Hoe zitten die MIntex V8 remblokjes er ook al weer in?

#1
Al weer lang geleden had ik die zgn V8 remblokjes van Mintex (GBP240) in mijn wagen. Gezien eeuwig gepiep op mijn geboorde en gefreesde remschijven zijn ze er toen uit gegaan en door de standaard MOSS GBP202, semi-metallic vervangen. Maar tja, die schijven gaan steeds meer getril geven, dus binnkort stop ik er weer gewone, ongeboorde remschijven in terug (Houten 2019) en dan kunnen die Mintex pads weer terug.

Eén klein probleempje, die pads zijn niet exact symmetrisch: er zit aan één kant een klein driehoekje en ik heb op MGE twee verhalen gevonden: in de één staan op de foto die driehoekjes aan de bovenkant en je zal het niet geloven, maar in een ander verhaal staat dat juist als fout vermeld. De driehoekjes moeten juist aan de onderzijde zitten, de bron naar waar verwezen wordt bestaat overigens niet meer. Rara.....

Weet iemand hier nog hoe dat zit? Er zitten twee afgeschuinde kanten aan het padmateriaal, maar het kleine verschil daartussen geeft onvoldoende uitsluitsel over de richting. Je mag verwachten dat de langste afschuining aan de onderzijde zit, tegen de looprichting van de schijf in :idea:
V8 pads
V8 pads
MGB V8 F BRAKE PAD DIM..jpg (18.29 KiB) 3160 keer bekeken

Re: Hoe zitten die MIntex V8 remblokjes er ook al weer in?

#2
Volgens Coen Kymmel hebben die hoekjes op de B vermoedelijk geen betekenis. Verder nauwkeuriger de schuine kanten op de pads opgemeten. Die zgn "trailing edges" zijn aan de hoekjes kant bijna 2 mm langer. Kortom met het hoekje beneden zit die kant tegen de draairichting in en de kortere bovenaan loopt die juist af. Ik ga ze dus maar zo inzetten, zodra er tenminste aan die vrij koude dagen eindelijk een einde komt :D

Re: Hoe zitten die MIntex V8 remblokjes er ook al weer in?

#3
Don.Volgens mij hebben die hoekjes inderdaad geen betekenis bij een MGB

Belangrijk is dat de zuigers in de remklauw in de goede stand staan.Zie haynes.

Piepende remmen kun je voorkomen door het rem materiaal op de remblokken van een schuine kant
te voorzien.

Er zijn veel auto onderdelen leveranciers die slingerende rem schijven af kunnen draaien.Ook geboorde.
Ze zijn dan weer als nieuw.

Hans Geertse

Re: Hoe zitten die MIntex V8 remblokjes er ook al weer in?

#4
Vandaag de geboorde en gegroefde remschijven voor gladde exemplaren uitgewisseld en de Mintex V8 blokjes terug geplaatst (driehoekjes beneden). Komt het gekrijs terug heb ik fout gegokt en gaan de MOSS standaard semi-metallic blokjes weer terug, zo niet dan is alles weer in orde gekomen. De geboorde schijven kostten me ooit in Houten €85 per stel, de gladde standaard dit jaar ook in Houten slechts €50 per stel.

Nagekomen: de eerste rit met de nieuwe opzet gaf inderdaad die wat snellere remwerking met die Mintex V8 pads weer aan; de nooit piepende MOSS pads gingen pas harder remmen als ze warm waren geworden. Nu wat langere ritten om te testen of ze zonder piepen blijven werken :?:

P.S Het kan zijn dat de voortrein opnieuw dynamisch moet worden gebalanceerd, die schijven zijn immers knap zwaar.
Niet zo'n punt: het is al weer 2 jaar terug dat ik daarvoor bij Willem van Dorland in Vlaardingen langs ben geweest, hij kan dat als geen ander..

Re: Hoe zitten die MIntex V8 remblokjes er ook al weer in?

#5
Eind goed al goed? Vele malen remmen leveren alleen maar een betere remwerking op, nog steeds geen gepiep. Thread kan m.i. nu gesloten worden. Misschien tijd voor een andere thread over koeling versus speciale thermostaten en "blanking sleeves" of juist niet?

MG Experience discussie gaf diverse opties, ook combinaties van een sleeve met gewone of zelfs speciale "balanced" themostaten :idea:

PS Die weinig gebruikte geboorde en gegroefde remschijven, inclusief de niet-piepende remblokjes staan hier voor een eventuele liefhebber klaar