de cylinderkop vervangen op een MGB

#1
Vele jaren terug wist ik niet zoveel van mijn B af, maar inmiddels weet ik me op dit forum aardig staande te houden. En met het in mijn eentje uit takelen van een motorblok en vervangen van allerlei koppelingszaken in één etmaal vond ik me drie jaar terug al een hele piet. Ook het vervangen van de motor/bak-steunen achter was geen sinecure (John Twist had gelijk). Waar ik echter nog voor terugschrik is het lichten van de cylinderkop, bv voor het erin plaatsen van een loodvrij geschikt exemplaar. :o

Net als jaren terug, in 1989 is mijn olieverbruik echter erg hoog geworden, terwijl er géén zichtbare lekkages meer te vinden zijn (ooit lekte de wartel voor aansluiting van de oliedrukmeter op het blok onder het rijden, niet bij stilstand). Toen er in 1989 steeds meer olie bij moest kreeg mijn garage bij terugkomst in Nederland de kop er bijna niet meer af. De hele wagen werd aan de kop een stuk opgetakeld en pas na een nachtje hangen kwam hij los. Na het vlakken ervan was de compressie overigens veel te hoog geworden en ging er alsnog een ruilmotor in. Die zit er nu nog steeds in en loopt werkelijk als een zonnetje. Maar ja die olie... :oops: .

Hoe kijken jullie aan tegen het lichten van een cylinderkop, wat zijn daarbij de ervaringen? Wat ik in ieder geval weet is dat tegenwoordig het na 1000 km natrekken van de kopbouten met de juiste keuze voor de koppakking niet meer hoeft. Voor deze zomer staat sinds vele jaren weer een korte zomervakantie in Frankrijk op de planning en dan wil je niet onnodig in de problemen komen. Om over het natrekken van kopbouten nog te zwijgen. Ooit zo wel met mijn 2CV op de camping gestaan! ;)

Mijn garage van toen is er nog steeds en hij stelt voor om een bepaald agressief goedje dat daar speciaal voor ontwikkeld is door de olie te gooien, het blok op temperatuur te brengen en nadien het filter te vervangen en de olie te verversen. Ee.a. komt dan in de plaats van een normale olieverversing en zou sterk reinigend werken. Dus vermoedelijk ook dat olieprobleem oplossen. Kent iemand deze aanpak? Het lijkt een beetje op hoe je radiateurs van ketelsteen ontdoet, door daar dat speciale BAR's schoonmaakspul in te gooien en een aantal uren warm te gaan rijden. :?

Re: de cylinderkop vervangen op een MGB

#3
850008 schreef:Hoi Don

Een paar vragen.

Wat is het hoge olie verbruik en wat voor dikte olie gebruik je.?
Is je huidige cilinderkop voorzien van de goede klepsteel seals.?
Heb al zeer vele cilinderkoppen verwijderd, maar dat ging in bijna alle gevallen zonder moeite.
Wat zijn je compressie waarden bij warme motor?
Groet
Hans Geertse
Hans, ik ben sinds enige jaren overgestapt van Castrol GTX 15W50 naar Brezan oldtimer olie met een 20W60 dikte. Verder voeg ik TLS toe voor een betere koude startsmering en de bescherming van de nokkenasketting (de vroeger zink bevattende olies van tegenwoordig schijnen op dat punt te zijn verslechterd). Welke rit ik ook maak, als het peil op de peilstok eerst op max stond, dan ligt daarna het peil tussen min en max in. Vele uren na een langere rit staat het niveau overigens zelfs nog even op min, die stroperige 20W60 doet er dagen over om terug te zakken. Dat van die slechtere klepseals werd ook in mijn garage genoemd als mogelijke oorzaak, ze zouden in de loop van de jaren uitdrogen. Omdat het hier een Gold Seal uit 1989 betreft, zou dat best wel eens het geval kunnen zijn. Vandaar die mogelijke cylinderkop vervanging door loodvrij, dan begin je ook op de seals weer op nieuw.

