kenteken verkrijgen

#1
Wie kan mij helpen ... heb mijn MGA uit Canada met VIN nummer en aankoopbewijs maar krijg geen nummerplaat van de RDW omdat het motor nummer en het nummer van de aandrijflijn ontbreekt. Inmiddels contact gehad met het heritage trust uit Engeland waar het VIN nummer wordt bevestigd. Heeft iemand hier ervaring mee en eventueel tips/suggesties.

Hoor graag.

Groet,

Edwin

Re: kenteken verkrijgen

#2
Bij MG's voor de amerikaanse markt, zeker die van de bouwjaren laat in de zestiger jaren, ontbreekt een fabrieks ingeslagen chassisnummer vaak.
Dat deed men uitsluitend voor de europeesche markt, later kregen MG's voor de amerikaanse nummers metalen plaatjes met nummer op dashboard en op b-deurstijl.
Maar dacht dat dat pas na het einde van de productie van C's daarmee werd begonnen.
Kan zijn dat er een nog leesbaar nummer staat ergens in de bodemplaat nabij de rechterzijde van de tunnel, maar als de auto ooit eens grondig is gerestaureerd kan dat ontbreken.
Maar geen chassisnummer plaatje in de motorrruimte meer aanwezig, links of rechts tegen binnenspatboord ?
Ook is het voertuig geexporteerd vanuit Canada, een estolen auto kan bijvoorbeeld niet geexporteerd worden.
Echter veel staten in de US (wellicht ook Canada) registreren auto's ouder dan een bepaalde leeftijd soms alleen op motornummer (maar dat schijnt ook te ontbreken).
Ik zou beginnen met een Heritage Cert aan te vragen en het dan nogmaals proberen, ik weet niet bij wel keuringsstation bent geweest, maar de ene keurmeester is de andere niet weet ik uit ervaring.
Als je ze uiteindelijk overtuigd hebt slaan hun wel het chassisnummer in voor je.
Verhalen als dit komen ook vaak voor bij mensen die een wrak gaan restaureren met veel moeite, tijd en geld zoonder de juiste papieren te hebben, kan weleens slecht aflopen.
Maar ik neem aan dat de auto recentelijk vanuit Canada is geimporteerd ?
Van oudere B's van de USA markt ook wel eens gezien dat er nummers rond de vooras bevestiging bij de motorsteunen zijn ingeslagen,
ik weet niet of dat bij C's ook zo was.
m vr gr

Re: kenteken verkrijgen

#5
Heb mijn mga laten schouwen waarbij menzowel chassis als carrosserie heeft voorzien van loodjes. Alles is geregistreerd. Na restauratie is het eenvoudis, als de auto door de keuring komt natuurlijk, om een kenteken afgegeven te krijgen. De RDW gaf aan op dat moment ook het chassisnummer in het chassis te slaan.

Re: kenteken verkrijgen

#6
Hoi 150038,

Ben wel benieuwd wat voor een papieren je bij de auto hebt gekregen en wat je hebt kunnen overleggen aan de desbetreffende keurmeester voor het schouwen. Ik heb nog steeds geen kenteken :-(. Ze zeggen bij de RDW dat ik een brief heb gehad met een definitieve afwijzing en dat ik daar niet op tijd op heb gereageerd ??? Heb echter nooit een brief mogen ontvangen. Auto is nu technisch in orde maar weet nu even niet meer wat te doen.

Re: kenteken verkrijgen

#8
Restaurateurs hebben veel ervaring met degelijke gevallen. Wellicht kun je eens breder navraag doen.
Bijvoorbeeld Emiel Groen van GreenClassics.

Een schouwing is de beste start om een garantie te hebben dat het een Nederlander gaat worden.

Ik zou ook het meest verwachten van het certificaat. En wellicht zijn er meer plaatsen waar de code van de motor of bak kan zitten. Zo heb ik een C met een vin op de voorste rand van de slotplaat. Dat is niet een logische plek.

Heel veel succes gewenst!

