Re: Toerenteller testen/electronica nodig!

#2
Het antwoord dat je kon verwachten is natuurlijk: gewoon in de wagen, maar ik neem aan dat je juist apart wil testen..? Dan moet er electronica worden geconstrueerd om een periodiek signaal te genereren met een goed controleerbare frequentie. In Astley's boek staat daar geloof ik wel een schema voor. Zelf heb ik bijgaand schema ooit op MG Experience gevonden. Hij werkt zowel op RVI als RVC tachs..
tacho tester circuit
tacho tester circuit
Tacho tester.jpg (34.94 KiB) 2806 keer bekeken


De vraag is natuurlijk of je dat er voor over hebt, speedo/tacho specialisten, ook vaak op Houten aanwezig. hebben zoiets vast bedrijfsklaar staan. Electronica onderdelen kopen is tegenwoordig wat minder makkelijk, je hebt Conrad en Radio Service TWenthe in Den Haag nog, maar die kunnen qua collectie natuurlijk niet tippen aan wat ooit Stuut en Bruin in huis had. Zoals je in dat MGE schema kan lezen gaan ze er van uit dat je trafowindingen gaat maken om exact 3,6-4 Volt te bereiken, volgens mij kan je de meeste trafo's niet meer demonteren om zoiets te doen. Ben je een electronica specialist kan je natuurlijk met wat extra onderdelen een op 4Volt terug geregelde spanning uit bv een wat gebruikelijkere 5 voltskring maken. Zoiets kost je m.i. slechts een tweede powertransistor en een zenerdiode op een waarde tussen 3,6 en 4 Volts in :idea:

Nagekomen info: op MGE staat het volgende https://www.mgexp.com/phorum/read.php?1,3848793 Klaarblijkelijk hebben veel goedkopere acculaders een zodanige rimpel op hun uitgangssignaal dat een tach daar een wisselspanning in herkent. Bij ons dus equivalent aan 5/6x 3600rpm, de waarde die in 60Hz netten geldt, dus hier een 3000rpm indicatie. Voor een RVI tach de moeite van het proberen waard :idea:

Veel succes als je wat wil knutselen en anders maar een specialist inschakelen zou ik zeggen..... :)

PS Die 3 Amp diodes in Graetz-configuratie op die 3,6 Volt en de 2N3055 powertransistor suggereren een hoge stroomwaarde, dus dikke trafodraad

En wat dat blokje bovenaan met die 12V tekst erin betekent zou ik niet weten, dat het qua spanning in de buurt van 12+ Volt zit weten we wel. Overigens krijgt de tach in de B normaliter de gestabiliseerde 10 V spanning op zijn voedingsingang, géén accuspanning. Maar recent stelde iemand op MGE al dat het toelaatbare spanningsbereik veel groter is en dat ook de wat kritischere RVI tach op zo'n hogere spanning gewoon werkt 8-)
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 26 nov 2018, 17:43, 3 keer totaal gewijzigd.
cron