Beste MG-vrienden.
Sinds kort houdt de motor van mijn B (1967) sterk in bij het optrekken. Soms ploft hij dan ook in de uitlaat. Met een vonkentester heb ik de bougie kabels gecontroleerd en deze vonken zowel bij lagere als hogere toerentallen. De compressie heb ik gemeten en is 128-124-125-130. De ontsteking is een setje van Aldon wat al 12 jaar tot genoegen functioneert. Enige tijd terug nieuwe verdelerkap, rotor en siliconenkabels geplaatst ter vervanging van de koperen kernkabels. Heeft iemand een advies wat het probleem zou kunnen zijn?
Gegevens auto: MGB 1967 3-synchro overdrive met + aan de massa.
Re: Motor draait met horten/stoten bij gas geven
#2Hallo Joan,
1/ vacuumvervroeger slangetje nog wel in goede staat
2/ axiale speling op de oude (1967 ?) distributeur
3/ water in de benzinetank, door condensatie doorgeroest a/d bovenzijde van de tank
Zo een paar mogelijkeden die dit kunnen veroorzaken
Groeten Rob
1/ vacuumvervroeger slangetje nog wel in goede staat
2/ axiale speling op de oude (1967 ?) distributeur
3/ water in de benzinetank, door condensatie doorgeroest a/d bovenzijde van de tank
Zo een paar mogelijkeden die dit kunnen veroorzaken
Groeten Rob
Re: Motor draait met horten/stoten bij gas geven
#3staat die ontsteking nog wel op tijd, zou in elk geval het tijdstip even checken met een flitser
Re: Motor draait met horten/stoten bij gas geven
#4Kan ook een defecte vacuum unit kunnen zijn. Overigens, wat een setje van Aldon betekent zou ik niet weten: is het een points replacement unit binnenin een normale 25D onsteking of een totale ontstekingsunit? Als er geen of te weinig demper olie in de SU's zit, kan je dit effect ook krijgen
PS Die originele Lucas 25D units zijn opmerkelijk robuust, ik heb er op de laatste Houten ook een 1967 40897E versie van gekocht en die doet het nog steeds! Alleen zijn de punten en condensatoren van tegenwoordig niet best meer. Vandaar een Accuspark erin om dat kwijt te raken..
PS Die originele Lucas 25D units zijn opmerkelijk robuust, ik heb er op de laatste Houten ook een 1967 40897E versie van gekocht en die doet het nog steeds! Alleen zijn de punten en condensatoren van tegenwoordig niet best meer. Vandaar een Accuspark erin om dat kwijt te raken..
Re: Motor draait met horten/stoten bij gas geven
#5Hallo Rob,
De koperen leiding is ok. Er zit wel 2 mm speling axiaal op de as; de rotor blijft echter op de goede hoogte t.a.v. de kabelcontacten in de kap. De benzinetank is van rvs en heb ik 6 jaar geleden vernieuwd; ook tank ik alleen V-Power (ethanol vrij). Bedankt voor de tips!
De koperen leiding is ok. Er zit wel 2 mm speling axiaal op de as; de rotor blijft echter op de goede hoogte t.a.v. de kabelcontacten in de kap. De benzinetank is van rvs en heb ik 6 jaar geleden vernieuwd; ook tank ik alleen V-Power (ethanol vrij). Bedankt voor de tips!
Re: Motor draait met horten/stoten bij gas geven
#6Hallo Don,
Aldon is net zo iets als Accuspark, dus met een vervangend element voor de contactpunten en netjes ingebouwd in de 25D. Aan de demperolie heb ik ook gedacht maar dat levert geen oplossing. Bedankt voor het meedenken!
Aldon is net zo iets als Accuspark, dus met een vervangend element voor de contactpunten en netjes ingebouwd in de 25D. Aan de demperolie heb ik ook gedacht maar dat levert geen oplossing. Bedankt voor het meedenken!
Re: Motor draait met horten/stoten bij gas geven
#7Beste 930086,
Dat moet ik laten doen. Eerst probeer ik de zaken die ik zelf kan. Bedankt!
Dat moet ik laten doen. Eerst probeer ik de zaken die ik zelf kan. Bedankt!
Re: Motor draait met horten/stoten bij gas geven
#8Hm... wat gebeurt er als je tijdens het ploffen de choke vol open trekt?
Je verhaal doet mijn denken aan mijn ervaring met plakkende vlotternaalden in de carburateurs. Vanuit het niets stotteren, inhouden, maar wel keurig stationair blijven lopen (het kreng!). Open trekken van de choke zorgde ervoor dat ik in ieder geval thuis kon komen.
