Kleppen stellen

#1
Goededag,
vanmorgen heb ik van mijn 78er mgb de kleppen gesteld, dit was al weer enige tijd terug dus nodig, aleen maakt mijn mgb nu een geluid als een vooroorlogse tractor.
Ik heb de kleppen gesteld met een warme motor en een afstand gebruikt van 0,33 mm zowel voor de inlaat kleppen als de uitlaatkleppen.
Dit is volgens de haynes de juiste manier en afstand, maar ik hoor dus het geratel van de kleppen en dat hoort volgens mij niet.
Gebruik ik toch de verkeerde afstand of mis ik iets anders?
Wat mij wel opviel is dat ik alle kleppen verder open moest zetten om aan de 0,33 te komen.
Een voelermaat van 0,33 heb ik niet maar 0,25 en 0,8 is bij mij ook 0,33..
Bedankt alvast voor de reacties.
Gerrit
Een dag niet gewerkt is een dag vrij geweest

Re: Kleppen stellen

#3
Beste Gerrit,

Voor de laatste 18V motoren loopt de Hanes achter met de juiste klepspeling. De klepspeling is 0.013 inch ofwel 0.33 mm met koude motor.
Zet ze gewoon op 0.30 mm met de voelermaat uit je metrische set. Die 0.03 mm speelt geen enkel rol. Ik doe dit altijd bij alle MGB motoren zonder problemen.

Succes Henny

Re: Kleppen stellen

#4
Hoi Harrie,

Ik heb even mijn voelermaat nagekeken en het is 0,25 en 0,08, dus dat zou 0,33 moeten zijn.
Echter ik heb ze voor de zekerheid even nagemeten met een digitale schuifmaat en dan geeft deze 0,81 mm aan!!!
Nu blijkt dat mijn voelermaat in inches is ipv mm, staat nergens op vermeld dus ik was er van uit gegaan dat dit volgens het eurpesche metrieke stelsel dus mm was.
Van de week even opnieuw afstellen en dan op 0,13 inch en dan zal het wel goed komen.
Bedankt voor de reacties.
Een dag niet gewerkt is een dag vrij geweest

Re: Kleppen stellen

#5
Ik hou me aan de oude afstelling, dus 0,38mm, hetgeen betekent dat 0,35 er nog glad doorheen gaat en 0,4 mm net niet meer zonder kracht te zetten. Die latere 0,33mm ken ik niet, maar mijn B is uit 1972 en het 18V ruilmotor type uit de 1971-1974 periode....

Er zijn ook wel B bezitters die de inlaatkleppen altijd ietsje strakker zetten dan de uitlaatkleppen, maar zoiets staat noch in Haynes, noch in BL documenten. Ik ben dit soort variaties tenminste nooit tegen gekomen :?:

Re: Kleppen stellen

#8
Liever iets teveel speling dan te weinig, zou mijn vader zeggen (en die heeft verbrandingsmotoren ontworpen).
Te weinig speling: klep is te lang open, ligt dus kortere tijd aan en koelt niet goed.
Te veel speling: iets meer geluid, minder vulling (~minder vermogen).

Aan jou de keus...
Oude auto's zijn net konijnen.
Zo heb je er twee, zo heb je er een heleboel... -Bert Palte
cron