Compressie moet nog gemeten worden, zelf bezit ik geen compressiemeter. Net, 16/3, er maar een type van, met kpa en PSI-waardes erop via een Webwinkel besteld, ze zijn niet eens zo duur :) Het gebruikte oliefilter is van het bekende MAN-type, ik ga misschien dan gelijk terug naar een 20W50 olie, Brezan schijnt dat ook nog te verkopen. De klassieke Castrol GTX 20W50 olie heb ik de laatste jaren nergens meer in shops zien staan, wel nog op de Website van Anglo Parts... :(

Beschrijvingen hoe de cylinderkop te lichten staan in mijn Haynes en Lindsay Porter helder beschreven. Porter gaat zo ver om te adviseren de motor op de startmotor te laten ronddraaien, mocht de kop erg vast zitten. Maar een helder boek is één, de echte ervaring een ander, vandaar mijn twijfel :?

NB Nog een heel andere zaak: nooit heb ik het oliefilter op de overdrive gereinigd en ook de 20W50 olie in bak + overdrive zit er al vele jaren in. Van een Duitse collega in de business hoorde ik ooit zijn ervaring als directeur van een busvervoersbedrijf: minder vaak olie wisselen leverde aanmerkelijk minder slijtage op. Hij stelde dat zelfs oliewisselingen in de motoren op 50.000km ipv elke 10.000 prima uitwerkten en dat je olie in versnellingsbakken en achterbruggen zelden of nooit hoefde te wisselen. Wat denken anderen daar van :?:
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 16 mar 2013, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: de cylinderkop vervangen op een MGB

#4
Don,

v.w.b de motorolie, ooit is er een uitgebreide test gedaan in het Duitse blad Auto-Motor-Sport. Men heeft met een VW-golf ongeveer 90000km gereden zonder te verversen, alleen bijvullen. Daarna is de motor geheel gedemonteerd en onderzocht. Uit niets bleek dat er overmatige slijtage was aan te tonen. ECHTER : het druist volkomen in tegen mijn gevoel over olie verversen. Zeker als de gewone minerale 20-50 danwel 20-60 wordt gebruikt.
In mjin dagelijkse auto zit synthetische 5W-40 en daar is volgens het boekje de termijn 30000 km , andere koek dus!
In mijn B stook ik 20W-50 van het merk Penrite classic, deze levert ook 20W-60.
Zelf houd ik een gemiddelde verversingstermijn aan van ongeveer 6000 km. En : een goed gevoel als er weer eens verse olie in zit!
groet, Dirk

Re: de cylinderkop vervangen op een MGB

#6
090142 schreef:Don,

v.w.b de motorolie, ooit is er een uitgebreide test gedaan in het Duitse blad Auto-Motor-Sport. Men heeft met een VW-golf ongeveer 90000km gereden zonder te verversen, alleen bijvullen. Daarna is de motor geheel gedemonteerd en onderzocht. Uit niets bleek dat er overmatige slijtage was aan te tonen. ECHTER : het druist volkomen in tegen mijn gevoel over olie verversen. Zeker als de gewone minerale 20-50 danwel 20-60 wordt gebruikt.
In mjin dagelijkse auto zit synthetische 5W-40 en daar is volgens het boekje de termijn 30000 km , andere koek dus!
In mijn B stook ik 20W-50 van het merk Penrite classic, deze levert ook 20W-60.
Zelf houd ik een gemiddelde verversingstermijn aan van ongeveer 6000 km. En : een goed gevoel als er weer eens verse olie in zit!
groet, Dirk
Gevoel en feiten hoeven niet op één lijn te liggen, Dirk, dat zie je maar weer. De enige rationale verklaring die ik ken is dat moderne, hoog "gedoopte" oliën teveel lostrekken uit de bewegende delen. En Engelse wagens met hun Austin motoren gebruiken ook normaliter méér dan andere merken. Kortom: mijn garage beval vroeger al eigenlijk aan zelden te verversen, je voegt toch regelmatig bij... ;)

Ooit in mijn 2CV/Citroen GS-tijd heb ik geëxperimenteerd met Molykote en grafiet als toevoegingen, totdat bleek dat Molykote (Molybdeen-sulfide) op bronzen oppervlakken wel eens reduceerde tot Molybdeen-oxide, juist een slijpmiddel! :o En in een versnellingbak hadden je synchromeshes met Molykote geen greep meer op de zaken. Dus die TSL stop ik niet in mijn versnellingsbak, mooie verhalen of niet. Met grafiet in de motor had je dat averechtse effect dan weer niet en er waren officiële Citroëngarages in Frankrijk die grafietolie gebruikten (nulbeurt op 1000km daar met een GS in 1975). Slick 100 of 200 is met Teflon, weer een heel ander materiaal, wezensvreemd volgens mij.

