Wat is dit?

#1
Ik zit zo eens de foto's van de restauratie van mijn MGB door te kijken (zo'n 14 jaar geleden door een vorige eigenaar). Opeens valt mij iets op. Zie aangehechte foto. In de groene cirkel / ovaal zien we een onaangesloten sensor. In de foto's in niet-gerestaureerde toestand was deze sensor ergens op aangesloten. Maar wat is het? Is dit soms de temperatuursensor van het blok (de temperatuurmeter in de cockpit doet namelijk helemaal niets...).
watisdit.jpg
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Wat is dit?

#2
Het is iets wat op druk staat gezien de gevlochten leiding.
Je zou dus zeggen of watertemp of olie druk en eventueel zou het ook de brake warning light sensor kunnen zijn.
Maar die zitten allemaal niet op die plek.
Olie druk gaat met koperleiding naar meter.
Temp sensor zit in blok of waterleiding naar radiateur.
Brake warning zit in oliereservoir.
Oftewel ik help je weer niet veel.
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"

Re: Wat is dit?

#3
130046 schreef:Ik zit zo eens de foto's van de restauratie van mijn MGB door te kijken (zo'n 14 jaar geleden door een vorige eigenaar). Opeens valt mij iets op. Zie aangehechte foto. In de groene cirkel / ovaal zien we een onaangesloten sensor. In de foto's in niet-gerestaureerde toestand was deze sensor ergens op aangesloten. Maar wat is het? Is dit soms de temperatuursensor van het blok (de temperatuurmeter in de cockpit doet namelijk helemaal niets...).
watisdit.jpg
De temperatuursensoren op het blok zijn al eerder aan de orde geweest. Oudere, vooral Europese B's hadden een vloeistofleiding (met draad omwikkeld) tussen het blok en de dubbele meter, de USA-types en de latere Europese werkten met een electrische voeler met een normale, electrische draad naar de meter. Je kan dat makkelijk checken aan het type temperatuurmeter.

Volgens mij is dit een heel andere voeler :idea: :
deze, op de leiding naar de oliedrukmeter detecteert wanneer er oliedruk is. Op de 50 jaar MGB dag zag ik een dergelijke voeler ook in een ik dacht een 71-er USA-B zitten. Daar zat ook een klepbediening rond het toenmalige koolfilter in (Californische uitvoering dus, ik heb een USA B uit 1972 zonder die klep). Volgens mij wordt de uitgang van dat koolfilter afgesloten zolang de motor niet draait. Geen wezenlijke toevoeging voor ons hier, gewoon laten zitten en ooit bij een vervanging van het drukslangetje en het verbindingsblokje desgewenst eens te verwijderen. (Dat slangetje wil na vele jaren wel eens op de wartel op het blok gaan lekken en dat verbindingsblokje zit er aan die kant muurvast aan vast) :o

Een tweede mogelijkheid kan zijn dat er iets met een "anti run-on valve" op zit, maar dat is pas vanaf het rubber bumper tijdperk ingevoerd: zo werd verhinderd dat de motor met afgezet contact maar door bleef draaien (de alternator blijft namelijk stroom leveren zoland de motor draait). Wie weet weten anderen meer, maar ik hou op de eerste verklaring :)

Re: Wat is dit?

#4
860018 schreef:deze, op de leiding naar de oliedrukmeter detecteert wanneer er oliedruk is. Op de 50 jaar MGB dag zag ik een dergelijke voeler ook in een ik dacht een 71-er USA-B zitten. Daar zat ook een klepbediening rond het toenmalige koolfilter in (Californische uitvoering dus, ik heb een USA B uit 1972 zonder die klep). Volgens mij wordt de uitgang van dat koolfilter afgesloten zolang de motor niet draait. Geen wezenlijke toevoeging voor ons hier, gewoon laten zitten en ooit bij een vervanging van het drukslangetje en het verbindingsblokje desgewenst eens te verwijderen. (Dat slangetje wil na vele jaren wel eens op de wartel op het blok gaan lekken en dat verbindingsblokje zit er aan die kant muurvast aan vast) :o
Dat klinkt logisch, de wagen is een uit Californië geïmporteerde '74-er B met chromen bumper (origineel met Sabrina-blokken maar die zijn vervangen door verchroomde rozetten). Ik laat 'm lekker zitten, het doet geen kwaad. Hij lekt niet, het ziet er alleen zo dom uit (een sensor met elektrische aansluiting die loshangt...).

Ik zoek verder naar de temperatuursensor... :oops:

(Komt er ooit een moment waarop de ljist met gebreken daadwerkelijk korter wordt i.p.v. langer? ;) )
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Wat is dit?

