Re: stuurwiel

#3
Mocht je de instuikbare stuurkolom bezitten, dan is dit JT recept nogal tricky. Door forse klappen met de hamer op de gedeeltelijk losgedraaide moer gaat de interne breekkoppeling binnenin kapot. Door het loskomen is het vervolgens mogelijk dat de kogeltjes uit het onderste, behoorlijk primitieve kogellager gaan vallen. Het is mij allemaal al een keer overkomen en betekende het vernieuwen van dit zeer moeilijk verkrijgbare lager en het met vloeibare plastic weer koppelen van beide stuurkolom delen. Een forse klus, waar wel recepten voor zijn en zelfs een leverancier in de USA voor onderdelen, Gerry Masterman. Toch adviseer ik deze risico's gewoon niet te nemen. :(
Na het iets lossen van die centrale moer voorzichtig de twee afdekkingen van de electrische onderdelen verwijderen en een grote trekker over de moer plaatsen en de armen onder het centrale deel van het stuurwiel plaatsen. Door aandraaien van zo'n zware trekker komt het stuurwiel makkelijk los. :!:

Mocht je niet zo'n zware trekker bezitten, dan wel kunnen lenen is er een alternatief dat weliswaar een kleine hamer actie bevat, maar met een veel kleiner breukrisico: vind een stevig stuk staal, zoals een grote steenbeitel en positioneer die liggend op die moer en zet twee stevige lijmklemmen op de zijden van de beitel en achter het stuurwielcentrum. Draai beide klemmen zo hard mogelijk aan en geef een kort klap met een middelgrote hamer op de beitel in het midden (ook hier de benen ter ondersteuning onder het stuurwiel houden links en rechts). Draai de lijmklemmen weer zo hard mogelijk aan en geef nog een tik. Enzovoort tot het centrum van het stuurwieldeel de moer raakt, dan kan alles eraf, muur en wiel incluis. :idea:

Dit werkt goed voor alle stuurwielen in het Chrome bumper tijdperk (je geeft je MGB-type helaas niet aan), voor de Rubber bumper types is er een aangepaste versie met trekker nodig, ik dacht dat die schakelaarafdekkingen anders verwijderd moeten worden. Zo uit het geheugen, door het tijdelijk losmaken en laten zakken van de stuurkolom. Ook hier niet de John Twist grote hamer methode gebruiken is nog steeds het devies :!:

Re: stuurwiel

#5
Er zijn twee types sturen van de rubber bumber modellen:
1/ een stuur met drie spaken (metaal) met de claxon schakelaar in het stuurcenter (bouwserie medio 1974/medio 1976)en
2/ het volledig met kunststof bekleed vierspakig stuur met de claxon bediding op de richtering aanwijzer bediening voor auto's gebouwd vanaf medio 1976 to eind pruductie.
Met name dat tweede type is nogal lastig te verwijderen, let op als je aan het stuur gaat trekken doe de centralemoer er een paar slagen op, anders ben je niet de eerste (en waarschijnlijk ook niet de laatste) die het stuur tegen het gezicht krijgt als et losschiet.

Re: stuurwiel/kijk eens op MGE rond, het is gratis...:-D on

#7
Ik heb even wat op MGE voor je uitgezocht voor de aanpak (BFH staat voor "bloody fucking hammer", of keihard slaan),
1) de laatste type RBB stuurwielen kwamen eerst op: https://www.mgexp.com/phorum/read.php?1,3197169
2) vermoedelijk dekt dit ook de eerdere jaren van de RBB?, er zit ook mijn CBB methode in : https://www.mgexp.com/phorum/read.php?1,2901873
3) nogmaals die waarschuwing tegen BFH uitgelegd als je (te) hard met een hamer slaat: https://www.mgexp.com/phorum/read.php?1,540312

Helaas geen post gevonden over de vroege RBB stuurwielen, volgens mij gaan die net zo als die van chrome bumper wagens met USA dashboard

Veel succes en weet dat in het ergste geval de schakelaars van de kolom af moeten en de kolom zelf met stuur en al uit de wagen genomen. Als je dan op die moer slaat hangt de kolom vrij en zal het middenstuk met zijn speciale kreukelconstructie niet instuiken. Ooit, in 1980 dacht ik zo, heb ik dat zo voor het eerst maar zo aangepakt. Misschien ten overvloede: de onderkant van het middenstuk waaraan het stuurwiel vastzit kan prima tegen de druk van een trekker of van die houtklemmen. De moer kan ook veel hebben, maar zoals Gerry Masterman aangeeft, kan je met extreem hard slaan zowel de moer als het tapuiteinde enorm beschadigen.
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 03 dec 2018, 12:23, 4 keer totaal gewijzigd.

Re: stuurwiel

#8
Volgens mij heb ik hetzelfde stuurwiel als jouw.
Deze heb ik toen met behulp van een 3 poots poelitrekker verwijderd.
De poelitrekker die ik heb kan verbouwd worden zodat de uiteinden van de poten naar buiten wijzen en niet zoals normaal naar binnen.
Onder de claxon zit een soort ring met een aantal bouten vast.
Hierop heb ik de 3 poten laten haken en vervolgens met wat moeite de poelitrekker goed aangedraaid zodat de spanning maximaal was.
Een korte harde klap op de poelitrekker was voldoende om het stuurwiel los te schrikken.
En ja de moer had ik erop laten zitten, en helaas de ring waar de poten op vastgrepen was behoorlijk uit model na afloop (ring is van dun plaat gemaakt).
Aangezien ik toch een ander stuurwiel wilde monteren kon ik hier prima mee leven.

Succes

Gr,
Jaap