Aanhaalmoment spaakwielen met vleugelmoeren MGA

#1
Wie kan/wil mij helpen aan het juiste aanhaalmoment voor de vleugelmoeren van de spaakwielen van mijn MGA uit 1958?
Gelukkig heb ik een heel fijn stuk gereedschap om deze vleugelmoeren makkelijk los en vast te kunnen draaien en er een
momentsleutel op aan te kunnen sluiten. Maar helaas krijg ik nergens gevonden (zowel documentatie, hier op de site en elders op internet)
met welk moment deze officieel aangedraaid dient te worden. Wel van de wielmoeren maar niet van de vleugelmoer met spaakvelgen.

Alvast bedankt,

Gert

Re: Aanhaalmoment spaakwielen met vleugelmoeren MGA

#2
Beste Gert,
Ik spreek vanuit mijn ervaring met spaakwielen aan mijn MGB. Het gaat om hetzelfde prinicpe. Zodoende kan ik het volgende antwoord geven:
Ook voor de 'B' wordt in de boeken geen aanhaalmoment genoemd; alleen de aanhaalmomenten voor diskwheels.
Ik zet de spinner stevig vast met 'the wooden spanner'. In de jaren dat ik met mijn MG rij, merkte ik op dat na kilometers rijden ik meer kracht moest zetten om de spinners los te krijgen. Ik heb daarom ook een koperen hamer in de auto liggen. Dus met andere antwoorden spinners lijken zichzelf aan te trekken. Daarom heb je rechts/links draad op de hubs.

Ik vond hierover ook een artikel op MGAguru (zie https://www.mgaguru.com/mgtech/wheels/wl102.htm ; inclusief de link in dat artikel). Dat was voor mij tevens een bevestiging dat een spinner min of meer zichzelf aantrekt.

Let op: Draai of sla de spinners niet te vast. Ik heb ooit een spinner gezien die daardoor kapot was gegaan. Bovendien als je een lekke band krijgt, dan wil je onderweg met enig gemak een spinner loskrijgen.

m.vr.gr.
Henk Katsman

Re: Aanhaalmoment spaakwielen met vleugelmoeren MGA

#3
Aanvullend op de reactie van Henk.

Aanhaalmoment voor spaakwiel spinner zul je tevergeefs zoeken.Dit is gewoon hamerwerk.
Inderdaad niet te los,maar gewoon goed vast.Dit Voorkomt het ontstaan van speling op de vertanding
van naaf en wiel. Hierbij geen vet o.i.d gebruiken. Alleen iets op de schroefdraad.

Gebruik voor vleugelmoeren in plaats van een koperen hamer een uitvoering van nylon.Hiermee beschadig je niets.
Zelfs met een koperen hamer kun je beschadigingen veroorzaken.

Hans Geertse