Die 6000km van jou is wel héél kort, maar een goed gevoel is ook wat waard. Of verwar je het officiële voorschrift op 6000 MILES, onze beroemde 10.000 km beurt, met iets in kilometers? :)

We gaan nog even door met deze discussie, ik vraag me toch af in hoeverre veroudering van onze MGB motoren die forse stijging van het olieverbruik met zich meebrengt en wat daar tegen te doen is. :?

NB Er waren in de 60-er en 70-er jaren Austins die vanaf fabriek 1 op 1000km draaiden met olie, maar wel drie keer het klokje rond gingen en in uitzonderingsgevallen zelfs 4x100.000 km meegingen. Die testimonial op 4x heb ik toentertijd van de Austin-eigenaar zelf gehoord. In die jaren reed ik een 2CV met rookpluim er achter met 1 op 500 olie, echt teveel dus. Dat werd toen opgelost door nieuwe zware olieschraapveren om de zuigers en speciale seals op de klepstelen. Dat noemde ik in mijn eerdere bijdrage al met dat kleppen stellen en cylinderkopbouten van de 2CV natrekken op een camping in Bretagne. Wat jaartjes ouder ga ik dat met de B niet opnieuw meemaken :D
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 16 mar 2013, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: de cylinderkop vervangen op een MGB

#7
090142 schreef:Don, op www. caravantrekker.nl klikken op vragen/forum, dan aanklikken toevoegingen aan motorolie; een discussie over motorolie, misschien aardig om eens te lezen.
gr Dirk
Helder verhaal, bedankt voor de link, Dirk.
Over toevoegingen aan motorolie: op de motor van B, zonder die moderne toerentalregeling, loopt inderdaad het stationaire toerental met TSL wat op. Dus die interne wrijving neemt inderdaad af. Onze Citroën Saxo 1,4i daarentegen regelt dat weer bij, daar merk je verder weinig aan.

Omdat de B wel olie verbruikt en de Saxo juist weer niet, kan ik het effect op het olieverbruik slecht meten. Of TSL daarvoor helpt is niet na te gaan. Inmiddels test ik ook Ozone smeermiddelen, maar eerst op andere smeerpunten en op het smeervet in de fuséés (er zit nu nog Lithiumvet in). We houden het wel bij en ik koppel wel terug :D

Re: de cylinderkop vervangen op een MGB

#8
Hoi Don

Zag dat je een compressiemeter aanschaf overweegt.
Dan is het raadzaam om daar maar eens mee te beginnen, voordat dat schoonmaakgoedje er ingaat.
Dan weet je gelijk wat voor effect het heeft gehad op de kleppen[zittingen] en nog belangrijker op de zuigerveren.

Als je motor met 20/60 olie al veel verbruikt vrees ik het ergste en zul je er met een andere cil.kop met de goede klepseal hoedjes
niet uitkomen. Zeker niet als je terug gaat naar 20/50 dikte.

Ververs zelf bij klassiekers om de twee jaar olie. Kijk niet naar km st. maar naar de verzuring van de olie en de hoeveelheid water
die de olie dan bevat.

Het blijft een mooi verhaal die motoren die nooit werden ververst. En voor motoren die dagelijks kilometers vreten kom je ook een heel eind.
Maar klassiek gebruik is toch wat anders.
Heb ook V8 motoren[Rover] gezien die bijna nooit werden ververst. Het hele blok zat vol met sludge [witte emulsie].
Thermisch moet het ook nog kloppen. Blok moet op temp. komen.

MPM levert een zeer goede multigrade classic 20w50 motorolie.€6.80 p/l €29.00 voor 5 ltr.
Koop zelf altijd 60 ltr.Dan kun je een zeer leuke prijs maken.
Brezan 20w60 is goedkoper dan Penrite 20w60 zeker bij aanschaf van 60 ltr.

Voor de versnelbak gebruik ik Penrite gear oil 30. Zeer goede olie voor onze bakken.

Groet

Hans Geertse

Re: de cylinderkop vervangen op een MGB

#9
850008 schreef:Hoi Don

Zag dat je een compressiemeter aanschaf overweegt.
Dan is het raadzaam om daar maar eens mee te beginnen, voordat dat schoonmaakgoedje er ingaat.
Dan weet je gelijk wat voor effect het heeft gehad op de kleppen[zittingen] en nog belangrijker op de zuigerveren.

