#10
We zijn gisteren weer aan het meten geweest,
Kwam erachter dat het startrelais kapot is, dus een nieuwe gehaald, en ga deze zo plaatsen.
Op alle schema's komen er 3 drafen uit de dynamo, ik heb er maar twee....
Ook kan ik de botsswitch niet vinden.
De startmotor draaid rond, alleen geen stroom op de ontsteking.
Ik ga het maar weer proberen.

Ik hou jullie op de hoogte, en alle tips zijn meer dan welkom

Groet van een vermoeide Ton uit Voorthuizen......

Re: Help !!!!!!!!!

#11
120049 schreef:We zijn gisteren weer aan het meten geweest,
Kwam erachter dat het startrelais kapot is, dus een nieuwe gehaald, en ga deze zo plaatsen.
Op alle schema's komen er 3 drafen uit de dynamo, ik heb er maar twee....
Ook kan ik de botsswitch niet vinden.
De startmotor draaid rond, alleen geen stroom op de ontsteking.
Ik ga het maar weer proberen.

Ik hou jullie op de hoogte, en alle tips zijn meer dan welkom

Groet van een vermoeide Ton uit Voorthuizen......
Allereerst: er zijn twee draden met een brede connector op de alternator (een 60-er jaren dynamo heb jij niet meer) en beide komen uit op dezelfde plusleiding van de 12 volt voeding. Ze zijn doorverbonden. Al zou je er maar één hebben aangesloten werkt de hele boel nog steeds. De smalle connector is voor dat verklikkerlampje en gelukkig krijg je dat met geen mogelijkheid verkeerd gestekerd. Heb je beide draden goed op de brede resp smalle connectoren vastgezet, is dat verder geen probleem meer 8-)

Geen stroom op de ontsteking geeft aan dat mijn wantrouwen rond de aansluitingen op de ontsteking terecht is: er zit daar wat goed fout na het losnemen en weer terugplaatsen :idea:

Je komt steeds dichterbij de oplossing moet je maar denken en of die bots-switch er altijd inzit zou ik ook niet weten. Bij een normale wagen voor privégebruik lijkt me het een beetje "overdone" :?

Niets weerhoudt je ervan om één van de plusconnectoren tijdelijk direct met de plus van de bobine te verbinden (niet te lang bij stilstaande motor gezien warm worden van de bobine) En de min van de bobine te checken op verbinding met de contacpuntjes. Toerenteller kan altijd later nog wel :D

Re: Help !!!!!!!!!

#12
Goedenavond,

Volgens mij heb ik het gevnden,
Een nieuw start relais gemonteerd, en had daarna een zwarke vonk en een zwak signaal op de brandstofpomp.
Nogmaals vanaf het contactslot de wite draad gevolgd.
Nu blijkt er nog een relais tussen te zitten.
Even aan deze zitten morrelen en......... Wat denk je..... Alles gaat aan !!!
Deze realais is ook helemaal kapot, morgen weer een nieuwe halen.
Deze relais maakt verbinding met de tweede zekering.
Morgen monteren......... En starten die motor.

Nogmaals dank voor jullie reacties , deze zijn een lijdraad voor geweest !!!!

Ik hou jullie op de hoogte

Groet van een opgewekte Ton uit Voorthuizen

Re: Help !!!!!!!!!

#13
120049 schreef:Goedenavond,

Volgens mij heb ik het gevnden,
Een nieuw start relais gemonteerd, en had daarna een zwarke vonk en een zwak signaal op de brandstofpomp.
Nogmaals vanaf het contactslot de wite draad gevolgd.
Nu blijkt er nog een relais tussen te zitten.
Even aan deze zitten morrelen en......... Wat denk je..... Alles gaat aan !!!
Deze realais is ook helemaal kapot, morgen weer een nieuwe halen.
Deze relais maakt verbinding met de tweede zekering.
Morgen monteren......... En starten die motor.

Nogmaals dank voor jullie reacties , deze zijn een lijdraad voor geweest !!!!

