accu dynamo spanningsregelaar mgb 1973 amerikaans

#1
bij mijn mgB 1973 amerikaans model, gaat bij aanzetten contact na korte tijd het laadstroomlampje uit, de knipperlichten gaan heel langzaam en stoppen er na ca 1 minuut helemaal mee( met knipperen dan).
na starten motor gaan ze even iets sneller knipperen maar dat is maar even. bij gas geven tot ca 3000 toeren ook maar even, maar dan gaat ook het laadstroomlampje zwak branden, ook bij ca 3000 toeren nog.
starten is geen probleem start altijd ook nu weer na 4 maanden in koude garage gestaan te hebben.
als ik de spanning van de accu meet voor aanzetten contact is dat ca 12v. na aanzetten ca 11.9v. na starten loopt het bij 2500 toeren even op naar 13.5 tot 14 volt maar valt dan terug naar 11.9 volt.
wat kan de oorzaak zijn. hoe kan ik de dynamo doormeten, hoe de spanningsregelaar en hoe de accu. 1 van de 3 zou de oorzaak moeten zijn.
maar om nu alles 1 voor 1 te vervangen. ik heb een vermoeden van de accu maar weet het graag zeker. de accu is een 12V 50AH Bosch, maar zit er al wel 7 jaar in.

Re: accu dynamo spanningsregelaar mgb 1973 amerikaans

#4
Even voor de helderheid: een 1973 type heeft een alternator, geen dynamo meer. In dat jaar zat er vermoedelijk een 16ACR in zonder de externe regelaar en vermoedelijk ook geen 5 draads aansluiting meer maar een 3 draads (waarvan er één dubbel is uitgevoerd, dus eigenlijk tweedraads + aarde via de behuizing van de unit en het motorblok). Ook al zitten er nog wel 5 draden op, je kan heel simpel er een nieuwer type als de 17 of 18ACR met de driedraads connector voor in de plaats zetten. Als er nog steeds de originele unit in zit zou ik er 0,0 energie in steken, een nieuwe geproduceerde Lucas lookalike is soms al vanaf zo'n 70 Euro op beurzen te vinden en MOSS Europe levert ze voor ietsje meer zelfs compleet. Het voordeel van een complete unit, inclusief pulley en fanblad is dat je er hem er zo in een kwartiertje in kan plaatsen. Zit de huidige er al met een 3 draadsconnector in is het plaatsen meteen gebeurd, voor een 5 draads opzet koop je de nieuwe connector erbij en volg het MOSS ombouwrecept. Eigenlijk heb je alleen de dikke bruine draad op de brede connectorpin en de geelbruine naar het indicator lampje op de dunne pin aan te sluiten; die 2 extra draden voor de zgn sense wire en de externe doorlussing in de oude opzet kunnen gewoon los blijven of zelfs worden weggeknipt.

Ik zou nooit veel energie steken in een oude alternator, door slijtage van het voorste kogellager is hun levensduur tot een revisie sowieso begrensd. En het zelf makkelijk kunnen vervangen van de diodes en regelaarunit in zo'n ouderwets onderdeel is niet iedereen gegeven :(