Pagina 1 van 1

lucas ignition amplifier

Geplaatst: 29 dec 2019, 14:09
door Erik Uijttenboogaart (180035)
Beste MG leden,

Mijn MGB 1977 US uitvoering heeft een elektronische ontsteking voorzien van een lucas ignition amplifier. Heeft iemand hier ervaring mee en wat zijn hiervan de eventuele voor of nadelen. Waar moet ik eventueel op letten bij het vervangen van de bobine?

Re: lucas ignition amplifier

Geplaatst: 29 dec 2019, 17:37
door Gerrit Bruntink (140151)
Hi Erik,

Deze unit zet het signaal van de Hall sensor, (die in de verdeler op het blok zit), om in een geschakeld signaal om de bobine aan te sturen.
Ze schijnen nog al gevoelig voor warmte te zijn. Ik heb zelf ook een '77er USA B met de amplifier gemonteerd. Ik heb als alternatief een compleet nieuwe elektronische ontsteking unit achterin liggen. Deze koop je voor 79 Eur bij Accu Spark, type DIS45D4M. Is mi de goedkoopste en prima werkende oplossing om de hele Amplifier te laten vervallen. Uiteraard zou je ook voor een duurdere 123 ingnition of CSI unit kunnen gaan.

Tav de bobine moet je alleen even letten op de weerstand. Deze moet in jouw geval tussen de 3,1 en 3,5 ohm liggen. Ik heb op mijn auto een Lucas Sports coil gemonteerd, type Lucas DLB105.

Zolang alles goed werkt, mooi laten zitten en zorgen dat je de juiste onderdelen bij je hebt. Dan kun je in geval van pech altijd weer verder.

Met vriendelijke groet,

Gerrit

Re: lucas ignition amplifier

Geplaatst: 29 dec 2019, 21:29
door Erik Uijttenboogaart (180035)
Hi Gerrit,

Bedankt voor je reactie. Voor mij nuttige informatie.

Re: lucas ignition amplifier

Geplaatst: 30 dec 2019, 12:58
door Steef van den Brink (110183)
Pas op! Uit de VS afkomstige MGB's van het bouwjaar 1977 zijn uitgevoerd met een ontstekings voorschakel weerstand van 1,5 Ohm, welke onzichtbaar is opgenomen in de kabelboom en een 1,5 Ohm (6 Volt) bobine. Als deze bobine wordt vervangen door een 3 Ohm (12 Volt) bobine, zal een armzalige vonk het gevolg zijn.
Voor een bruikbaar advies is het noodzakelijk te weten of de ontsteking nog in oorspronkelijke staat is, te weten de (kwetsbare) Lucas Opus, of al is vervangen door het latere CEI systeem met de module onder de bobine op het binnenscherm. Als dit laatste het geval is, is er geen enkele reden vervangings delen mee te nemen, daar een goed onderhouden CEI ontsteking het meest betrouwbare systeem is voor onze MGB.
Groet, Steef.

Re: lucas ignition amplifier

Geplaatst: 30 dec 2019, 18:14
door Gerrit Bruntink (140151)
Hi Steef,

Dit is nieuw voor mij, dat er een 6 volt bobine in een 12 volt systeem is geleverd. Het systeem dat ik ken is de ignition amplifier AB14 welke onder de bobine zit gemonteerd.
Het verhaal van de ballast resistance in de groen witte draad is correct. Deze heeft alleen als functie om de bobine voor het starten te beschermen tegen extra slijtage. Zal verder geen probleem zijn als je de bedrading correct hebt aangesloten.

Uiteraard is iedereen geheel vrij om wel of geen reserve delen mee te nemen. Ik ben altijd graag voorbereid :-)

Met vriendelijke groet,

Gerrit

Re: lucas ignition amplifier

Geplaatst: 31 dec 2019, 15:51
door Erik Uijttenboogaart (180035)
Hallo Steef,

Mijn 1977 MGB is voorzien van een Lucas ignition amplifier welke onder de bobine op het schutbord is bevestigd. Ik ga ervan uit dat ik de bobine gewoon kan vervangen door een Lucas sport coil type DLB105.