#5
Hoi Deelnemers

Don heeft gelijk bij zijn tweede optie. Heeft alles te maken met de Anti run- one valve.
Als de olie druk weg viel was de schakeling zo dat de [in het Nederlands] de antie nadiesel klep openging.

De body als ik op de foto kijk is van een rubber bumper omdat hij ook geschikt is om een V8
motor te monteren.

Kan momenteel niet bij mijn gegevens dus het echte antwoord of hij wel of niet orgineel op je auto hoort
kan ik niet geven.

Groet
Hans Geertse

Re: Wat is dit?

#6
Hoi, ook bij mijn 72B usa uitvoering is dezelfde (voeler) geplaatst Er gaat een bewapende slang naar het motorblok. De voeler zelf is met een 2 kleurige draad (geel en zwart)met stekker aangesloten en verdwijnt uiteindelijk in de hoofd kabel. Ook loopt er een dunne leiding achter de voeler naar onder en kan nog niet ondekken waar deze naar toe gaat. En Don ik denk dat je deze met het MG 50 jubileum bij mij gezien hebt . Zou toch graag weten wat nu precies de functie is maar het lijkt mij een temp voeler van de motor.Misschien dat Hans daar mettertijd uitleg over kan geven. Het lijkt me nl een standaard geplaatst geheel te zijn .Grt Noud.

Re: Wat is dit?

#7
070179 schreef:Hoi, ook bij mijn 72B usa uitvoering is dezelfde (voeler) geplaatst Er gaat een bewapende slang naar het motorblok. De voeler zelf is met een 2 kleurige draad (geel en zwart)met stekker aangesloten en verdwijnt uiteindelijk in de hoofd kabel. Ook loopt er een dunne leiding achter de voeler naar onder en kan nog niet ontdekken waar deze naar toe gaat. En Don ik denk dat je deze met het MG 50 jubileum bij mij gezien hebt . Zou toch graag weten wat nu precies de functie is maar het lijkt mij een temp voeler van de motor.Misschien dat Hans daar mettertijd uitleg over kan geven. Het lijkt me nl een standaard geplaatst geheel te zijn .Grt Noud.
Klopt Noud, dat jaartal 1971 van mij moet 1972 zijn, excuus. En ik meende mij ook te herinneren dat er een tweede, extra onderdeel in de dikke, naar beneden lopende slang vanaf de onderkant van het koolfilter naar beneden liep. Vandaar die eerste optie van mij, die Californische pre-occupatie met het mogelijk ontsnappen van benzinedampen kennende*). Maar omdat Hans het meestal nòg beter weet. houden we de tweede optie ook nog even in beeld.

Temperatuur meten door daar de olietemperatuur voor te nemen, is om twee redenen niet logisch: allereerst staat zoiets nergens in Clausagher, Haynes of Porter vermeld en bovendien zou je dan boven op of zelfs in het blok die meting willen doen. Deze voeler zit daar juist ver van af en zou daarom een te lage temperatuur aangeven. Die twee typen voelers zitten direct op het blok geschroefd. :idea:

*) Ik was in 1987 in Californïe in een huurwagen (géén MG) onderweg en bij de benzinepompen daar zaten dikke flexibele pijpen aan het einde van de vulslangen, met afzuiging tijdens het tanken. Drukte je de zaak niet hard genoeg tegen de vulopening van je wagen aan kreeg je geen druppel benzine geleverd. En je helpen mochten de pompbedienden niet, ze moesten bij de kassa blijven zitten. Wie weet was je iets misdadig's van plan, want mensen wantrouwen was daar het devies :o

Re: Wat is dit?

#8
Hallo Noud,
Hans heeft het al uitgelegd hierboven. Het is de oliedruk schakelaar van de anti run-on klep. Deze werd gemonteerd om het zogenaamde nadieselen te voorkomen. Tevens kon hij voorkomen, dat de motor na afzetten van contact bleef doorlopen als het contact relais in voorkomende gevallen door lekstroom bleef hangen.
De anti run-on klep was aan een kant aangesloten op een draad vanaf het contact, die stroom kreeg zodra het contact werd afgezet en aan de andere kant aan de oliedrukschakelaar, die massa maakt zolang er oliedruk is (de motor loopt). Bij uitzetten van het contact werd de opengaande klep gebruikt om het vacuum te verstoren of om het vacuum toe te voeren boven in de vlotterkamer zodat de benzine toevoer in de sproeier werd gestopt.
Deze anti run-on inrichting is bij de meeste auto's verwijderd, zodat de oliedrukschakelaar werkloos is achtergebleven.
De dunne leiding achter uit het T-stuk is de aansluiting naar de oliedrukmeter.
Groet, Steef.
arv.jpg

Re: Wat is dit?

