Breather control valve

#1
Kan iemand mij het voor of nadeel vertellen van het wel of niet aanwezig zijn van de valve assy (het paddestoel vormig filter)als genoemd in de Moss catalloges blz 54 nr26 valve assy13H5191,wat gemonteerd zit achter de SUs op het inlaat spruitstuk.
Bij mijn B,die ik overigens sinds 2012 bezit ontbreekt dit onderdeel en is het gat op het inlaatspruitstuk af gedopt.
Kan dit mogelijk verband houden met het minder goed startten bij warme motor?
Hoop dat iemand mij hier iets wijzer over kan maken.Bvd.voor een reactie.
Vr.gr.Joop Boots

Re: Breather control valve/z.s.m. terugplaatsen is het devies

#3
Vreemd dat er niets over hoger olieverbruik gemeld wordt. Zonder zo'n afzuigsysteem komt er geen onder- maar juist overdruk in het motorblok. Onderdruk zorgt ervoor dat de seals op de assen het makkelijker hebben om de olie binnen te houden, met overdruk krijg je meestal lekkage. Overigens is dat tevens antwoord op de vraag. En ja de carburateur afstelling is afhankelijk van de werking van dit systeem ALS die tenminste is aangebracht. De lucht die via dit systeem wordt aangezogen geeft een iets armer mengsel. Zijn de carbs ooit ingesteld toen dat syteem er nog inzat, staan ze nu iets te rijk, want er komt immers geen extra lucht meer in het spruitstuk terecht ... :idea:

De tweede link is m.i. het duidelijkst over de diverse configuraties en wat nu dus ontbreekt. Complicatie is wel dat deze onderdelen niet meer nieuw aan te schaffen zijn, er moet naar slooponderdelen worden uitgeweken om de configuratie te herstellen. Andy Jennings in het VK of Schut in Soest hebben ze wellicht nog liggen...? Na herinstallatie dus de carburateur instelling opnieuw controleren en zonodig ietsje bijstellen.

Die plastic filtered oil cap is normaal nieuw te koop overigens, die moet uiterlijk elke 12000 miles vernieuwd worden, dus elke tweede grote beurt. Sommigen vernieuwen die overigens elke grote beurt, dat is makkelijker onthouden. Vreemd genoeg wordt er bij de metalen filtered oil cap die bij die alu kleppendeksels horen nooit over vervanging gesproken..