Waaier van kachelfan

#1
Bij toeval kwam ik erachter dat de waaier van mijn MGBGT kachel de verkeerde kant op draait.
De motor kent volgens de 2 pijlen daarop, 2 draairichtingen.
De aansluitdraden zijn zwart en geel/groen.
Indien zo aangesloten op de identieke bedrading loopt de waaier, vanaf de voorzijde van de auto gezien, rechtsom.
In die situatie slingert de waaier geen of nagenoeg geen lucht naar buiten.
Ompolen is dan de oplossing en het verschil is groot.
Wie kent dit probleem?
P.S.
De zwarte vergrote waaier van Smith geeft de draairichting verkeerd om weer!
Zijn er ook kachels waarin de fan wel de goede (rechtsom) kant op loopt en goed werkt?

Re: Waaier van kachelfan

#2
L.S.

Ik ken het probleem niet, maar ik hoop u wat informatie te geven waarmee u wellicht verder kan.

Inderdaad op de motor van de heaterfan staan twee richtingen vermeld (van de voorkant gezien) + naar links en - naar rechts.
De fan zelf heeft een bolle en een holle kant. De holle kant moet (aan de bovenkant gezien) naar rechts gericht staan. Als u zo de fanbladen zo heeft staan en de fanmotor draait naar rechts gaat het goed. De fan zuigt dan de lucht door het 'rooster heater' aan en blaast het naar de kachelmatrix waarna het vervolgens naar het interieur wordt geblazen.

Er is maar een type 'heater blower fan' en wel met onderdeelnummer 37H2787. Dus een vergrote waaier komt mij niet bekend voor. Kleurcode zijn correct worden als zodanig op de fan motor aangesloten.

Dit is beschreven op een negatief geaarde auto.

Succes
Met vriendelijke groet
Henk Katsman

Re: Waaier van kachelfan

#3
Er bestaan aftermarket onderdelen voor de kachel, die op twee punten afwijken: een warmtewisselaar lichaam met een grotere oppervlak en meer lamellen en een speciale, grotere fan. Die laatste kan door zijn grotere doorsnede niet worden uitgenomen met de rest van de kachel "in situ", daar is die groot voor. Voor het kachellichaam geldt dat per definitie de kachel in zijn geheel er uit moet worden gehaald en vervolgens gedemonteerd.

Het oorspronkelijke probleem, mogelijk onjuiste draairichting van motor en fan (waaier) controleren kan worden opgelost door motor en fan tezamen uit te nemen en te controleren zoals aangegeven. Het kachelhuis kan daarbij gewoon in de wagen blijven zitten. Polariteit van de aansluitingen dan omwisselen is natuurlijk simpel te doen :D