Re: bandenspanning/veel minder hard nodig tegenwoordig!

#3
Het schijnt dat de huidige radiaalbanden veel minder gevoelig zijn voor het ontstaan van vlakke stukken door lang stilstaan. Ook zijn de normale bandenspanningen bij radiaalbanden al veel hoger dan toen de B nog in productie was. In de 70-er jaren begon ik met 1,3 en 1,5 bar voor/achter, om later nog jaren lang met 1,5-1,6 en 1,7-1,8 te rijden. Nu met de huidige banden zit ik op 1,9-2,0 en 2,2-2,3 (0,1 meer is voor op vakantie).

Vandaar dat ik 's winters alleen van tijd tot tijd de banden op de hoogste waarden 2,0 en 2,3 terugzet. Op assteunen zetten met het stilleggen van de wagen doe ik al niet meer sinds het belastingtechnisch in de winter stilleggen voor oudere wagens als de meeste van ons niet meer zinvol is

Wil je toch spanning verhogen dan denk ik dat 2,5 bar wel genoeg is. Kijk even op de zijkant van de band of er een maximum psi-waarde op staat. Dan weet je ook de (omgerekende) maximale bar waarde die je mag toepassen. M.i. kom je ergens rond de 3 bar uit zoals Hans ook al aangeeft.