andere thermostaatconfiguraties op de B

#1
Op MG Experience was er een tijdje een discussie over de huidige mismatch tussen de huidige, "normale" thermostaten en de constructie van de cylinderkop en de waterkanalen rond die thermostaat. Zo heeft er vroeger een zgn Smith "bellows" thermostaat in vroegere motortypes gezeten en die was ooit ook op de B motor in de MKI gehandhaafd om het water kanaal richting het blok te blokkeren als de bovenkant richting radiator opengaat. Die Smith exemplaren zijn héél duur en lastig aan te schaffen en gaan helaas ook kapot als je één van de latere caps gebruikt op 10, 13 of 15psi. Hij blijft alleen heel op de allereerste drukwaarde van 7 psi. Zie deze foto voor die kanalen richting motorblok
water bypass
water bypass
Bypass~Port.jpg (26.74 KiB) 2644 keer bekeken
Zij die met de B racen laten wel eens de hele thermostaat weg en monteren een blanking sleeve die deze kanalen afsluit en altijd de weg naar de radiator volledig openlaat. Niet geschikt voor normaal gebruik overigens, want de motor komt prompt niet goed of veel te laat op temperatuur. Ergo de gedachte om een blanking sleeve te combineren met een thermostaat, je kan zowaar beide tegelijk onder het thermostaathuis kwijt. Er bestaat een zgn "balanced" thermostaat onder de naam Rober Shaw, die beter balanceert tussen de drukwaardes aan beide zijdes vand e thermostaat, maar er zijn ook MG bezitters die gewoon een normale thermostaat toepassen zoals de ook door mij zeer gewaardeerde Wähler thermostaat van 74 of 82Celsius. Zie deze foto van de blanking sleeve
blkanking sleeve
blkanking sleeve
blanking sleeve.JPG (49.99 KiB) 2643 keer bekeken
Er schijnen ook andere highj flow thermostaten te bestaand die weer anders werken, maar daar was de informatie wat summier over. Mijn vraag bij deze is of deze gecombineerde opzet ergens bij onze MGCC leden bekend is en zo ja met welke thermostaatversie dan, RS of standaard?
Ter volledigheid nog een foto van die vroegere Smits thermostaat die dus ergens in de 60-er jaren uit beeld ging
Smiths thermostaat
Smiths thermostaat
stat_a.jpg (14.42 KiB) 2644 keer bekeken
En natuurlijk dat bijzondere "balanced" thermostaattype [attachment=2]T-Stat.JPG[/attachment

(2e blanking sleeve foto is niet in edit weg te krijgen)
Verder nog een link naar MGE https://www.mgexp.com/forum/mgb-and-gt- ... 533/page-2
Bijlagen
blanking sleeve
blanking sleeve
blanking sleeve.JPG (49.99 KiB) 2644 keer bekeken
Bijzondere thermostaat
Bijzondere thermostaat
T-Stat.JPG (24.51 KiB) 2644 keer bekeken

Re: andere thermostaatconfiguraties op de B

#2
Omdat niemand uit onze club reageert slechts een update vanuit verder onderzoek en zo wat reacties vanuit andere deskundigen in de MG wereld. Volgens zowel Coen Kymmel als Thijs (van de MG Workshop) heeft de B motor normaliter geen behoefte aan extra middelen rond de thermostaat. Thijs kende wel de noodzaak bij de eerdere A motoren vooral die in Twincam MGA, die konden eigenlijk niet zonder die zgn "bellows" thermostaat van Smith vroeger.