Als je motor met 20/60 olie al veel verbruikt vrees ik het ergste en zul je er met een andere cil.kop met de goede klepseal hoedjes niet uitkomen. Zeker niet als je terug gaat naar 20/50 dikte.

Ververs zelf bij klassiekers om de twee jaar olie. Kijk niet naar km st. maar naar de verzuring van de olie en de hoeveelheid water die de olie dan bevat.

Het blijft een mooi verhaal die motoren die nooit werden ververst. En voor motoren die dagelijks kilometers vreten kom je ook een heel eind. Maar klassiek gebruik is toch wat anders.
Heb ook V8 motoren[Rover] gezien die bijna nooit werden ververst. Het hele blok zat vol met sludge [witte emulsie].
Thermisch moet het ook nog kloppen. Blok moet op temp. komen.

MPM levert een zeer goede multigrade classic 20w50 motorolie.€6.80 p/l €29.00 voor 5 ltr.
Koop zelf altijd 60 ltr.Dan kun je een zeer leuke prijs maken.
Brezan 20w60 is goedkoper dan Penrite 20w60 zeker bij aanschaf van 60 ltr.

Voor de versnelbak gebruik ik Penrite gear oil 30. Zeer goede olie voor onze bakken.

Groet

Hans Geertse
Hans, die compressiemeter zit in de pijplijn (Datona, €29,80 incl verzending!). Dat gegeven had ik bij een eerdere reactie naar jouw post gisteren al ingevoegd. Uiterlijk woensdag is die binnen en dan eens kijken welke waarden en welke afwijkingen er over de cylinders heen voorkomen. Zoals altijd heeft John Twist daar een demo over http://www.youtube.com/watch?v=lBSB0dX6 ... C&index=22 Mocht er ééntje sterk afwijken dan biedt de bekende olieproef uitsluitsel of het een cylinder of bepaalde kleppen betreft. John Twist pakt de zaak overigens anders aan http://www.youtube.com/watch?v=hD02_UZ_ ... C&index=23 en vervolgens na demontage van de kop (petroleum gebruiken en juist géén benzine! ) http://www.youtube.com/watch?v=do4YKAJF ... C&index=24 :idea:

Op zich ben ik met die 20W60 van Brezan héél tevreden want zelfs bij een lager stationair toerental zakt de oliedruk op het metertje niet onder de 50 lb/inch2. Warm weer of niet maakt weinig meer uit. Maar ja dat hele trage terug zakken in het carter kan dus ook betekenen dat juist onderdelen als klepstoters en -volgers, c.q de nokkenas minder smering krijgen dan gewenst. TSL kan daar bij helpen. Omdat deze olie er inmiddels enige jaren inzit (10.000 km overigens bij lange na niet gehaald) is verversen op zich geen punt. En dat verversen moet sowieso al na zo'n reinigingsactie, een nieuw MAN-filter ligt al klaar.

Water in de olie herken ik van jaren terug toen mijn toenmalige partner daar alleen korte stadsritjes mee maakte en na één rit op de grote weg al het peil in één keer van max naar min daalde. Dat effect trad overigens niet meer op na een tweede lange rit, dan was het water er al uit verdwenen. Op zich heb ik die test nu nog niet gedaan, twee langere ritten achtereen. Met een echte lente ga ik dat zeker doen..

Grappig dat je een mono-grade voor de bak uitzoekt, die worden op lange ritten toch ook fiks heet? Het officïele voorschrift is dezelfde olie als voor het motorblok, 20W50 dus en dat zit er ook in. Overdrive werkt overigens feilloos, jaren terug ging alleen die blokkeer/vrijgave schakelaar slecht contact maken. Die heeft mijn garage toe nog hard vloekend over de krappe ruimte vernieuwd. Sindsdien alles "A OK"

Je gaat (nog) niet in op mijn opmerking over dat oliefilter in het overdrive-huis. Volgens voorschrift elke 12000 miles te reinigen, bij deze wagen is dat nog NOOIT gebeurd en toch blijft alles werken. Wie heeft er gelijk, de voorzichtige fabrikant of ondergetekende.. 8-)

NB Bij het "uitlaten" van de MG op de weinige ritten de afgelopen jaren, laat ik het blok altijd heet genoeg worden. En in het voor- en najaar staat er op koudere dagen een strook karton voor de oliekoeler. Een klep tussen blok en oliekoeler zetten om de olietemperatur sneller te verhogen heb ik overwogen, maar hoe minder onderdelen er in een klassieker zitten, hoe minder er ook van stuk kunnen gaan. Niet gedaan dus. :)

Re: de cylinderkop vervangen op een MGB

#10
Hoi Don
Bedankt voor je reactie.