Ik hou jullie op de hoogte

Groet van een opgewekte Ton uit Voorthuizen
Gefeliciteerd met het vinden van een oplossing voor een wel zeer zeldzame combinatie van defecten en gebeurtenissen. Het gebeurt uiterst zelden dat zekeringen doorsmelten, omdat achterliggende relais defect zijn geraakt. Meestal sluiten de contacten niet goed, maar zorgt de veldwikkeling niet voor sluiting. En met het uit- en inbouwen van motorblokken zie ik al helemaal geen oorzakelijk verband.. Wel kan het zijn dat dit morrelen van je aan de aansluitingen van een relais een onderbreking in de pluslijn aan het licht brengt. Overigens ook een reden voor mijzelf om bij mijn eigen, oudere B uit 1972 geen extra relais aan te brengen, hoewel je daarmee wel de diverse schakelaars minder zwaar belast. Elke toevoeging in de keten kan na jaren immers weer extra defecten op gaan leveren :idea:

Re: Help !!!!!!!!!

#14
dank je wel ,

echter het verhaal is nog niet compleet .
nadat we 2 nieuwe realis geplaatst hebben, werkte alles weer, echter een klein detail.
de motor wilde niet starten........
daar nog een keer alles opnieuw goed gezet, alles zonder resultaat.
nu blijkt dat het revisiebedrijs de as, waaraan de onsteking is verbonden, 180 graden verkeerd in het blok zat....... :shock:
dan kan je als leek je helemaal suf zoeken ,
gisteravond de wagen naar het revisiebedrijf gesleept, en krijg net te horen dat ie loopt .
nu alleen nog een klein electrich probleempje oplossen .
als ik normaal de verlaichting aan doe, heb ik voor grootlicht.
schakel ik grootlicht in via de stuurstengelo, switcht die over naar normaal licht........
dus stengel naar voren geduwd is normaal licht, stengel in de normale positie = grootlicht
grootlicht-signaal heeft geen functie.....
dat wordt weer even zoeken.
ik heb wel de linker koplamp eruit gehad i.v.m. bijwerken .
misschien dat daar iets verkeerd om zit .

ik hou jullie wederom op de hoogte

groet van Ton

Re: Help !!!!!!!!!

#15
860018 schreef:
120049 schreef:Goedenavond,



Gefeliciteerd met het vinden van een oplossing voor een wel zeer zeldzame combinatie van defecten en gebeurtenissen. Het gebeurt uiterst zelden dat zekeringen doorsmelten, omdat achterliggende relais defect zijn geraakt. Meestal sluiten de contacten niet goed, maar zorgt de veldwikkeling niet voor sluiting. En met het uit- en inbouwen van motorblokken zie ik al helemaal geen oorzakelijk verband.. Wel kan het zijn dat dit morrelen van je aan de aansluitingen van een relais een onderbreking in de pluslijn aan het licht brengt. Overigens ook een reden voor mijzelf om bij mijn eigen, oudere B uit 1972 geen extra relais aan te brengen, hoewel je daarmee wel de diverse schakelaars minder zwaar belast. Elke toevoeging in de keten kan na jaren immers weer extra defecten op gaan leveren :idea:
Hallo Don,
Dat de relais' niets met het doorbranden van de zekeringen te maken hebben is evident, daar zowel het startrelais als het ontstekingsrelais voor de zekeringen zijn geschakeld.
Echter, jouw opmerking over het plaatsen van extra relais' is heel interessant en bijna een eigen draadje waardig. Jouw argument van mogelijke storingen is zeer zeker valide en de praktijk bewijst dit nog dagelijks. Ook overwegingen m.b.t. originaliteit zijn redelijk . Zelf heb ik toch een andere afweging gemaakt. Ik ben van plan mijn auto nog jarenlang zelf te onderhouden en heb een bankje van vier relais' voor in de auto gemonteerd voor claxons, koelblowers, grootlicht en dimlicht. Dit gevoed door een gezekerde draad van 6 mm2 vanaf de accu geeft een duidelijk zicht- en hoorbare verbetering en ontziet de niet zo heel erg solide schakelaars. Wel moeten het natuurlijk zwarte relais' zijn in mooie zwarte voeten (geen feestwinkel van gekleurde relais' met rode en blauwe AMP schuifjes). Doehetzelvers wat vinden jullie ervan?
Vriendelijke groeten, Steef.

