Ervaring met 18ACR in 65Ampere versie?

#1
In Houten op de Accuspark stand een 18ACR in 65A uitvoering gekocht. Wie heeft met zo'n unit al ervaring? Twee zaken zijn me al voor montage opgevallen: de poelie is groter dan op de 17ACR die ik steeds gebruikt heb en als ik de moer los die poelie en fanblad vasthoudt blijkt er géén spie in de as te zitten en ook is in de bijgeleverde poelie daar geen sleuf voor aanwezig. Kortom zou ik die poelie van mijn huidige alternator willen overzetten, dan heb ik wel 'n poelie met sleuf, maar geen as die daarop is voorbereid. Mijn wagen is een 1972 met de kleine balancer op de krukas, vanaf 1976 wordt dat een groter type en dan wisselt volgens MOSS ook de poelie op de alternator van type. Ik denk naar een groter type om die sneller lopende fanriem te compenseren, maar MOSS zegt daar niets over. Wat is wijs, die grotere poelie laten zitten zodat de alternator langzamer draait of niet...

Moet ik gezien mijn bouwjaar en balancer type nu die poelie wisselen en een sleuf in de as gaan frezen om een spie te kunnen gebruiken of niet?
De verkoper gaat hier ook nog navraag naar doen, hij verwachtte ook een constructie met een spie op de as om uitwisselbaar te zijn...

Re: Ervaring met 18ACR in 65Ampere versie?

#2
Hoi Don

Monteer zelf nooit anders dan 18 ACR 45 amp met kleine poelie.
Is ruim voldoende voor onze MGB/C/ Midget enz.
Heb lang geleden eens een partij van 35 stuks gekocht.
Nu nog enkele op voorraad.
In jou geval zou ik het gewoon zo laten met aangepaste v snaar.
Gaat het laadspannings lampje mooi uit en is de laadspanning goed
niets meer aan doen.
Waarom de moeilijkheden opzoeken?

Hans Geertse

Re: Ervaring met 18ACR in 65Ampere versie?/meten is weten

#3
Ben daar nog niet uit Hans, ik heb een pdf gevonden met de laadcurves van 16 t/m 18ACR alternators, waaruit het effect van de wat grotere poelie op de laadperformance op lagerer toerentallen best uit te destilleren valt. Helaas laat deze website het uploaden ervan niet toe. Een foto van een deel hiervan komt er overigens wel doorheen. Die 6" balancer doorsnede is degene voor de 1976-1980 wagens, de eerdere hadden een 5 1/8 " doorsnede. Die 5,125 waarde geeft geen factor 2,4, maar 2,05, afgerond 2x de krukaswaarde op stationair van 800rpm. Dan komt er nog steeds zo'n 20 Ampere uit een 18ACR. Met een iets grotere alternator poeilie daalt die waarde natuurlijk. Maar zowel op de buitenrand, binnenin de groef als op de buitenzijde van een tijdelijk in de groef gehouden fanrriem blijken de gemeten verschillen met de OEM poelie ongeveer 10% te bedragen*), een veel geringer percentage dan ik dacht. Jouw stelling dat die grotere alternatorpoelie inderdaad niet van doorslaggevend belang is wordt daarmee bevestigd 8-)

Gevoelsmatig vind ik die klemvatting met zijn op wrijving tussen het platte centrum van deze poelie en de veerring gebaseerde oplossing inferieur aan de OEM oplossing met een sleuf in de as voor een hardstalen spie en een gleuf in een dikkere stalen poelie. Er wordt behoorlijk veel maximale energie opgewekt: 65x12=780 Watt netto en bruto zal altijd hoger liggen, zeg zo richting de 1,2 KiloWatt. Kortom ook een fors koppel op die as lijkt me zo, je kan dat zo uitrekenen. Maar of dat voldoende reden is om de nieuwe om te bouwen vraag ik me nog af....

Ergens gaat het bij mechanische zaken ook een beetje om hoe het geheel aanvoelt; misschien had ik juist een standaard 18ACR moeten uitkiezen? De 65Ampere unit heeft aanmerkelijk meer magnetisch materiaal ondanks zijn gelijke afmetingen op de ophangpunten en ook het met zwart plastic afgedekte deel is ruimer bemeten, vermoedelijk voor een betere koeling van de halfgeleiders. De body ziet er dus wel steviger uit...

Overigens: in het hier niet of nauwelijks zichtbare deel van dit document wordt vooral ingegaan op de in de VS zo populaire Delco CS130 alternator. Met zijn in hoogste versie tot 130 Ampere doorlopende laadstroom is deze al weer 2x sterker dan die "opgevoerde" 18ACR+ van mij. Als je op zo'n unit geen dikke kabel richting de starterpost trekt vliegt je kabelboom bij een lege accu in de fik. Tot voor kort was die CS130 in een lichtere 100Ampere versie te koop, maar die schijnt daar niet langer gemaakt te worden. Ik heb hier op het forum of in ons clubblad overigens nooit iets zien staan over al die alternatorvarianten. :|

*) Om precies te zijn: de nieuwe poelie is op één zo'n waarde waar de OEM 2,25 inch doorsnede kent, slechts 2,46 inch doorsnede, dus 11% groter
Laadcurves 16-18ACR alternators
Laadcurves 16-18ACR alternators

Re: Ervaring met 18ACR in 65Ampere versie?

#4
Net een stuk dikke kabel bij BREZAN gehaald dat de stroomcapaciteit van alternator naar de startmotorpost met ongeveer 35Ampere verhoogt en dus op mijn wagen met ooit nog die 16ACR erin verdubbelt. 65Ampere piek hoe zeldzaam ook is nu geen probleem meer. Stevig kabeloog met M8 opening erop geperst en dan kan die gemonteerd worden. Op de andere kant, in de bekende alternatorstekker is één van de dikke spades nog vrij.

Brezan had als wat ruimere fanriemen de Gates in zowel 10925 als 10950 versie hangen; even beiden meegenomen, op die 17ACR vond ik de 10900 lastig aan te brengen, was benieuwd hoe het met een langere riem ging : die 10950 uit rubber bumper wagens met 6"balancer bleek toch te groot

Bijgevoegd is de unit te zien na montage: er is nog ruimte genoeg er om heen, hij staat ietsje dichter richting oilefilter dat is alles. Laadgedrag is zoals verwacht, alleen onder de 800 tpm en met de verlichting en de Kenlowe fan aan zakt de spanning naar 12,8 Volt. Vanaf 1000tpm wordt altijd het 13,8 - 14,3 Volts bereik bereikt (het exacte voltage is natuurlijk afhankelijk van de laadtoestand van de accu)
65Ampere alternator in situ
65Ampere alternator in situ
cron