Re: heetlopen MGB motor/nagekomen info
Geplaatst: 28 sep 2019, 12:35
Als terugkoppeling op mijn problemen met een Ivor Searl ruilmotor: afgelopen week is er een nieuw blok voor uit het VK bij Coen Kymmel aangekomen. We zijn inmiddels 4 maanden verder, maar kennelijk hebben ze of in Engeland het nodige aan mijn eerste blok gevonden of nemen ze het zekere voor het onzekere. Ik hoor van Coen binnenkort wat er telefonisch over gezegd is. Het wordt wel weer opnieuw inrijden geblazen en anders dan vorig jaar october in Normandië, nodigt het weer niet uit voor een extra najaarsvakantie in Frankrijk. Dat wordt dus tussen de buien door kilometers maken in Nederland en hopelijk is het pas weer nodig om op de temperatuur te letten volgend jaar zomer bij 40+ Celsius...
Inmiddels met Coen bijgepraat: bij I.S. hebben ze het zekere voor het onzekere genomen en geen analyse afgegeven, maar sowieso een ander blok verzonden. Alles op hun kosten daar niet van, maar het uit- en inbouwen van motoren kost elke keer weer een dag en dus ook geld. De vriesplug die in dit andere blok nu zat kon de goedkeuring van Coen overigens óók niet wegdragen, hij zet er alsnog een verbeterd, ander type in vóór de achterplaat er weer opgaat en je er dus niet makkelijk meer bij kan. Better safe than sorry. De nieuwe waterpomp bleek ook na een relatief lage kilometeraantal al behoorlijk met roest te zitten en hij adviseerde alsnog ook de radiator te vervangen, die vanaf augustus 2013 nu al weer 6 jaar in de wagen zit. Als we volgend jaar zomer weer naar de dit jaar tot over de 40 graden hete Provence willen vertrekken is dat inderdaad een verstandige voorzorgsmaatregel.
Ik concludeer uit die roestvorming wel iets ander dan hij doet: volgens mij bevestigt de aanwezigheid van veel roest eens te meer dat er veel ijzerslijpsel in het blok was achtergebleven en door dat water/antivriesmiddel is gaan roesten (dat vroegere antirust middel van Holts kan je helaas nergens meer kopen). De radiator is weliswaar van koper gemaakt, maar daar kan ook veel roest in zijn neergeslagen, dus toch maar een re-cored exemplaar erin. Oliekoeler laten we even ongewijzigd, hopelijk zijn alle losse deeltjes in het bij inrijden in najaar 2018 gebruikte oliefilter achtergebleven. Ben ook benieuwd of het aftapgat van de koeling op dit blok wel werkt...
Wordt vervolgd, de eerste 1000km inrijden gaan we z.s.m.invullen, de nul-beurt erna doe ik liever in een nog niet al te koude garage
NB Door mijn nogal complexe fanopzet (Kenlowe pusher fan vóór de radiator, kleine puller erachter) en de altijd kwestbare voeler van de volledig instelbare Kenlowe thermostaat, die je nergens meer kan kopen, gaan we spannende weken tegemoet. Terugvaloptie is de metalen fan even terug te zetten als de voeler afbreekt. De instelbare thermostaat die ik in Houten zag liggen (bij mijn bekende Accuspark leverancier) past sowieso niet op de bestaande plek van de Kenlowe en zeker niet op dat kleine Kenlowe bracket. Zie ook deze ebay versie en diverse foto's https://www.ebay.co.uk/itm/332858187047 ... Track=true
Inmiddels met Coen bijgepraat: bij I.S. hebben ze het zekere voor het onzekere genomen en geen analyse afgegeven, maar sowieso een ander blok verzonden. Alles op hun kosten daar niet van, maar het uit- en inbouwen van motoren kost elke keer weer een dag en dus ook geld. De vriesplug die in dit andere blok nu zat kon de goedkeuring van Coen overigens óók niet wegdragen, hij zet er alsnog een verbeterd, ander type in vóór de achterplaat er weer opgaat en je er dus niet makkelijk meer bij kan. Better safe than sorry. De nieuwe waterpomp bleek ook na een relatief lage kilometeraantal al behoorlijk met roest te zitten en hij adviseerde alsnog ook de radiator te vervangen, die vanaf augustus 2013 nu al weer 6 jaar in de wagen zit. Als we volgend jaar zomer weer naar de dit jaar tot over de 40 graden hete Provence willen vertrekken is dat inderdaad een verstandige voorzorgsmaatregel.
Ik concludeer uit die roestvorming wel iets ander dan hij doet: volgens mij bevestigt de aanwezigheid van veel roest eens te meer dat er veel ijzerslijpsel in het blok was achtergebleven en door dat water/antivriesmiddel is gaan roesten (dat vroegere antirust middel van Holts kan je helaas nergens meer kopen). De radiator is weliswaar van koper gemaakt, maar daar kan ook veel roest in zijn neergeslagen, dus toch maar een re-cored exemplaar erin. Oliekoeler laten we even ongewijzigd, hopelijk zijn alle losse deeltjes in het bij inrijden in najaar 2018 gebruikte oliefilter achtergebleven. Ben ook benieuwd of het aftapgat van de koeling op dit blok wel werkt...
Wordt vervolgd, de eerste 1000km inrijden gaan we z.s.m.invullen, de nul-beurt erna doe ik liever in een nog niet al te koude garage
NB Door mijn nogal complexe fanopzet (Kenlowe pusher fan vóór de radiator, kleine puller erachter) en de altijd kwestbare voeler van de volledig instelbare Kenlowe thermostaat, die je nergens meer kan kopen, gaan we spannende weken tegemoet. Terugvaloptie is de metalen fan even terug te zetten als de voeler afbreekt. De instelbare thermostaat die ik in Houten zag liggen (bij mijn bekende Accuspark leverancier) past sowieso niet op de bestaande plek van de Kenlowe en zeker niet op dat kleine Kenlowe bracket. Zie ook deze ebay versie en diverse foto's https://www.ebay.co.uk/itm/332858187047 ... Track=true