Tuimelaaras vervangen?!
Geplaatst: 14 sep 2018, 22:40
Ik heb erg veel lawaai van onder de kleppendeksel. Omdat de kleppen wel degelijk zijn gesteld denk ik inmiddels aan een ingesleten tuimelaaras. En eventueel ingesleten tuimelaars. Ik ga dat morgen eens goed bekijken.
Blijkt mijn idee juist, dan kan ik ofwel een geheel nieuwe "rocker-assembly" (complete geval tuimelaaras incl. tuimelaars) halen, of enkel een nieuwe tuimelaaras. Ook al wordt gezegd dat dan deze opnieuw snel genoeg in zal slijten omdat de vervuiling uit de olie die het inslijten veroorzaakt van de tuimelaaras, inmiddels zit in de mantel die in de tuimelaar zit.
In beide gevallen is er noodzaak om de tuimelaaras te demonteren door de rocker assembly los te maken. Dat betekent volgens de berichten dat ik de radiateur moet legen (koelvloeistof uit de motor). Bovendien moet ik de bouten losdraaien van de "rocker assemby" en ook (wordt gesteld) de bouten van de cilinderkop (om wringen van de cilinderkop te voorkomen en uiteindelijk een lekke koppakking). Later weer met een momentsleutel in de juiste volgorde, met het juiste moment aanhalen.
Nou ben ik niet (meer) zo happig om de cilinderkop los te maken. Als dat niet strikt nodig is.
Onze Amerikaanse MG vriend John Twist (de man met het petje van de you tube videos) stelt dat hij nog nooit ook de cilinderkopbouten heeft losgemaakt. Zou probleemloos kunnen. He does it all the time.
In een handboek wordt gesteld "met halve slagen de moeren losdraaien, van binnen uit. Om vervolgens het hele geval weg te nemen". Legen van het koelsysteem wordt niet eens genoemd.
Iemand hier ervaring mee? Ik zou mij graag baseren op jullie ervaring. Ik denk in ieder geval dat ik aan de slag ga met een ijskoude motor! Opdat de motor weer zal zijn: Tappy Happy.
Bedankt!
Gerhard
Blijkt mijn idee juist, dan kan ik ofwel een geheel nieuwe "rocker-assembly" (complete geval tuimelaaras incl. tuimelaars) halen, of enkel een nieuwe tuimelaaras. Ook al wordt gezegd dat dan deze opnieuw snel genoeg in zal slijten omdat de vervuiling uit de olie die het inslijten veroorzaakt van de tuimelaaras, inmiddels zit in de mantel die in de tuimelaar zit.
In beide gevallen is er noodzaak om de tuimelaaras te demonteren door de rocker assembly los te maken. Dat betekent volgens de berichten dat ik de radiateur moet legen (koelvloeistof uit de motor). Bovendien moet ik de bouten losdraaien van de "rocker assemby" en ook (wordt gesteld) de bouten van de cilinderkop (om wringen van de cilinderkop te voorkomen en uiteindelijk een lekke koppakking). Later weer met een momentsleutel in de juiste volgorde, met het juiste moment aanhalen.
Nou ben ik niet (meer) zo happig om de cilinderkop los te maken. Als dat niet strikt nodig is.
Onze Amerikaanse MG vriend John Twist (de man met het petje van de you tube videos) stelt dat hij nog nooit ook de cilinderkopbouten heeft losgemaakt. Zou probleemloos kunnen. He does it all the time.
In een handboek wordt gesteld "met halve slagen de moeren losdraaien, van binnen uit. Om vervolgens het hele geval weg te nemen". Legen van het koelsysteem wordt niet eens genoemd.
Iemand hier ervaring mee? Ik zou mij graag baseren op jullie ervaring. Ik denk in ieder geval dat ik aan de slag ga met een ijskoude motor! Opdat de motor weer zal zijn: Tappy Happy.
Bedankt!
Gerhard