Re: kenteken verkrijgen

#9
Als er bij het importeren geen chassisnummer in de auto staat maar je wel de juiste papieren hebt, dan slaat de douane er een nummer in en dat staat ook op de import papieren. Als je deze import papieren er niet bij hebt kan het dus zo zijn dat de auto nog niet officieel geimporteerd is.
Gr.
Wim
MGB-GT

Re: kenteken verkrijgen

#11
Hallo Edwin,
Ik heb het idee dat in bovenstaande berichten een aantal begrippen door elkaar worden gehaald. Ik heb zelf twee maal een mg op kenteken laten zetten bij de RDW en heb daar goede ervaringen mee.
Bij jouw vraagstelling lees ik dat je een MGA op ned. kenteken wil laten zetten en een VIN nummer hebt, bedoel je daarmee het Canadese kentekenbewijs (title in Amerika) waar het VIN nummer op staat vermeld of heeft de carrosserie een ingeslagen Vin nummer?
Heb je het kentekenbewijs en aankoopbewijs dan zou het geen probleem mogen zijn, de auto kan niet gestolen zijn en de RDW zou dan het vin nummer voor je in de auto kunnen inslaan.
Heeft de auto wel een ingeslagen VIN nummer en een aankoopbewijs maar geen kentekenbewijs wordt het iets lastiger, theoretisch kan de auto gestolen zijn! De RDW zal je op je blauwe ogen moeten geloven of je moet meer documentatie uit Canada proberen te krijgen waar info van de vorige eigenaar op staat.
Je geeft aan dat je geen kenteken krijgt omdat het motornummer en aandrijflijn (motor met versnellingsbak) ontbreekt. Waarschijnlijk zit er geen originele MGA motor in. Op het nederlandse kentekenbewijs moet de cylinderinhoud van de motor staan. De RDW moet dus weten hoeveel cc het blok heeft. Dit staat bij een mg blok op het onderblok, een motorplaatje met eventueel motornummer is in Engeland te bestellen. Zou ook geen probleem moeten zijn. De auto moet wel ingevoerd zijn (douane) en er moet BPM betaald zijn, voor 40+ is dat 0 euro maar de papieren moeten wel worden ingevuld. Ik heb een B met title en invoerdocument maar zonder ingeslagen VIN nummer op kenteken gekregen en een A met ingeslagen VIN nummer en invoerdocument maar zonder aankoopbewijs of title ook op kenteken gekregen.
Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen, succes!
Groeten Harrie

Re: kenteken verkrijgen

#12
Zonder een op de juiste plek ingeslagen chassisnummer kom je zelfs nooit goedgekeurd door een APK keuring heen. De extra plaatjes met chassisnummers die men op Amerikaanse en Canadese MG's soms bijplaatste hebben daarbij geen enkele wettelijke betekenis. En ook een ingeslagen nummer op de zgn "slampanel" wordt niet geaccepteerd. Waar dat bij de A moet gebeuren zou ik niet weten, op mijn B is al weer jaren terug opnieuw het chassisnummer op de bodemplaat voor de rechter voorstoel door mijn APK keurmeester ingeslagen, de correcte plek die ook op het kentekenbewijs wordt vermeld. Onder de A zat nog een chassis, misschien is een chassisbalk ook als nummerlokatie acceptabel?
Aandrijflijn is nieuw voor me (mijn bak heeft zelfs geen nummer, alleen de OD), motornummer kan ik me wat bij voorstellen, soms ontbreekt dat plaatje op het motorblok. Alsnog zo'n plaatje zien te regelen zou ik zeggen. En dan inderdaad een wat vriendelijker RDW station uitzoeken, ik herinner me die chagrijnige persoon nog die in 1978 mijn B uit België zonder een enkel technisch of registratieprobleem moest goedkeuren. Mensen die een baan hebben door dit soort activiteiten willen maar niet inzien dat hun baan overbodig wordt als die stroom van geïmporteerde wagens ooit eens ophoudt. Die chagrijn in 1978 vond al dat geïmporteer van gebruikte wagens maar niets :o