Ballast weerstand Bobine

#1
Gezocht: waar zit de ballast weerstand van de bobine?

In verband met plaatsen van een 123-ontsteking ga ik een nieuwe bobine plaatsen, en moet de ballast weerstand overbrugd worden, maar ik kan hem niet vinden (als hij er overigens nog is)...
Zit dat ding normaliter naast de zekeringkast in een MGB uit '79?

Dank voor tips,
Ger van W

Re: Ballast weerstand Bobine

#2
110006 schreef:Gezocht: waar zit de ballast weerstand van de bobine?

In verband met plaatsen van een 123-ontsteking ga ik een nieuwe bobine plaatsen, en moet de ballast weerstand overbrugd worden, maar ik kan hem niet vinden (als hij er overigens nog is)...
Zit dat ding normaliter naast de zekeringkast in een MGB uit '79?

Dank voor tips,
Ger van W
Weet je zeker dat je bobine dan wel geschikt is? De ballasttypes hadden dacht ik een lagere inwendige weerstand. Die 123- en CSI-ontstekingen vergen een bobine met een weerstandswaarde vanaf 2,5 ohm
Een Lucas sportscoil is op Houten niet duur en voldoet aan die eis, ik heb hem er zelfs op doorgemeten. Dat kan je bij je huidige bobine ook het beste even doen, dan weet je gelijk of hij bruikbaar is en blaas je je dure electrische onsteking niet op. :!:

Vroeger zat die ballastweerstand overigens gewoon bij de bobine in de buurt. :idea:

Re: Ballast weerstand Bobine

#3
Hallo Ger,
De ballast weerstand is in jouw auto niet zichtbaar, maar in de vorm van een stuk weerstandsdraad van 1,5 Ohm opgenomen in de kabelboom. Deze draad verlaat als wit/bruin de zekeringkast vanaf punt 5, wordt dan een stukje weerstandsdraad in de kabelboom en komt als wit/groen tevoorschijn bij de bobine. Deze draad kan in de nieuwe situatie vervallen en de 12 volt bobine kan worden aangesloten met een (wit/bruine) draad in plaats van de vervallen draad aan punt 5 op de zekering kast. Tevens vind je op de bobine een tweede wit/groene draad vanaf het startmotor relais, welke dient ter overbrugging van de weerstand tijdens het starten. Deze kan ook vervallen en moet goed worden geisoleerd. Verder tref je bij de bobine dan nog een wit/zwarte draad aan de min-aansluiting voor aansturing van de toerenteller. Bij montage van een 123 ontsteking zou de toerenteller van een 79er MGB goed blijven werken. Dit alles onder het voorbehoud dat de bedrading nog origineel is en er geen eerdere wijzigingen zijn gedaan.
Succes met de aansluiting en groeten, Steef.

Re: Ballast weerstand Bobine

#4
860018 schreef:
110006 schreef:Gezocht: waar zit de ballast weerstand van de bobine?

In verband met plaatsen van een 123-ontsteking ga ik een nieuwe bobine plaatsen, en moet de ballast weerstand overbrugd worden, maar ik kan hem niet vinden (als hij er overigens nog is)...
Zit dat ding normaliter naast de zekeringkast in een MGB uit '79?

Dank voor tips,
Ger van W
Weet je zeker dat je bobine dan wel geschikt is? De ballasttypes hadden dacht ik een lagere inwendige weerstand. Die 123- en CSI-ontstekingen vergen een bobine met een weerstandswaarde vanaf 2,5 ohm
Een Lucas sportscoil is op Houten niet duur en voldoet aan die eis, ik heb hem er zelfs op doorgemeten. Dat kan je bij je huidige bobine ook het beste even doen, dan weet je gelijk of hij bruikbaar is en blaas je je dure electrische onsteking niet op. :!:

Vroeger zat die ballastweerstand overigens gewoon bij de bobine in de buurt. :idea:
Dank voor het meedenken; ik heb inderdaad een nieuwe bobine gekocht omdat ik niet weet in welke staat (oververhitting) de oude is...
Ger van W

Re: Ballast weerstand Bobine

#5
110183 schreef:Hallo Ger,
De ballast weerstand is in jouw auto niet zichtbaar, maar in de vorm van een stuk weerstandsdraad van 1,5 Ohm opgenomen in de kabelboom. Deze draad verlaat als wit/bruin de zekeringkast vanaf punt 5, wordt dan een stukje weerstandsdraad in de kabelboom en komt als wit/groen tevoorschijn bij de bobine. Deze draad kan in de nieuwe situatie vervallen en de 12 volt bobine kan worden aangesloten met een (wit/bruine) draad in plaats van de vervallen draad aan punt 5 op de zekering kast. Tevens vind je op de bobine een tweede wit/groene draad vanaf het startmotor relais, welke dient ter overbrugging van de weerstand tijdens het starten. Deze kan ook vervallen en moet goed worden geisoleerd. Verder tref je bij de bobine dan nog een wit/zwarte draad aan de min-aansluiting voor aansturing van de toerenteller. Bij montage van een 123 ontsteking zou de toerenteller van een 79er MGB goed blijven werken. Dit alles onder het voorbehoud dat de bedrading nog origineel is en er geen eerdere wijzigingen zijn gedaan.
Succes met de aansluiting en groeten, Steef.
Dag Steef, dank voor de heldere uitleg!
De wit/zwarte draad wordt in de nieuwe situatie dus weer met de min-aansluiting van de bobine verbonden?
Als alles meezit plaats ik de ontsteking zaterdag.
Vriendelijke groet,
Ger van W

Re: Ballast weerstand Bobine

#7
110183 schreef:Jazeker Ger, met de wit/zwarte draad aan de min aansluiting van de bobine zou de toerenteller moeten werken.
Ben benieuwd, Steef.
Dag Steef,
De 123 zit er in, de ontsteking is statisch gesteld en de motor loopt, maar nog niet netjes; morgen maar eens aan de slag met de stroboscoop...
En de toerenteller doet het ook prima!
Ger van W