#9
Dus als ik het goed begrijp is het ter voorkoming van het nadieselen of doorlopen van de motor
bij het afzetten van het contact.Maar waarom is dit nu niet meer van toepassing als de condities
het zelfde zijn gebleven, of is de andere brandstof (octaan gehalte) hier een oorzaak van.? Zou hetook te maken kunnen hebben met de uit stoot van de verbrandings gassen voor heen in de USA.
De tekening zegt me wel iets maar toch niet alles. Heb nog een poging gedaan fotos te plaatsen van
mijn situatie maar kreeg het niet voor elkaar .Daar valt ook nog wat te leren, maar ik ben dan ook
geen ITC er maar toch bedankt voor jullie uitleg. Noud. Heb nu naderhand toch voor elkaar gekregen om een foto te plaatsen van mijn situatie.Mede door de web-site beheerder Wim der Kinderen .Bedankt Wim.
Laatst gewijzigd door Noud Albers (070179) op 28 mar 2018, 21:32, 5 keer totaal gewijzigd.

Re: Wat is dit?

#10
Noud, Voor de meesten van ons is dit niet meer van toepassing omdat de conditie's in die zin veranderd zijn, dat wij niet meer uit zijn op zo gunstig mogelijke emissie waarden met bijbehorende schrale afstelling (nadieselen) en daarom de hele millieu mikmak eraf gesloopt hebben en lekker twee SU's hebben gemonteerd met een sport luchtfilter en dunnere naalden.
Het blijven hangen van het ontstekings relais lossen we simpel op met het plaatsen van een diode.
Leuk toch? Steef.

Re: Wat is dit?

#11
Ah, duidelijk verhaal, dank heren! De introductie van het anti-nadieselsysteem schijnt overigens te stammen uit 1973 terwijl de rubber bumpers pas tweede helft 1974 verschenen volgens "Original MGB" (en Moss USA). Dat klopt ook met de gegevens van mijn B...
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Wat is dit?

#12
110183 schreef: Het blijven hangen van het ontstekings relais lossen we simpel op met het plaatsen van een diode.
Leuk toch? Steef.
Dan nog even aangeven dat het tegengaan van nadieselen door stroom vanuit de alternator lukt met een diode tussen de alternator en het verklikkerlicht! Volgens mij geen relaiszaak, maar om te verhinderen dat de alternator via een omweg toch de ontsteking van stroom voorziet, ook al staat het contact af. Immers het verklikkerlicht hangt aan één zijde altijd aan de achterliggende plus en aan de andere zijde aan die speciale aansluiting op de alternator. Bij nadieselen draait stroomrichting om en door een diode wordt dat verhinderd. Op deze manier is het verhaal nu helemaal compleet :D

NB Iets uitgebreider (schema's op deze site zetten is door de filegrootte beperking een crime): zolang de alternator niet draait is de lage kant van dat licht op laag voltage en door de spanning op de andere kant vanuit aangezet contact brandt hij. Als de alternator wel draait gaat hij uit, want beide zijden gaan dan naar +12 Volt. Als de alternator draait bij nadieselen blijft zijn kant op 12 Volt staan en zou de normaal hoge kant door de onderbreking van het contact naar 0 moeten gaan, maar er blijft dan net genoeg stroom op de bobine over. De diode verhindert dus dat omdraaien en die stroomrichting.
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 21 apr 2013, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Wat is dit?

#13
110183 schreef:Noud, Voor de meesten van ons is dit niet meer van toepassing omdat de conditie's in die zin veranderd zijn, dat wij niet meer uit zijn op zo gunstig mogelijke emissie waarden met bijbehorende schrale afstelling (nadieselen) en daarom de hele millieu mikmak eraf gesloopt hebben en lekker twee SU's hebben gemonteerd met een sport luchtfilter en dunnere naalden.
Het blijven hangen van het ontstekings relais lossen we simpel op met het plaatsen van een diode.
Leuk toch? Steef.
Hoi Steef,
Je scrijft dunnere naalden gemonteerd .Zijn dit de oorspronkeleke AAA naalden of toch andere en zo ja
heb je er dan ook voordeel van(verbruik)? grt Noud.

Re: Wat is dit?

