Tuimelaaras vervangen?!

#1
Ik heb erg veel lawaai van onder de kleppendeksel. Omdat de kleppen wel degelijk zijn gesteld denk ik inmiddels aan een ingesleten tuimelaaras. En eventueel ingesleten tuimelaars. Ik ga dat morgen eens goed bekijken.
Blijkt mijn idee juist, dan kan ik ofwel een geheel nieuwe "rocker-assembly" (complete geval tuimelaaras incl. tuimelaars) halen, of enkel een nieuwe tuimelaaras. Ook al wordt gezegd dat dan deze opnieuw snel genoeg in zal slijten omdat de vervuiling uit de olie die het inslijten veroorzaakt van de tuimelaaras, inmiddels zit in de mantel die in de tuimelaar zit.

In beide gevallen is er noodzaak om de tuimelaaras te demonteren door de rocker assembly los te maken. Dat betekent volgens de berichten dat ik de radiateur moet legen (koelvloeistof uit de motor). Bovendien moet ik de bouten losdraaien van de "rocker assemby" en ook (wordt gesteld) de bouten van de cilinderkop (om wringen van de cilinderkop te voorkomen en uiteindelijk een lekke koppakking). Later weer met een momentsleutel in de juiste volgorde, met het juiste moment aanhalen.
Nou ben ik niet (meer) zo happig om de cilinderkop los te maken. Als dat niet strikt nodig is.

Onze Amerikaanse MG vriend John Twist (de man met het petje van de you tube videos) stelt dat hij nog nooit ook de cilinderkopbouten heeft losgemaakt. Zou probleemloos kunnen. He does it all the time.

In een handboek wordt gesteld "met halve slagen de moeren losdraaien, van binnen uit. Om vervolgens het hele geval weg te nemen". Legen van het koelsysteem wordt niet eens genoemd.
Iemand hier ervaring mee? Ik zou mij graag baseren op jullie ervaring. Ik denk in ieder geval dat ik aan de slag ga met een ijskoude motor! Opdat de motor weer zal zijn: Tappy Happy.

Bedankt!
Gerhard

Re: Tuimelaaras vervangen?!

#2
Koelwater aft. is niet van toepassing.

Splitpennen uit de voor en achterkant van de tuimelaaras verwijderen.
Borgplaatje en borgbout uit de op een na achterste tuimelaaras bracket verwijdereren.
Alle klepsteel speling stelboutjes lossen en de veerdruk van de kleppen weghalen.
De tuimelaaras kan nu naar voren uit de brackets worden getrokken.
Je kunt nu ook de tuimelaars en de lagerbusjes inspecteren.
Als de tuimelaaras slecht is deze vervangen door een genitreerde uitvoering.
Deze is slijtvaster.

Afhankelijk van het bouwjaar zou ik ook gelijk onder de middelste 2 brackets shims monteren.
De latere V motoren hadden deze shims van huis uit.Doel hiervan is om spannning op de tuimelaaras te krijgen.
Hierdoor sluit hij beter op in de brackets en dat komt de levens duur ten goede.

Stel de klepspeling af op 0,3 mm in plaats van 0.35. Hiermee krijg je ook een stillere motor.
Ik doe al 40 jr. niet anders.Je kunt dit ook als eerste eens proberen om het effect op het geluid uit te proberen.

Succes
Hans Geertse

Re: Tuimelaaras vervangen?!

#3
Die 0,3mm intrigeert me Hans, ik heb altijd gesteld op 0,3 helemaal vrij, 0,35 stevig glijdend ("nipping the blade"), 0,4 mm er niet tussen te krijgen. Hoe stelt die Ivor Searle levernancier zijn ruilmotoren op dit punt af? Natrekken van kopbouten schijnt al gebeurd te zijn....

Ik zal dit overigens ook eens aan Coen vragen volgende week; van de week alleen gedachten uitgewisseld over alle (on)mogelijke lekkageplaatsen.
Ik hoop volgende week mijn wagen terug te krijgen met een niet lekkende OD bak en dan aansluitend op een 1000km vakantie te gaan.... 8-)
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 16 sep 2018, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
cron