thermostaat

#1
Beste vrienden,

Op mijn MGB 1969 heb ik een extra Kenlow fan, die ik zelf aan/uit kan zetten. Nu wil ik echter ook, bijvoorbeeld na een lange rit, dat de warmte wordt afgedreven nadat het contact uit staat. Op de een of andere manier moet ik dus een connectie met de thermostaat hebben. Is dat mogelijk terwijl ik toch nog zelfstandig de fan kan bedienen vanuit de auto ?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Rene de Bruijn

Re: thermostaat/makkelijke maar risicovolle ingreep

#2
Normaliter kwamen de Kenlowe fans met instelbare thermostaten met al of niet een ingebouwd relais gezien de hoge startup stroom. Daarnaast leverde Kenlowe zgn override schakelaars die de werking van de thermostaat overrulen. Dit alles staat los van wanneer het hele systeem in werking was: altijd of alleen als de stuurschakelaar voor de ontsteking en andere zaken aan stond. Mocht je de fans altijd willen laten werken, onafhankelijk van de stand van de stuurschakelaar kan dat altijd door zowel de + voeding van de fan (Kenlowe koos ervoor in de minleidibg te schakelen) als de + voeding van een eventueel relais niet vaneen geschakelde positie op het zekering huis te nemen maar op een leiding die constant onder spanning staat. De werking van een optionele override schakelaar staat daar los van: zolang de fan geen voeding krijgt doet hij er niet toe.

Overigens een keuze die weinig oplevert, want zodra de motor niet meer draait stopt ook de waterpomp, dus er wordt nauwelijks wat gekoeld. Ook zijn gevallen bekend van wagens waarbij een defect in thermostaat of relais ertoe leidde dat de fan bleef draaien tot de accu helemaal leeg was. Zo'n helemaal leeg getrokken accu valt meestal niet meer op zijn normale niveau te herstellen, je hebt meestal een nieuwe accu nodig. Bezint eer je begint!
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 10 mei 2019, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.