Bij deze reactie op het filter van de O.D
Het is natuurlijk een goede zaak om dit eens te bekijken.
Als je het dekseltje verwijderd dan zie je op de bodem van deze 2 magnetische
afvang componentjes zitten. De op die plaats normaal aanwezige sludge kun je met wasbezine afspoelen
en daarna met perslucht schoonblazen.Het gaasfilter wat hierboven zit kun je met een zaklantaarn
inspecteren. Een en ander hangt af hoe de pakking waar het gaasfilter in op is gesloten los komt.
Vind je op het gaasfilter geen grove bestanddelen zoals stukjes van de dunste schims van het voorste lager[of andere componenten]
dan is de bak nog in zeer goede conditie.Bij een goed werkende O.D.bak is er meestal weinig behoefte
om deze inspectie uit te voeren.Maar wat houdt je tegen ? Het kan je hoogstens een nieuwe pakking kosten.
Je kan er wel een goed gevoel aan overhouden.

Gebruik Penrite gearbox oil 30.Heb jarenlang O.D. versnellings bakken gereviseerd voor een Duitse vriend die behoorlijk
intensief met zijn MGC [220pk aan de achterwielen]in de Duitse Triumph competitie racede.
Met deze olie had hij de beste resultaten. We hadden o.a op deze bakken temp. strips aangebracht.
Door de verkleuring van deze kon je de max . temp aflezen.
Groet
Hans Geertse

Re: de cylinderkop vervangen op een MGB

#11
850008 schreef:Hoi Don


Als je motor met 20/60 olie al veel verbruikt vrees ik het ergste en zul je er met een andere cil.kop met de goede klepseal hoedjes
niet uitkomen. Zeker niet als je terug gaat naar 20/50 dikte.

Groet

Hans Geertse

Hallo Hans,

Wil je bij gelegenheid eens wat schrijven over klepsteel rubbertjes/hoedjes?
Als ik in de onderdelen catalogi of in het werkplaats handboek kijk vind ik niks over hoedjes en van de O-ringetjes die ik onder de klepsteel spietjes heb aangebracht kan ik niet begrijpen wat die zouden bijdragen aan een vermindering van olieverbruik.
Het is niet zo dat ik last heb van olieverbruik maar het is pure technische nieuwsgierigheid.
Ik ben je bijvoorbaat dankbaar,
groeten, Steef.

Re: de cylinderkop vervangen op een MGB

#12
Hoi Steef

Die bij een koppakking set geleverde o ringetjes moet je maar ergens anders voor gebruiken.
Die hebben n.l een zeer gering nut.

Bedoeld worden de klepseals die over de klepgeleiders worden gemonteerd als een hoedje
hierin beweegt de klep zich heen en weer. Afdichting d.m.v. een lip net als bij een olie keerring.
De MGC had ze standaard en het is dus een goede zaak om deze te bestellen want deze passen dus ook op de B motor.
Omdat ik nog steeds in het buitenland verblijf kan ik je geen part nr. geven.

Het zou volstaan om ze alleen over de inlaat klepgeleiders te monteren maar kop.specialist Peter Burgess
monteerd ze ook over de uitlaat klepgeleiders. Ook kan door toepassing van alum./bronzen klepgeleiders de passing van
de klepgeleiders t.o.v. de klepstelen door de zelfsmerende werking van deze veel nauwer zijn dan bij de orginele gietijzeren uitvoering.

Groet
Hans Geertse

Re: de cylinderkop vervangen op een MGB

#13
850008 schreef: Ook kan door toepassing van alum./bronzen klepgeleiders de passing van
de klepgeleiders t.o.v. de klepstelen door de zelfsmerende werking van deze veel nauwer zijn dan bij de orginele gietijzeren uitvoering.

