koelvloeistof vervangen

#1
Ik mijn MGB 1969 zat roze koelvloeistof toen ik deze september van dit jaar kocht.
Ik heb dit nu vervangen door blauwe koelvloeistof . Het werkplaatsboek geeft aan dat er op het blok een tapkraantje zit of een bout. Dit laatste is bij mijn wagen. Ik heb deze bout losgemaakt en verwijderd, zo ook de bevestiging van de slang aan de onderkant van de radiator, tevens de verwarming open gezet en de radiatordop verwijderd. Uit de radiator en de waterpomp kwam direct alle roze vloeistof vrij. Vreemd ( althans voor mij) kwam er niets uit het blok. Ik heb na het draineren de radiator en de pomp enkele malen schoongespoeld met water totdat dit volledig helder was. Daarna radiator gevuld met blauwe vloeistof. Vanwege de winterstalling heb ik de motor niet laten draaien.
Vraag: omdat er niets uit het blok kwam, mag ik dan aannemen dat daar geen roze vloeistof meer zat ? Ik wil natuurlijk voorkomen dat eventueel achtergebleven roze vloeistof zich mengt met blauw. Klopt het dat dat gaat klonteren en daarmee obstructie in het systeem geeft met als gevolg oververhitting ?

Alvast veel dank voor het beantwoorden van de vraag.

Rene de Bruijn

Re: koelvloeistof vervangen/ontluchten blijft nodig!

#2
Dat aftapgat op het blok, in de buurt van de ontsteking is berucht voor het verstopt raken. Dus dat die stop (je noemt het een bout) eruit kwam was nog niet voldoende. Omdat je niet geprobeerd hebt de verstopping in het kanaaltje erachter op te heffen wordt het openkrijgen de volgende keer wéér lastiger. Het is een kanaal dat omhoog gaat en dat soms met het in het stopgat steken van een schroevendraaier of dik ijzerdraad open is te krijgen Een andere methode, die bij hardnekkige verstopping nog wel eens helpt is perslucht op het gat zetten, natuurlijk wel bij grotendeels lege radiator en doppen en slangen overal elders los. Echte knutselaars slopen hiervoor een bougie en lassen er een koppeling voor perslucht op, er zullen ook wel verloop wartels voor bestaan, maar dan van bougie gat naar 3/4" oid. Dan heb je misschien er nog een verloopstuk naar persluchtnippel voor nodig. Heb je zo'n actie ervoor over is dan de vraag. Om met de eerste vraag te beginnen, een verstopt gat doet verder nauwelijks iets aan de werking van de koeling af en volgens mij kan een beetje roze vloeistof door de blauwe heen niet eens kwaad. Ik heb dat toevallig ook.

Wel heb je door het niet laten draaien van de motor met geopende verwarming er niet voor gezorgd dat eventuele luchtbellen verwijderd worden. In zeer zeldzame gevallen kan dat zelfs het rondlopen van de koelvloeistof door de verwarming verhinderen. Bij het vullen met water + antivries kan je het water onder druk door de radiator en de verwarming heen laten lopen totdat het uit de (van de rubber slang losgenomen) koppeling van de buis bovenover komt. Dan weer aansluiten en de motor laten draaien vermengt water en antivries. Koelvloeistof onder druk erin brengen lijkt me een een veel lastiger klus, kortom, er zal dus lucht in zitten. Volgend voorjaar alsnog en meteen ontluchten is mijn advies! :D

PS Zelf heb ik altijd alleen moeite gehad die behoorlijk vastzittende stop los te krijgen, een doppenset heeft daar verdomd weinig ruimte voor :-(
Iets doorsteken met een schroevendraaier is bijna elke keer nodig geweest bij mijn vorige blok, met mijn nieuwe blok zal het wel nèt zo gaan