Re: Help !!!!!!!!!

#16
110183 schreef:
860018 schreef:
120049 schreef:Goedenavond,



Gefeliciteerd met het vinden van een oplossing voor een wel zeer zeldzame combinatie van defecten en gebeurtenissen. Het gebeurt uiterst zelden dat zekeringen doorsmelten, omdat achterliggende relais defect zijn geraakt. Meestal sluiten de contacten niet goed, maar zorgt de veldwikkeling niet voor sluiting. En met het uit- en inbouwen van motorblokken zie ik al helemaal geen oorzakelijk verband.. Wel kan het zijn dat dit morrelen van je aan de aansluitingen van een relais een onderbreking in de pluslijn aan het licht brengt. Overigens ook een reden voor mijzelf om bij mijn eigen, oudere B uit 1972 geen extra relais aan te brengen, hoewel je daarmee wel de diverse schakelaars minder zwaar belast. Elke toevoeging in de keten kan na jaren immers weer extra defecten op gaan leveren :idea:
Hallo Don,
Dat de relais' niets met het doorbranden van de zekeringen te maken hebben is evident, daar zowel het startrelais als het ontstekingsrelais voor de zekeringen zijn geschakeld.
Echter, jouw opmerking over het plaatsen van extra relais' is heel interessant en bijna een eigen draadje waardig. Jouw argument van mogelijke storingen is zeer zeker valide en de praktijk bewijst dit nog dagelijks. Ook overwegingen m.b.t. originaliteit zijn redelijk . Zelf heb ik toch een andere afweging gemaakt. Ik ben van plan mijn auto nog jarenlang zelf te onderhouden en heb een bankje van vier relais' voor in de auto gemonteerd voor claxons, koelblowers, grootlicht en dimlicht. Dit gevoed door een gezekerde draad van 6 mm2 vanaf de accu geeft een duidelijk zicht- en hoorbare verbetering en ontziet de niet zo heel erg solide schakelaars. Wel moeten het natuurlijk zwarte relais' zijn in mooie zwarte voeten (geen feestwinkel van gekleurde relais' met rode en blauwe AMP schuifjes). Doehetzelvers wat vinden jullie ervan?
Vriendelijke groeten, Steef.
Het blijft vreemd dat er een serie van elektrische problemen is ontstaan na het uitbouwen van een motorblok. Logisch gezien is dat gewoon onwaarschijnlijk en je post geeft meer vragen dan antwoorden op dat punt. Al helemaal niet op die wijziging in groot- versus dimlicht aan het stuur. Er zijn maar zo weinig draden los te nemen en terug te plaatsen bij het uitbouwen van motorblokken :?

Overigens, als iemand besluit een set van extra relais in te bouwen heb ik daar zeker geen problemen mee. Maar dan weet je ook waar je moet zoeken als er na jaren van gebruik weer wat weigert. Kortom, van mij hoor je geen afkeuring, integendeel, maar "blijf bij de les".. :)

Re: Help !!!!!!!!!

#17
Zo, vanavond de GT weer teruggesleept naar mijn garage,
Want de ontsteking hadden zie niet op tijd gezet.
Wel hebben ze as die naar de ontsteking gaat eruit gehaald, en 180 graden gedraaid er weer ingezet.
Om de ontsteking om tijd te krijgen, werd de motor voor het eerst gestart.
Geweldig!!! Starten in een keer. En mooi rond lopen .
Morgen worden de carburateurs helemaal opnieuw afgesteld.
Nieuwe lichtschakelaar geplaatst aan de stuurkolom.
Nu wel normaal licht en dimlicht, aleen geen grootlicht, ook geen knippergrootlicht.
Dat moet op te zoeken zijn
We zijn op goede weg !!
Ik houd jullie wederom op de hoogte

Groet Ton

Re: Help !!!!!!!!!

