koelvloeistof vervangen
Geplaatst: 02 dec 2018, 12:03
Ik mijn MGB 1969 zat roze koelvloeistof toen ik deze september van dit jaar kocht.
Ik heb dit nu vervangen door blauwe koelvloeistof . Het werkplaatsboek geeft aan dat er op het blok een tapkraantje zit of een bout. Dit laatste is bij mijn wagen. Ik heb deze bout losgemaakt en verwijderd, zo ook de bevestiging van de slang aan de onderkant van de radiator, tevens de verwarming open gezet en de radiatordop verwijderd. Uit de radiator en de waterpomp kwam direct alle roze vloeistof vrij. Vreemd ( althans voor mij) kwam er niets uit het blok. Ik heb na het draineren de radiator en de pomp enkele malen schoongespoeld met water totdat dit volledig helder was. Daarna radiator gevuld met blauwe vloeistof. Vanwege de winterstalling heb ik de motor niet laten draaien.
Vraag: omdat er niets uit het blok kwam, mag ik dan aannemen dat daar geen roze vloeistof meer zat ? Ik wil natuurlijk voorkomen dat eventueel achtergebleven roze vloeistof zich mengt met blauw. Klopt het dat dat gaat klonteren en daarmee obstructie in het systeem geeft met als gevolg oververhitting ?
Alvast veel dank voor het beantwoorden van de vraag.
Rene de Bruijn
Ik heb dit nu vervangen door blauwe koelvloeistof . Het werkplaatsboek geeft aan dat er op het blok een tapkraantje zit of een bout. Dit laatste is bij mijn wagen. Ik heb deze bout losgemaakt en verwijderd, zo ook de bevestiging van de slang aan de onderkant van de radiator, tevens de verwarming open gezet en de radiatordop verwijderd. Uit de radiator en de waterpomp kwam direct alle roze vloeistof vrij. Vreemd ( althans voor mij) kwam er niets uit het blok. Ik heb na het draineren de radiator en de pomp enkele malen schoongespoeld met water totdat dit volledig helder was. Daarna radiator gevuld met blauwe vloeistof. Vanwege de winterstalling heb ik de motor niet laten draaien.
Vraag: omdat er niets uit het blok kwam, mag ik dan aannemen dat daar geen roze vloeistof meer zat ? Ik wil natuurlijk voorkomen dat eventueel achtergebleven roze vloeistof zich mengt met blauw. Klopt het dat dat gaat klonteren en daarmee obstructie in het systeem geeft met als gevolg oververhitting ?
Alvast veel dank voor het beantwoorden van de vraag.
Rene de Bruijn