Re: lucas ignition amplifier

Geplaatst: 31 dec 2019, 17:38
door Steef van den Brink (110183)
Erik,
Jouw amerikaanse import '77 MGB is volgens het electrisch schema origineel uitgerust met een ontsteking die middels een voorschakel weerstand op ongeveer 7 a 8 Volt werkt. Dit geeft de mogelijkheid om tijdens het starten, middels een extra draad vanaf de startmotor, kortdurend de voorschakel weerstand te overbruggen en zo met 12 Volt op de (6 Volt) bobine een extra sterke vonk te realiseren. Dit, omdat het in sommige streken van de VS  nogal eens koud schijnt te zijn.
Jouw CEI ontsteking kan echter ook uitstekend functioneren met een 3 Ohm DLB105 (12Volt) bobine van Lucas, maar dan moet je wel de voorschakel weerstand blijvend overbruggen d.w.z. de bobine + aansluiting rechtstreeks aansluiten op plus 12 Volt na contact. Het beoogde voordeel van start boost vervalt dan, maar dat is in ons klimaat geen probleem.
Als je dit niet wilt, moet je gewoon weer een 1,5 Ohm (6Volt) 16C6 Lucas bobine (of gelijkwaardig) monteren. Vind je vast wel op de onderdelen beurs in Houten.
Als je het wijzigen van de bedrading moeilijk vindt, vraag dan gerust verder, ik heb dezelfde ontsteking.
Veel plezier en een goed nieuwjaar gewenst, Steef.
 
N.B. De AB14 ontstekingsmodule functioneert goed zowel met als zonder voorschakel weerstand.

Re: lucas ignition amplifier

Geplaatst: 02 jan 2020, 11:17
door Don van Riet (860018)
Er zijn best de nodige fans van die "ooit Lucas beste" CEI ontsteking te vinden, maar je moet welk beseffen dat electronica van meer dan 40 jaar oud natuurlijk een oplopend uitvalrisico met zich meebrengt. Je schijnt nog wel dat circuit ergens nieuw te kunnen vinden, maar makkelijk is anders. Gaat hij een keer kapot dan een andere unit monteren is simpeler: klassieke maar aftermarket 25D of 45D Chinese lookalike met een onzekerheid voor de juiste ontstekingscurve, Ignitor/Accuspark vervanger of een 123 of CSI unit, die duurder zijn maar wel de juiste curves hebben om uit te kiezen. Bobine is makkelijker: op dit moment zit een voorschakelweerstand op een 1,5 Ohm bobine in, maar de diverse 3 Ohm bobines doen het er ook prima op (dan die weerstand eerst wel overbruggen). Jarenlang heb ik naar tevredenheid de Lucas Sports coil in aftermarket versie gebruikt, maar de verkopers van CSI units en ook vele andere op de MG Experience website bevelen de Bosch Blue vanuit Brazilaanse productie als de beste bobine aan. Die zit er bij mij nu al weer enige jaren in en de oude Lucas is alleen nog maar reserve. Mocht je wat voor electronische versie dan ook gebruiken, weet dat dan de bougiekabels van het type met enige kilo-Ohms weerstand per kabel moeten zijn. Weerstandsloze kabels doen het alleen op de klassieke ontstekingsunits met contactpunten en condensator beter. Zelf gebruik ik overigens een 45D unit met een puntenvervangende Accuspark eenheid eri, een tussenoplossing die veel goedkoper is, maar wel uitgaat van een klassieke onsteking met de juiste mechanische vervroegingscurve. Ook bij deze halfelectronische oplossing moet je bougiekabels met enige weerstand erin gebruiken, ik heb die van Accuspark zelf erin.