koelvloeistof en toerenteller

#1
wie weet hoe je een koelsysteem moet afvullen. ik heb de radiateur volledig gevuld maar volgens mij is de radiateur in de verwarmingsunit niet gevuld. ik heb vanmmidag enkele uren gereden (ik heb de auto net drie weken) en de lucht van de verwarming blijft nou net niet koud , maar zeker niet warm. ik heb onderweg twee keer gecontroleerd of de radiateur misschien bijgevuld moest, was niet nodig. het lijkt mij dat de verwarmingsunit iets hoger zit dan de radiateur en dat er zodoende lucht in het systeem blijft zitten. de kachelkraan loopt soepel als je draait aan de knop in de auto. wie weet raad?
vorige week heb ik een item geplaatst over de niet functioneerde toerenteller. oorzaak was de ompoling van plus naar min aan massa. de toerenteller werkt inmiddels, maar volgens mijn gevoel iets te enthousiast. hoe ijk je de toerenteller? ik heb bij de demontage van de meter wel een soort van potmeter gezien , is die daarvoor bestemd? zo ja, hoe krijg je de juiste waarde?
Groeten, Wim Baan

Re: koelvloeistof en toerenteller

#2
030066 schreef:wie weet hoe je een koelsysteem moet afvullen. ik heb de radiateur volledig gevuld maar volgens mij is de radiateur in de verwarmingsunit niet gevuld. ik heb vanmmidag enkele uren gereden (ik heb de auto net drie weken) en de lucht van de verwarming blijft nou net niet koud , maar zeker niet warm. ik heb onderweg twee keer gecontroleerd of de radiateur misschien bijgevuld moest, was niet nodig. het lijkt mij dat de verwarmingsunit iets hoger zit dan de radiateur en dat er zodoende lucht in het systeem blijft zitten. de kachelkraan loopt soepel als je draait aan de knop in de auto. wie weet raad?
vorige week heb ik een item geplaatst over de niet functioneerde toerenteller. oorzaak was de ompoling van plus naar min aan massa. de toerenteller werkt inmiddels, maar volgens mijn gevoel iets te enthousiast. hoe ijk je de toerenteller? ik heb bij de demontage van de meter wel een soort van potmeter gezien , is die daarvoor bestemd? zo ja, hoe krijg je de juiste waarde?
Groeten, Wim Baan
De eerste vraag is altijd of de kachelkraan wel geopend is, die doorgang vanuit het blok raakt vaak verstopt en de kraan zelf wil ook nog wel eens niet goed openen. Sowieso even met de hand die handel waar de stijve kabel opdrukt even helpen meebewegen. Heel zeldzaam is dat ook met open gedraaide handel toch die rubber afdichting binnenin de kraan blijft hangen. Als je twijfelt hem losnemen en de opening met een schroevendraaier van eventuele kalkresten bevrijden. En ook de kraan zelf bekijken op doorvoer. Vervelend karweitje gezien afstelling kabel en de lastig bij te komen boutjes.

Inderdaad ligt de kachel wat hoger waardoor er wel eens wat lucht in achterblijft. Toch is mijn ervaring dat met geopende kachel, draaiende motor en (tijdelijk) losgenomen radiateurdop, de zaak wel door gaat stromen en de lucht snel verdwijnt. Zou er een hardnekkige luchtbel in achterblijven, dan kan een waterslang op druk op de dunne slang boven worden gezet. Zelf NOOIT nodig gehad... 8-)

Op toerentellers van het RVI-type is het ijken lastiger, alleen de RVC-types worden qua test in dat speciale MGB-boek Electrical Systems beschreven: met bepaalde types acculaders als impulsgevers kan je dan wat uitzoeken (zie fora). Een soortgelijke test voor het oude type RVI staat er dacht ik niet in. Die potentiometer is overigens wel bedoeld voor de afregeling, het schema dat dit verklaart vindt je in dat boek of deels op een site. Je kan met enige moeite overigens wel de snelheid in een bepaalde versnelling terugrekenen naar het toerental. En dan weet je hoe ver je nu fout zit. :idea:

Meer kan ik niet bijdragen aan deze twee topics :(
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 02 apr 2013, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: koelvloeistof en toerenteller

#3
Voor wat betreft de toerenteller: die kan je op 1 punt afregelen met de potmeter. De wat betere stroboscooplampen geven ook toerentallen weer, uitstekend meet-middel. Sluit zo'n ding aan en laat de motor toeren maken. Stel vervolgens m.b.v. de potmeter de toerenteller gelijk aan de afgelezen snelheid.