Uit wat andere threads dan die MG Experience blijkt dat zodra je ook bij gebruik van een normale thermostaat een blanking sleeve toevoegt, het opwarmen van de motor iets langer duurt. Logisch want die bypass kanalen worden immers grotendeels afgedekt, zodat de op te warmen koelvloeistof niet meer daar door de hetere delen van de motor heen loopt. Anderzijds loopt de temperatuur bij het beklimmen van steile bergwegen ook minder snel op. Sommige commentaren komen op zo'n 10-20% betere koeling (zonder aan te geven waar die schatting op gebaseerd is)

Bij die zgn balanced thermostaat van Robert Shaw (tegenwoordig vaak onder de Preston naam verkocht) is het effect sterk verminderde temperatuur-schommelingen tussen hoge en lage wegsnelheden, omdat de bij hogere toerentallen optredende drukverhoging geen of minder effect meer op de thermostaatklep heeft, omdat die wordt weg "gebalanceerd". Geciteerd wordt hogere constantheid in temperatuur boven de 70mph/ 112kmh.

Het monteren van zowel een thermostaat (van welk type dan ook), samen met die blanking sleeve levert een hoger liggende totaal op, soms te hoog om hermetisch met de pakking onder het huis te sluiten. Sommigen lossen dat op door geen kurken, maar een Klingersil pakking te kiezen, anderen slijpen of schuren de randen van de twee onderdelen wat bij. Weer anderen snijden de pakking zodanig bij dat hij niet op maar om de units heen komt te liggen. Kortom, hoewel het thermostaathuis niet voor deze combinatie is ontworpen blijkt dit probleem oplosbaar. Zou je de sleeve weglaten en alleen die RS thermostaat monteren, valt deze complicatie sowieso weg. :idea:

Re: andere thermostaatconfiguraties op de B

#3
Inderdaad heeft de B motor geen behoefte aan meer onderdelen die ook weer kapot kunnen gaan en /of het
opwarmings proces kunnen vertragen.De blanking sleeve is niet bedoeld om samen met een een thermostaat
gemonteerd te worden.Dient bij weglaten van de termostaat[Racerij]alleen om door de wegvallende druk op die plaats
het ontstaan van dampbellen [cavitatie] te voorkomen.De B motor is thermisch zeer gezond van huis uit.

We kunnen beter onze aandacht richten op het monteren van hoogwaardige koelslangen[b.v keflar]
Zorgen dat onze radiator in 100% conditie is.
Een thermostaat monteren van 88 graden.De meeste B motoren komen nooit goed op temp.O.A. omdat we
bang zijn voor een beetje warmte .Monteer een olie temp meter. Is veel belangrijker.
Om de motor zo snel mogelijk op bedrijfs temp te krijgen De olie koeler voorzien van een oliethermostaat.
Of de olie koeler gewoon weglaten.Hebben we helemaal niet nodig in ons klimaat.
De motorfan verwijderen en een regelende elec. koelfan monteren aan de achterzijde van de radiator.
Een fan die de lucht door de radiator trekt werkt veel beter en zit ook niet in de weg voor de lucht stroom.
Olie koeler verplaatsen naar rubberbumper spec. Dus aan de onderzijde van de valance

Hans Geertse

Re: andere thermostaatconfiguraties op de B

#4
Bedankt voor de reactie Hans, m.u.v. die thermostaatkeuze zit je op dezelfde lijn van Coen en Thijs. Dat van die oliekoelerlokatie heb ik altijd vreemd gevonden, misschien vonden de ontwerpers van de B (m.n. Thornton, Enever en Hayter) de chrome bumper wagen er zo fraaier uitzien, dan met een laag geplaatste oliekoeler. Overigens heeft mijn B met de nieuwe I.S. motor erin vaker de steun van de Kenlowe fan nodig dan met het oude blok. Ook bij rijdende wagen moet de fan aan, vroeger was dat alleen stilstaand in een file nodig. Coen vond bij meting wel dat de echte temperatuur van het blok lager lag dan de meter suggereerde. Een dubbelcheck op de ingestelde vervroeging en het juiste TDC punt versus het balancerpunt ga ik zelf nog uitvoeren, ik heb nog exact één maand voor ons vertrek naar de sowieso al wat hetere Provence. Waar ik bij hitte de kleine fan achter de radiator continue laat draaien en de vóór de radiator gemonteerde Kenlowe de extra koeling voor zijn rekening neemt :idea:
cron