Groet
Hans Geertse
Nog een nadeel van het loodvrij maken van de benzine: staal op staal slijt harder dan staal op brons (hard op zacht metaal, denk aan lagers e.d.). En met dat lood uit die benzine vroeger ertussen was er minder wrijving. Mijn loodvervanger voor de B, met zijn kaliumzouten, helpt volgens mij vooral tegen het vast vreten van de klep op zijn zitting (ook weer twee bijna gelijke metaalsoorten!) en smeert vermoedelijk niet of nauwelijks. Dan maar bronzen bussen als het beste alternatief.

In mijn studententijd sleutelde ik aan mijn 2CV en daar had je een bedrijfje voor dichtbij het Rijswijkse plein in Den Haag. Voor notoire olieslurpers leverden ze een set speciale zuigerveren met expanders en tegelijkertijd kon je daar de cylinderkoppen van teflon bussen rond de kleppen laten voorzien. Die zuigerveren hielpen even, maar gaven wel versnelde slijtage aan de cylinders, over die bussen was ik meer content. Het bedrijf is daar al jaren weg en deze oplossing zie ik nergens meer aanbevolen. :?

NB In mijn eerste studiejaar electro aan de THD (nu TUD) kreeg je metaalkunde. moest je de werkplaats in Delft in en ook het praktische werk na het eerste jaar was in een werktuigbouwkundige omgeving. Ik heb toen bij de GEB in Den Haag gewerkt en mocht opnieuw aan de draaibank zo wat Bemetel opgaven oefenen. Achteraf gezien was een motorrevisiebedrijf handiger voor me geweest :-D on

Re: de cylinderkop vervangen op een MGB

#15
Hoi Don en Steef

KLepseals met teflon voeringetje heb ik ook nog jaren toegepast.

Zaten o.a op Opel motoren geloof ik . Zijn volgens mij nog gewoon in de motoren revisiehandel te koop.
Maar zijn behoorlijk aan de prijs zeker in verhouding met de MGC klepseals.
En het teflon voeringetje schiet ook weer gemakkellijk uit het rubberen hoedje bij de montage.
Dus dat is weer goed opletten.
Ja Don ik heb mijn Bemetel dipl. Metaal draaien klein op zak en nog 4 jr. in de productie aan de draaibank gestaan.
Toen bij de marine luchtvaardienst bij diverse quadrons o.a op vliegveld Valkenburg als vliegtuigmaker toch nog
een aantal zeer interressante technische opleidingen mogen volgen.
Ondertussen hobby matig bezig met Engelse motorfietsen.Velocette, Triumph en Matchles.
Dat ging toen ook reeds volledig uitelkaar.
Toen via werktuigkundige opleidingen terecht gekomen in de energie wereld.Volcontinu.40 jaar
Stoomketels, Stoomturbines, pompen in alle soorten en maten.lucht compressoren enz waren mijn ding.
Later kwamen daar warmte kracht koppelling, gasturbines en wind molens bij.Extern
20 jr. dienst gedaan als wachtchef.Als je zo als ik hobby en werk heb kunnen combineren
mag je wel geloven dat ik mooi leven heb gehad.
Er staat ook nog steeds een elec gitaar te wachten op aandacht.

Groet
Hans Geertse

Re: de cylinderkop vervangen op een MGB

#16
850008 schreef:Hoi Don en Steef

Als je zo als ik hobby en werk heb kunnen combineren
mag je wel geloven dat ik mooi leven heb gehad.
Er staat ook nog steeds een electrische gitaar te wachten op aandacht.

Groet
Hans Geertse
Hans, ik ben vanuit de hobby rond bouwen van radio's en versterkers in de electro-studie gerold, waarna die hobby eerder een bijverdienste in de studiejaren werd. Met mechanische zaken bezig zijn werd pas later één van mijn echte hobby's . Na 19 jaren in de Telecom- en IT-techniek bij de PTT actief te zijn geweest ben ik bij KPN overgestapt naar marketing & business development. Mijn jongste zoon studeert overigens werktuigbouwkunde aan de TUE, dus er moet iets in de genen zitten.

