Schokbrekers achter MGA

#1
Ik wil de standaard arm schokbrekers achter vervangen door zuiger schokbrekers.
Wie heeft er voor mij een maattekening, deze wordt nogal eens bij een compleet set geleverd.
Ik zoek ook het type wat toegepast wordt.
Ik wil zelf de steunen maken, en heb daar ook de mogelijkheden voor, vandaar.

Groet Ton van Ekeren

Re: Schokbrekers achter MGA

#5
Hoi Don,

Wat is de reden dat deze mensen terug zijn gegaan naar de standaard dempers? Ben daar wel benieuwd naar, ik heb daar nog nooit van gehoord en persoonlijk kan ik mij ook niet voorstellen dat ik dat doe. De rijeigenschappen zijn n.l. vele malen beter met deze conversie.

Groet,
Paul
MGA........live it, life's too short not to

Re: Schokbrekers achter MGA/meetset ervaring met de MGB

#6
Toevallig loopt er (voor de zoveelste keer overigens) ook zo'n discussie op het wereldwijde MG Experience forum, waar vooral veel Amerikanen op zitten, die armschokbrekers nauwelijks kenden. Hier was de vraag of er ook soepelere tube shcoks te vinden zijn, want dat is toch de grootste kritiek als de Amstroings worden verwijderd, men raakt de soepelheid in de wielophanging kwijt. Zelfs als men ze zo slap mogelijk instelt. De bladveren hebben interne wrijving die één helft van de schokdemping levert en de Amstrongs voegen daar het tweede deel aan toe. Mocht je over willen stappen naar parabolic springs liggen de zaken anders: omdat die geen enkele interne wrijvingsdemping bezitten schieten Amstrongs hier tekort en moet er overgestapt worden naar bv Koni's achter. Misschien kan Hans Geertse hier zijn persoonlijke ervaringen nog aan toevoegen, hij is één van de MG eigenaren die welbewust naar armschokbrekers is terug gegaan. Het omzetten van Amstrongs naar tube shocks aan de voorzijde loopt op heel andere punten wel eens spaak: de goedkopere omzettingen leveren asymmetrisch krachten op de veerschotels op en soms breken de bevestigingspunten zelfs af (video van John Twist op YouTube spreekt boekdelen). Vóór kan je wel de hele zaak omgooien naar een symmetrische opstelling als bv die behoorlijk prijzige Bilstein conversie. Zolang je niet gaat racen met een MGA of B zijn deze ingrepen alleen een snelle manier om veel geld uit te geven. De Chrome bumper MGB en de voorloper MGA hebben beide een totaalopzet die voor normaal gebruik nog steeds prima in balans is. Zelfs die starre achteras van beide doet het beter dan je denkt, daarvoor heeft het ontwerpteam van de B zelfs allerlei alternatieven (Panhard stang, onafhankelijke wielophanging) geprobeerd en uiteindelijk afgewezen op een slechte kostenbaten verhouding, dan wel pure verslechtering in weggedrag! Ook over die Panhard stang ja of nee, trampbars en welke torsiestaven voor en achter en hoe alles dan geconfigureerd staat MGE weer vol. Jan de Jonge heeft toe hij nog leefde daar het nodige uit eigen race-ervaring met zijn MGBGTV8 en de grote invloed van de bandenspanningen voor en achter hier in de MGCC en het clubblad aan toegevoegd
cron