Nu is het natuurlijk niet raadzaam om een motor lang achter elkaar onbelast toeren te laten maken, maar je kan ook een andere pulse-source aansluiten. Neem een goedkope 12V voeding en sloop daar de afvlakkings-elco uit. Sluit die aan op een (fiets-) lampje (let op dat voeding in staat is om voldoende vermogen te leveren!). Witte sensor-draad van de toerenteller in serie. De meter moet dan 3000tpm aangeven (50 Hz gelijkgericht => 100 pulsen per seconde = 6000 pulsen per minuut. In een 4-cylinder 4-takt maak je 2 arbeidsslagen per omwenteling en dus ook 2 keer een vonk => 3000 tpm).

Alternatief: een PC met geluidskaart kan uitstekend allerlei mooie pulsen genereren. Je kan proberen of je voldoende vermogen uit die geluidskaart kan krijgen (een paar watt is wel aan te bevelen). Luidspreker er op, witte draad van de tacho weer in serie. Vervolgens kan je keurige blokpulsen maken met software als bijvoorbeeld Audacity. Genereer je een 12 kHz signaal, dan krijg je zo maar 6000 tpm.

Wat je niet kan verhelpen is niet-lineariteit, maar dat kan je natuurlijk wel testen (middels de PC-oplossing kan dat "on the table", anders in de auto en correleren aan snelheidsmeter). Hapert de meter ergens of is'ie erg non-linear, dan moet de meter uit elkaar en schoongemaakt. Wellicht dat er ook nog elektronica vervangen moet worden. Da's geen klusje om zelf te doen op een regenachtige zaterdagmiddag en kan je m.i. beter uitbesteden aan een specialist (als je de verkeerde onderdelen stuk maakt is er bijna niet meer aan vervangend materiaal te komen!).
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: koelvloeistof en toerenteller

#4
H'm, heren. de koeling kom ik denk ik nog wel uit maar dat blokpulsen genereren met een pc lijkt me een karwei voor m'n zoon. we spenderen er maar weer een zaterdag aan, zo lang het koud blijft vind ik dat niet zo erg. ik ben wel blij met jullie reacties. op deze manier blijft de hobby ook betaalbaar.
Groeten, Wim

Re: koelvloeistof en toerenteller

#5
030066 schreef:H'm, heren. de koeling kom ik denk ik nog wel uit maar dat blokpulsen genereren met een pc lijkt me een karwei voor m'n zoon. we spenderen er maar weer een zaterdag aan, zo lang het koud blijft vind ik dat niet zo erg. ik ben wel blij met jullie reacties. op deze manier blijft de hobby ook betaalbaar.
Groeten, Wim
Graag gedaan. Zelf leek me die oplossing van een stroboscooplamp met toerentalstand nog het makkelijkste. Aan die optie had ik niet gedacht (mijn eigen lamp kent geen toerentalmeter) :?

Verder lijkt de de precisie in toerental van secundair belang, de bekeuringen gaan op snelheid :o

Re: koelvloeistof en toerenteller

#6
030066 schreef:H'm, heren. de koeling kom ik denk ik nog wel uit maar dat blokpulsen genereren met een pc lijkt me een karwei voor m'n zoon. we spenderen er maar weer een zaterdag aan, zo lang het koud blijft vind ik dat niet zo erg. ik ben wel blij met jullie reacties. op deze manier blijft de hobby ook betaalbaar.
Groeten, Wim
Helemaal mee eens. Als de pulsen er niet via een acculader op kunnen, moet je het overgeven.

Ik heb overigens vandaag op mijn 1972 MGB het hele koelsysteem gereinigd, vervolgens het systeem met zijn water/antivries/reinigingsmiddel afgetapt en de zaak weer met water gevuld. Daarbij de dunne koelslang naar de pijp, die richting de kachelunit gaat, los genomen en daar met gesloten radiateurdop waterdruk op gezet. Als de kachelkraan open staat, komt na enige tijd het water uit die pijp en zonder luchtbellen te voorschijn. Slang weer aangekoppeld: probleemloze werking.
Dus zo kan het ook.... :idea:


NB Als laatste Bar leaks toegevoegd (het goedkopere antirust kan je tegenwoordig niet meer kopen)