#18
120049 schreef:Zo, vanavond de GT weer teruggesleept naar mijn garage,
Want de ontsteking hadden zie niet op tijd gezet.
Wel hebben ze as die naar de ontsteking gaat eruit gehaald, en 180 graden gedraaid er weer ingezet.
Om de ontsteking om tijd te krijgen, werd de motor voor het eerst gestart.
Geweldig!!! Starten in een keer. En mooi rond lopen .
Morgen worden de carburateurs helemaal opnieuw afgesteld.
Nieuwe lichtschakelaar geplaatst aan de stuurkolom.
Nu wel normaal licht en dimlicht, aleen geen grootlicht, ook geen knippergrootlicht.
Dat moet op te zoeken zijn
We zijn op goede weg !!
Ik houd jullie wederom op de hoogte

Groet Ton
Die garage zou wat meer naar John Twist zijn video's moeten kijken, dat zou helpen: http://www.youtube.com/watch?v=unlA7pNG ... 1C&index=4 :idea:

deze is nieuwer en geeft beter aan hoe je aan de kleppen kan zien of je de juiste positie van de krukas en nokkenas hebt gevonden, iets dat met de "motor in place" niet makkelijk is :? http://www.youtube.com/watch?v=gs3pNASK ... C&index=52

John Twist vindt overigens dat de ontstekingsafstelling beter op de maximum waarde van 32 graden (vacuum los) kan plaatsvinden, ipv op de gebruikelijke (Haynes) instellingen op 600, 750 0f 1000 toeren/minuut. Zelf blijf ik op een 1000 t/min waarde van 17,5 graad max. afstellen, zo heeft eenieder zijn eigen voorkeuren... :)

NB Die grote ringsleutel van John om de krukas te draaien moet ik nog eens ergens uit een gereedschap grabbelbak zien te halen, bijvoorbeeld op de Zwarte Markt in Beverwijk, nu is het trekken en duwen aan de wagen in de 2e versnelling (bougies eruit)... :cry:

Re: Help !!!!!!!!!

#19
Ik heb me in het verleden wezenloos gezocht naar verscheidene electrisch gerelateerde problemen. Dan weer dit en dan weer dat wat soms wel dan weer niet werkte. Uiteindelijk kwam ik uit bij de startschakelaar. Op het eerste gezicht een simpel dingetje, maar het kan echt heel wispelturige storingen veroorzaken.

Re: Help !!!!!!!!!

#20
130055 schreef:Ik heb me in het verleden wezenloos gezocht naar verscheidene electrisch gerelateerde problemen. Dan weer dit en dan weer dat wat soms wel dan weer niet werkte. Uiteindelijk kwam ik uit bij de startschakelaar. Op het eerste gezicht een simpel dingetje, maar het kan echt heel wispelturige storingen veroorzaken.
Je bent de enige niet Steef, alleen al die simpele enkelvoudige en dubbele bullet-type stekkers geven regelmatig problemen. Er zitten echt geen vergulde contacten in onze Engelse wagens! De enige troost is, dat in de tegenwoordige wagens nog vele malen meer contacten zitten en allerlei electronische schakelingen en processoren, die slechts enkele jaren worden gevoerd en dan weer door anderen opgevolgd. Om over variaties in benzine-inspuiting maar te zwijgen. Er zijn daarom wagentypes van Citroën/Maserati en zelfs BMW waar je geen nieuwe elektronica meer voor kunt vinden. :oops:

Dat blijft ons bespaard, stekkertjes en schakelaars kopen en vervangen blijft altijd mogelijk. Ook onderweg kan je pechzaken verhelpen (tenzij je geavanceerde elektronische ontstekingen gaat inbouwen natuurlijk). Zoals je uit mijn eigen post elders kan opmaken kan zelfs een startmotor sluiting gaan veroorzaken en een zoektocht langs allerlei slecht qua kleur af te lezen kabels veroorzaken :cry:

NB Onze "normale" wagen is een Citroën Saxo 1.4 van alweer 12 jaar oud. Duidelijk sterker gebouwd, omdat er ooit een Saxo Cup racerij was en daarom nog vele kilometers potentieel in het vooruitzicht. Er zitten echter forse stekkers met vele contactovergangen in naar de motor/inspuitregeling. Die heb ik in de contactspray gezet en hoop er het beste van. De software erin zal nooit meer worden aangepast.
cron