Motor draait met horten/stoten bij gas geven

#1
Beste MG-vrienden.
Sinds kort houdt de motor van mijn B (1967) sterk in bij het optrekken. Soms ploft hij dan ook in de uitlaat. Met een vonkentester heb ik de bougie kabels gecontroleerd en deze vonken zowel bij lagere als hogere toerentallen. De compressie heb ik gemeten en is 128-124-125-130. De ontsteking is een setje van Aldon wat al 12 jaar tot genoegen functioneert. Enige tijd terug nieuwe verdelerkap, rotor en siliconenkabels geplaatst ter vervanging van de koperen kernkabels. Heeft iemand een advies wat het probleem zou kunnen zijn?
Gegevens auto: MGB 1967 3-synchro overdrive met + aan de massa.

Re: Motor draait met horten/stoten bij gas geven

#4
Kan ook een defecte vacuum unit kunnen zijn. Overigens, wat een setje van Aldon betekent zou ik niet weten: is het een points replacement unit binnenin een normale 25D onsteking of een totale ontstekingsunit? Als er geen of te weinig demper olie in de SU's zit, kan je dit effect ook krijgen

PS Die originele Lucas 25D units zijn opmerkelijk robuust, ik heb er op de laatste Houten ook een 1967 40897E versie van gekocht en die doet het nog steeds! Alleen zijn de punten en condensatoren van tegenwoordig niet best meer. Vandaar een Accuspark erin om dat kwijt te raken.. :idea:

Re: Motor draait met horten/stoten bij gas geven

#8
Hm... wat gebeurt er als je tijdens het ploffen de choke vol open trekt?

Je verhaal doet mijn denken aan mijn ervaring met plakkende vlotternaalden in de carburateurs. Vanuit het niets stotteren, inhouden, maar wel keurig stationair blijven lopen (het kreng!). Open trekken van de choke zorgde ervoor dat ik in ieder geval thuis kon komen.

Zie numero 5 alhier: http://sucarb.co.uk/carbspec/carburetto ... s/id/1590/

Die vlotternaaldjes kunnen door bijvoorbeeld corrosiedeeltjes blijven hangen. Open (dan loopt de benzine op straat) of dicht (bovenstaande symptomen). Hoe ziet je benzinefilter eruit? Bij mij was het gewoon slechte kwaliteit nieuwe naalden, vervangen door messing naaldjes met een Viton (rubber) tip.

Succes, Andrys

Re: Motor draait met horten/stoten bij gas geven

#10
Probleem opgelost!
Het probleem van het inhouden van de motor bij het gasgeven is opgelost. Twee druppels olie bleken de oplossing. Mg-vriend Hans heeft de vacuüm unit getest en deze bleek in orde. Alle slangen had ik zelf al nagekeken en bleken niet dicht te zitten. Ook de stroomverdeler is door Hans onderzocht incl. het elektronische setje en was ok. Voor alle zekerheid de gewichtjes in de verdeler voorzien van een beetje olie, en ziedaar: na de proefrit bleek het probleem opgelost! Iedereen bedankt voor de adviezen. En Hans: Chapeau!

Re: Motor draait met horten/stoten bij gas geven

#11
Tja, meestal volgt men wel het advies op om één of meer druppels olie op het viltje binnenin de verdeleras (boven die schroef) aan te brengen bij de beurten. Maar een tweede maatregel, het langs die as naar beneden spuiten van wat dunne olie op het vervroegingsmechaniek wordt vaak niet gedaan. Ik moet toegeven dat alleen dat viltje van olie voorzien in mijn Haynes (twee exemplaren, zowel een vroege als een late editie) staat :o

PS Blijkt wèl te zijn verwerkt in die MGCC documenten over onderhoudsbeurten, die elders te vinden zijn.
In concreto zie "Jaarlijks OH deel 1", stap 16 (helaas wel het enige plaatje met een onscherpe foto). :(
cron