Zie numero 5 alhier: http://sucarb.co.uk/carbspec/carburetto ... s/id/1590/
Die vlotternaaldjes kunnen door bijvoorbeeld corrosiedeeltjes blijven hangen. Open (dan loopt de benzine op straat) of dicht (bovenstaande symptomen). Hoe ziet je benzinefilter eruit? Bij mij was het gewoon slechte kwaliteit nieuwe naalden, vervangen door messing naaldjes met een Viton (rubber) tip.
Succes, Andrys
Je verhaal doet mijn denken aan mijn ervaring met plakkende vlotternaalden in de carburateurs. Vanuit het niets stotteren, inhouden, maar wel keurig stationair blijven lopen (het kreng!). Open trekken van de choke zorgde ervoor dat ik in ieder geval thuis kon komen.
Zie numero 5 alhier: http://sucarb.co.uk/carbspec/carburetto ... s/id/1590/
Die vlotternaaldjes kunnen door bijvoorbeeld corrosiedeeltjes blijven hangen. Open (dan loopt de benzine op straat) of dicht (bovenstaande symptomen). Hoe ziet je benzinefilter eruit? Bij mij was het gewoon slechte kwaliteit nieuwe naalden, vervangen door messing naaldjes met een Viton (rubber) tip.
Succes, Andrys
Re: Motor draait met horten/stoten bij gas geven
#9Ha Andrys,
Het benzinefilter was brandschoon. Een vuiltje zou kunnen. Moet dit nagaan.
Het benzinefilter was brandschoon. Een vuiltje zou kunnen. Moet dit nagaan.
Re: Motor draait met horten/stoten bij gas geven
#10Probleem opgelost!
Het probleem van het inhouden van de motor bij het gasgeven is opgelost. Twee druppels olie bleken de oplossing. Mg-vriend Hans heeft de vacuüm unit getest en deze bleek in orde. Alle slangen had ik zelf al nagekeken en bleken niet dicht te zitten. Ook de stroomverdeler is door Hans onderzocht incl. het elektronische setje en was ok. Voor alle zekerheid de gewichtjes in de verdeler voorzien van een beetje olie, en ziedaar: na de proefrit bleek het probleem opgelost! Iedereen bedankt voor de adviezen. En Hans: Chapeau!
Het probleem van het inhouden van de motor bij het gasgeven is opgelost. Twee druppels olie bleken de oplossing. Mg-vriend Hans heeft de vacuüm unit getest en deze bleek in orde. Alle slangen had ik zelf al nagekeken en bleken niet dicht te zitten. Ook de stroomverdeler is door Hans onderzocht incl. het elektronische setje en was ok. Voor alle zekerheid de gewichtjes in de verdeler voorzien van een beetje olie, en ziedaar: na de proefrit bleek het probleem opgelost! Iedereen bedankt voor de adviezen. En Hans: Chapeau!
Re: Motor draait met horten/stoten bij gas geven
#11Tja, meestal volgt men wel het advies op om één of meer druppels olie op het viltje binnenin de verdeleras (boven die schroef) aan te brengen bij de beurten. Maar een tweede maatregel, het langs die as naar beneden spuiten van wat dunne olie op het vervroegingsmechaniek wordt vaak niet gedaan. Ik moet toegeven dat alleen dat viltje van olie voorzien in mijn Haynes (twee exemplaren, zowel een vroege als een late editie) staat
PS Blijkt wèl te zijn verwerkt in die MGCC documenten over onderhoudsbeurten, die elders te vinden zijn.
In concreto zie "Jaarlijks OH deel 1", stap 16 (helaas wel het enige plaatje met een onscherpe foto).
PS Blijkt wèl te zijn verwerkt in die MGCC documenten over onderhoudsbeurten, die elders te vinden zijn.
In concreto zie "Jaarlijks OH deel 1", stap 16 (helaas wel het enige plaatje met een onscherpe foto).
Re: Motor draait met horten/stoten bij gas geven
#12In mijn Haynes wordt er wel degelijk over gesproken. Hoofdstuk 4 Ignition system, Onderdeel 6 Distributor Lucas type 25D4 punt 3 (blz. 98)
Re: Motor draait met horten/stoten bij gas geven
#13Ik heb vandaag mijn twee Haynes uitgaven eens ingekeken, het staat in beide opgenomen. Gewoon verkeerd onthouden!