Molding set vervangen

#1
Wie kan wat handige tips gegeven als je de molding set / chroom strips op je deuren en schermen wilt vervangen.
Betreft: de volgorde van het losmaken + het opnieuw aanbrengen zonder in de lak te krassen (klikken / schuiven / drukken ??).

De huidige strippen zitten vol met deukjes doordat deuren van geparkeerde auto er tegen gaan gebotst zijn .

Vr. gr. Dick

Re: Molding set vervangen

#2
Beste Dick,
ik doe dat met een beuken verf roerstokje. Slijp er een plat stukje aan zodat het de vorm krijgt van een wig. Duw dat tussen carrosserie en de sierlijst en dan moet ie loskomen. Tip: vooraf even wat kruipolie tussen spuiten. Als je ze terug monteert dan de popnagel revetten vooraf even met ML inspuiten en controleren of de sierlijst ter plaatse van de revet niet verbogen is.
Succes.
groet,
Johan

Re: Molding set vervangen

#3
Het is jaren geleden dat ik een set gedemonteerd en een nieuwe set gemonteerd heb.
Voor zover ik me kan herinneren is er af fabriek meestal een/1 bevestiging per lijst met een soort van bout door het carrosseriemetaal
waarvan de kop van de bout in het profiel van de lijst geklemd is de rest als het waren over een vast gepopte ring geklemd is.
Ik dacht bij voorspat boord de voorste en bij deur de achterste en bij trim achterpaneel die het dichtst bij het achterlicht met de "bout".
Soms willen die met de bout niet meer losschuiven.
Dus kijk eens in de kofferbak en onder het voorspatboord, die van de deur betekent dat de bekleding (doorcard) los zou moeten.
Maar als de auto al eens is overgespoten heeft men de lijsten meestal makkelijker terug geplaats.

Re: Molding set vervangen/popnagels idem ?!

#4
Meestal zijn na een aantal jaren ook die speciale popnagels die de strippen vasthouden niet goed meer door roestvorming en deze vervangen is een extra uitdaging. Op de allervoorste en achterste bevestigingen met plaatjes, draadeinden en moertjes na zijn ze allemaal hetzelfde. De oude nagels uitboren vergt een vaste hand, maar bij terugplaatsen van die nieuwe nagels èn het weer er overheen drukken van de nieuwe strips bestaat het gevaar dat de carrosserie, dan wel de deurplaten indeuken. Zelfs de schok die optreedt als de schacht van de popnagel door het trekken van de tang afbreekt kan al een deuk veroorzaken en het met vlakke hand de nieuwe strip erop drukken idem. Recept is niet eenduidig overigens, die schok is nooit helemaal ter vermijden, de strip aan de bovenzijde licht over de rand van het schoteltje brengen vermindert dat deukgevaar in tweede instantie wel. Ook kan je proberen de druk op de strip beter te spreiden door een latje te gebruiken tussen hand en strip. Veel succes! :D

Re: Molding set vervangen

#7
180019 schreef:
26 jan 2019, 15:33
Beste Dick,
ik doe dat met een beuken verf roerstokje. Slijp er een plat stukje aan zodat het de vorm krijgt van een wig. Duw dat tussen carrosserie en de sierlijst en dan moet ie loskomen. Tip: vooraf even wat kruipolie tussen spuiten. Als je ze terug monteert dan de popnagel revetten vooraf even met ML inspuiten en controleren of de sierlijst ter plaatse van de revet niet verbogen is.
Succes.
groet,
Johan
Thanks!!