#14
Hallo Noud,
Mijn gereviseerde 18V motor met hoge compressie zuigers en twee HIF4 SU carburateurs en K&N luchtfilters presteert het beste met AAA naalden.
De sproeier afstelling van de HIF's doe ik met behulp van een colortune bougie.
Met armere naalden (AAL) moet ik langer de choke gebruiken en voel ik bij accelereren op de snelweg bij 100 km/h enige aarzeling.
Dit gaat dus puur over comfort en prestatie, het verbruik heb ik nooit gemeten, maar dat zal vast niet verbeterd zijn.
Van oorspronkelijkheid is geen sprake, want er hoort een Zenith-Stromberg carburateur op deze auto en een katalysator.De snelheidsmeter gaat dan ook niet verder dan 80 mph., maar de wijzer gaat tegenwoordig flink de hoek in.
Vriendelijke groeten, Steef.

Re: Wat is dit?

#15
110183 schreef:Hallo Noud,
Mijn gereviseerde 18V motor met hoge compressie zuigers en twee HIF4 SU carburateurs en K&N luchtfilters presteert het beste met AAA naalden.
De sproeier afstelling van de HIF's doe ik met behulp van een colortune bougie.
Met armere naalden (AAL) moet ik langer de choke gebruiken en voel ik bij accelereren op de snelweg bij 100 km/h enige aarzeling.
Dit gaat dus puur over comfort en prestatie, het verbruik heb ik nooit gemeten, maar dat zal vast niet verbeterd zijn.
Van oorspronkelijkheid is geen sprake, want er hoort een Zenith-Stromberg carburateur op deze auto en een katalysator.De snelheidsmeter gaat dan ook niet verder dan 80 mph., maar de wijzer gaat tegenwoordig flink de hoek in.
Vriendelijke groeten, Steef.
Oke, ik dacht even dat je andere naalden bedoelde en inderdaad met deze naalden met KN filters met
Gunsom carb balanser afstelling metHIV4 carbs heb ik ook de beste resultaten grt Noud.

Re: Wat is dit?

#16
110183 schreef:Hallo Noud,
Mijn gereviseerde 18V motor met hoge compressie zuigers en twee HIF4 SU carburateurs en K&N luchtfilters presteert het beste met AAA naalden.
De sproeier afstelling van de HIF's doe ik met behulp van een colortune bougie.
Met armere naalden (AAL) moet ik langer de choke gebruiken en voel ik bij accelereren op de snelweg bij 100 km/h enige aarzeling.
Dit gaat dus puur over comfort en prestatie, het verbruik heb ik nooit gemeten, maar dat zal vast niet verbeterd zijn.
Vriendelijke groeten, Steef.
K&N samen met AAA naalden is de klassieke combinatie, dat was ook mijn startpositie ooit bij aanschaf (advies Gerard de Groot/Octagon spares jaren terug al weer) Maar beter dan zo rond de 1 op 10 krijg je het benzinegebruik dan niet en bij warm weer gaat hij stationair minder goed lopen. :!: Overigens hebben de meestgebruikte K&N filters, die platte verchroomde dozen (heb ik ook) het nadeel dat ze warmere lucht onder de motorkap aantrekken dan de oude Coopers filterdozen. Je kan een kanaal fabrieken om koudere lucht voor uit de wagen naar deze filters te leiden, of overstappen op K&N types die in de oude Coopers huizen passen. Zelf overweeg ik het laatste ergens in de toekomst :?

Met AAL naalden (advies van Coen Kymmel, de huidige Octagon eigenaar) haal je zo rond de 1 op 11,5 en een lage CO van 2,5 promille, bijna de latere keuringseis van 2 promille. Maar inderdaad moet er bij koud weer langer en hoger gechoked worden. Wel draait hij beter stationair bij warm weer. Dat aarzelen rond de 100 km/u herken ik niet. Het kan exemplarisch zijn en ook samenhangen met de gebruikte ontsteking en de afstelling ervan. Of een niet zo soepel werkend mechaniek voor de vacuum vervroeging? :idea:

Colortune bougies zijn uitstekend om mee te beginnen, maar helemaal exact krijg je HIF's pas op de bougiekleur na een lange rit. Steeds een 1/8 slag bijstellen (in mijn ervaring linksom en dus steeds armer, colortune start is meestal iets te rijk) en goed opletten op de kleurverschillen tussen de cylinders 1 en 2 respectievelijk 3 en 4. Géén van de bougies mag grijswit worden, dan ben je te ver gegaan. Na uren op de autoroute in de Provence werd zelfs mijn uitlaat mooi lichtgrijs 8-)

NB Let ook op die lange veren tussen de pistons en de klokken: na vele jaren bleken die bij mij ongelijk in lengte te zijn geworden. Gewoon eens vernieuwen, een karweitje van niks. Hoe zuiniger je wil gaan hoe beter alles gelijk moet staan.. :!:
cron