Van de week een artikel in der Spiegel van eind februari gelezen: er is al jarenlang in Duitsland een filter te koop dat de olie verversingstermijn verlengt tot vele honderdduizenden kilometers (max was 1 miljoen km's met een vrachtwagen). Gezien de hoge prijs per auto is een dergelijk systeem nu in dienst vanuit centrale systemen in proefgarages. Met een zgn "olieDialyse", een filtering van de aanwezige olie in het carter kan verversing van de olie door extreme filtering volledig achterwege blijven. Kosten zijn lager dan van een verversing! Autodealers en olieleveranciers staan niet te juichen, want er gaat héél veel omzet aan garagewerk en nieuwe olie zo verloren. Interessante ontwikkeling..

Gezien jouw kwalificaties, is het wel duidelijk dat ik op dit forum altijd in je schaduw zal staan 8-)

NB Mijn piano wordt nog steeds gebruikt, maar met de jaren verstrammen de vingers meer en meer. Van de week met die compressiemeter voor de B die vandaag of morgen binnenkomt zal ik daar echter geen last van hebben Gezien het koude weer even uitgesteld. Mooi apparaat van Datona overigens: inclusief twee hulpstukken in een handige case van slagvast plastic. Onder de 30€ incl verzending. :o

een verassende ontwikkeling rond olieverbruik

#17
Gezien het ijskoude weer had ik lange tijd nog geen compressiemeting verricht, maar wel een verrassende ontdekking gedaan. Het oliepeil van mijn oldtimer 20W60 olie was weken geleden en drie dagen na de laatste rit nog steeds fors lager (na één rit het halve niveau tussen max en min gezakt).
Na meer dan TWEE weken later! is het peil echter even zoveel weer gestegen. Omdat ik exact op max had bijgevuld komt het niveau nu diezelfde halve hoogte tussen min en max boven het maxniveau uit. Kortom, waarschijnlijk is er van hoog olieverbruik helemaal geen sprake. Deze olie is kennelijk zo stroperig van aard, dat het terugvloeien in het carter extreem lang duurt. En daarmee komt de vraag op, of de "spat"smering in kop en blok wel correct werkt. De hogere oliedruk op de krukaslagers staat er los van :!:

Mijn conclusies tegen deze achtergrond is om toch maar weer terug te gaan naar de voorgeschreven 20W50 (inmiddels bij Brezan aangeschaft). Die compressiemeting is inmiddels uitgevoerd en diende nu als check op de toestand van zuigers en kleppen. De compressiewaarden van cylinders 1 t/m 4 zijn: 170, 170, 175, 175 psi, uitstekende waarden dus "all is well" :P De oorspronkelijke aanleiding, het al of niet schijnbaar hoge olieverbruik is dus bijna zeker niet aan zaken rond cylinders of kleppen te wijten. Eigenlijk kan deze "thread" onder deze titel als gesloten worden beschouwd. :lol:

NB Op het oude forum had ik al eens gerapporteerd over deze olie en het niet te snel de stok trekken, maar daar had ik nog dagen wachten in genoemd, zeker geen weken .... :o


Ter afsluiting dd 22 april 2013
Even onderbroken door de sluiting makende solenoid van mijn relatief nieuwe startmotor, nadert nu de afronding van de werkzaamheden: versnellingsbakolie is vervangen, toch maar met multigrade 20W50 van Kroon; motorolie idem er achter aan: behoorlijk zwart geworden Brezan oldtimer olie 20W60 is er nu uit en de Castrol Classic 20W50 er in. Daarvan ken ik het karakter en de snelheid van terugzakken in het carter als vanouds. ;)

Inmiddels had ik ontdekt dat het oliefilter + magneten op de overdrive eigenlijk aan een vijfde schoonmaakbeurt toe zijn, terwijl die NOOIT zijn gereinigd :o Kortom olie was de bak weer even uit, de nieuwe filter/pakking-combi is gemonteerd en dus kon deze verse olie gewoon weer terug de bak in. Met een trechter en een lange slang een simpel karweitje. Overigens was het filter helemaal schoon na 120.000 miles en ook op de magneten onderin was geen spoor van metaaldeeltjes te vinden. Alles prima! :P

Afgerond wordt met rondom een bandenwissel op 10 mei a.s., terug naar de originele Michelin Tourer maat 155R14. De 5% snelheidsafwijking verdwijnt dan weer. De oude Michelin XAS 165R14 zijn inmiddels na 30 jaar zo hard geworden, dat ik er zelf niet met bandenlichters afkreeg. Wielen bijspuiten voor de wisseling zit er dus even niet in. Er zijn grotere problemen denkbaar :D
cron