Koeling MGF

Plaats reactie
190132
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2019, 11:54

Koeling MGF

Bericht door 190132 » 25 okt 2019, 12:06

Hallo,
Ik ben sinds drie weken in het bezit van een MGF van 2000, heb er een gekocht omdat vrienden van ons er ook een hebben.
Twee weken geleden zijn we op een stralende zondag voor het eerst gaan toeren, na ongeveer 30 km. begon de olietemperatuur alsook de koelwatertemperatuur te stijgen na eerst mooi in het midden gestaan te hebben.
Uiteraard gestopt en eerst een koffiepauze gemaakt te hebben verder gereden, hetzelfde euvel begon weer, omgedraaid en naar huis gesukkeld.
De olietemperatuur hikte tegen de 150 graden en koelwatertemperatuur behoorlijk tegen her rood.
Thuisgekomen zonder brokken en af laten koelen en gekeken in het expansievat, er zat voldoende koelvloeistof in.
wat wel raar was bij het nakoelen van de ventilator dat lucht die er uit kwam koud was.
De vorige eigenaar heeft een nieuwe koppakking, geen originele maar een dikkere plus een nieuwe waterpomp spanrol en riem laten monteren.
Nu heb ik op internet wel zitten zoeken maar begreep wel de koeling van deze auto's wel aandacht verdient.
Zou iemand mij kunnen helpen.

m.vr.gr.
Gerrie

170104
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 sep 2017, 20:15

Re: Koeling MGF

Bericht door 170104 » 25 okt 2019, 12:42

Een goedwerkend koelsysteem is onmisbaar voor de F/TF! Heb je om te beginnen al eens gekeken of het systeem voldoende ontlucht is? Menige F/TF rijder heeft al wel eens langs de weg gestaan met een kokende motor om die simpele reden.

succes!
Groet,
Jos

regiooostbrabant
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jul 2013, 16:43

Re: Koeling MGF

Bericht door regiooostbrabant » 25 okt 2019, 16:52

De MG-F /MG-F heeft voor een goede sturing van alle processen een boord PC. (Maps 3) Deze boord PC is het managementsysteem en houd alle processen van de motor in de gaten en stuurt deze steeds bij. Denk aan het benzine en lucht mengsel en de inspuiting hiervan, de emissie enz. enz. Maar hij houd ook meerdere zaken bij zoals ook de warmte van koelwater. Om dit alles te kunnen sturen heeft een MG F afhankelijk van het bouwjaar of type 16 sensoren. (voelers/meters enz.) Er zijn voor de warmteregulering 2 sensoren. Een hangt boven in de motorruimte. Net achter het Koelvloeistof reservoirtje aan de bovenrand. Deze meet de warmte in de motorruimte en stuurt de kleine fan aan die hangt achter de luchtvanger aan de rechterzijde. Als de gemeten warmte in motorruimte te hoog wordt gaat deze Fan draaien. Er is ook een zeer belangrijke sensor verwerkt is in de koelwater aansluiting verdeelslang net achter het motorblok. Deze stuurt de grote Fan aan die behoort bij radiator aan de voorzijde van de auto. Deze zeer belangrijke fan zorgt dat het koelwater nooit te heet wordt. Mogelijk werkt deze sensor niet meer? De fan krijgt dan geen opdracht om de radiator te helpen met koelen. Bij warm weer of weinig rijsnelheid koelt de radiator onvoldoende. Om de werking van deze sensor te testen kun je de auto starten en deze gewoon laten lopen. Na enige minuten gaat (afhankelijk van de buitentemperatuur) als het goed is de fan bij de radiator aan de voorzijde draaien. Je kunt dat duidelijk horen. Houd intussen wel de motortemperatuur in de gaten en laat deze niet te hoog oplopen!

Zie ook het artikel over de MGF en haar sensoren in het MG nieuws van oktober op de regiopagina van Oost Brabant blz.35

150070
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 mar 2015, 20:52
Naam: Kasper
Contacteer:

Re: Koeling MGF

Bericht door 150070 » 28 okt 2019, 21:50

ik zou eens goed laten ontluchten. een F heeft de volgende ontluchtingspunten:
1. Voor op de radiator, meestal met een zwart kunststof zeskante plug. vervang die meteen, als je hem er weer opzet, dan gaat deze geheid een keer kapot
2. De kachel, ook in het vooronder, onder het zwarte plastic verstopt
3. Op de motor, deze wordt veelal vergeten, aan de linkerzijde van het blok, op een van de slangen zit een ontluchting.

Om makkelijker te ontluchten willen garages de auto aan de achterzijde wel eens omhoog zetten, volgorde: ontluchten, even laten warmdraaien, ontluchten en dat een paar maal herhalen totdat je de lucht kwijt bent.
Tot slot: nieuwe dop op het expansievat. (maar wel een originele, niet van ebay)

Ik hoop dat je niet te lang hebt doorgereden, een F heeft een complexer koelsysteem dan een auto met de motor voorin en het is redelijk gevoelig voor lucht. de motor en kop zijn beide van een aluminium legering, prachtig high-tec maar wel gevoelig voor oververhitting en ongelijkmatig verhitten.

Plaats reactie