Re: oliekoeler MGB/wees voorzichting met die wartels!

#3
De twee olieslangen van respectievelijk de pedestal van het oliefilter en de aansluiting achter op het blok losnemen, ook de 4 boutjes van de koeler lossen, de rubber doorvoerrubbers in het radiator scherm eruit lichten en dan de slangen door de gaten voeren. Het geheel met de oliekoeler boven een tijdje laten uitdruipen dan alles weer in omgekeerde volgorde terugplaatsen. Nóóit denken dat je de slangen wel even van de koeler afkrijgt zonder de hoekstukken in een bankschroef te hebben geklemd. Die aansluitingen op de koeler scheuren zéér snel af als je de wartels "in situ" losdraait. Het duurt nu bij het starten wel even voordat de koeler weer vol zit en de oliedruk weer op die >=50psi terugkeert...

PS Mocht je meteen een nieuwe oliekoeler willen monteren is het afscheuren van de aansluitingen minder problematisch en het vastdraaien van die wartels met een gemonteerde koelr levert merkwaardig genoeg veel minder risico op (één bahco op het hoekstuk en een tweede op de wartel). Niet te hard aantrekken en na een rit kijken of er iets lekt en evt lichtjes natrekken. Eerste keer wat olie zweten is niet erg... :idea:

Re: oliekoeler MGB

#4
Ik heb nog nooit de oliekoeler geleegd bij het olie verversen - teveel gedoe, en ik denk dat alle andere eigenaren er in de afgelopen 42 jaar ook zo over dachten. Helemaal schoon krijg je het toch nooit - weet jij veel hoeveel er in de rest van het blok achterblijft...
cron