kleur koelvloeistof

#1
Goedenmiddag,

In mijn net aangeschafte MGB (1969) zit roze koelvloeistof. Meestal wordt blauw geadviseerd. Is het verstandig de vloeistof te vervangen voor blauw en waarom ? Ik zie aan de radiator geen drainplug dus waarschijnlijk de slang losmaken ? Op het blok zie ik rechts achter wel een soort bout ( geen kraantje). Is dat de drainage plug ?

Alvast bedankt voor de reactie(s)

Re: kleur koelvloeistof

#2
Vroeger zat hier een kraantje op het motorblok. Maar het kanaaltje hierachter zat bijna altijd verstopt.
Dus slang los maken of eerst de slangenklem losdraaien en een schroevendraaier tussen de slang en de pijp stoppen.
Wagen omhoog brengen en een emmer er onder.

Wat de rode koelvloeistof betreft.Je kon weleens gelijk hebben. Mijn Alfa en mijn Fiat camper gebruiken
rode koelvloeistof. Dit is leverbaar in 2 soorten.De een is gebruiksklaar en de ander is een concentraat wat je
zelf gereed maakt door te verdunnen met demie water.Denk dat als je laat zitten het weinig kwaad kan.
Maar er is ook zo iets als levenslang bruikbare koelvloeistof.Kan ook in de B motor en is volgens mij ook rood van kleur.

Maar natuurlijk kun je het aftappen en vervangen door blauw of groen. Het verschil in kleur geeft aan de mate van vorst beveiliging.
Even op de verpakking lezen.

Houd er rekening mee dat het kookpunt van koelvloeistof lager licht dan water.Dus een hogere druk en daardoor de montage van een
een radiateur dop met een hogere waarde.Ook de montage van een expansie tankje is aan te bevelen.

Hans Geertse

Re: kleur koelvloeistof

#4
Brezan verkoopt/verkocht al jaren een roze koelvloeistof welke anti carrosie is en wat door een paar garagisten mij werd aangeraden voor de MGB's.
Mijn B's (5 in getal) rijden al jaren probleemloos met die roze koelvloeistof, uiteraard staan ze binnen en wordt er 's-winters niet mee gereden.
Dus ik snap de "paniek" niet i.v.m. de roze koelvloeistof, ik zou me meer druk gemaakt hebben als er kalkhoudend water in je radiateur aanwezig was,
want dan kan je er kanon op zeggen dat het hele systeem van binnen verkalkt is.

Re: kleur koelvloeistof

#5
De kleur van de koelvloeistof zegt helaas niet zoveel, elke koelvloeistoffabrikant bepaalt dat gewoon zelf.
Toch is het wel belangrijk welke koelvloeistof je kiest, er bestaan namelijk twee soorten, de ene silicaathoudend, en de andere silicaatvrij. De silicaatvrije koelvloeistof staat ook wel bekend als OAT (Organic Acid Technology)
Traditioneel bevatte de koelvloeistof silicaten, deze vormen een hele dunne laag op de materialen in de motor en dat geeft de bescherming tegen corrosie., maar het laagje zorgt ook voor extra afdichting bij aansluitingen en slangenklemmen.
De radiateurs van modene autos hebben echte veel fijnere koelkanalen dan de traditionle radioteurs. De silicaten in de koelvloeistof kunnen deze radiateurs verstoppen, en dus vroegen de fabrikanten om andere technologie en dat zijn die silicaatvrije OAT koelvloeistoffen.

Probleem is dat wanneer je die die silicaatvrije OAT vloeistoffen in een oud koelsysteem gooit, ze die dunne silicalaag van de oude koelvloeistof oplossen, ook op de plekken waar die voor extra afdichting zorgde. Het kan dus gebeuren dat wanneer je overstapt van silicaathoudende op silicaatvrije koelvloeistof, er koelwater lekkages ontstaan. (Ze beschermen wel tegen corrosie, maar op een andere manier)

Bron: Oldtimer Markt (Duits) dec 2017

In de tijd van de MGB waren alle koelvloeistofen nog silicaathoudend, handigste is dus om die te blijven gebruiken, ze zijn er echter steeds minder, omdat alle moderne autos met silicaatvrij rijden.
Kroon Oil Coolant -26 is goedkoop en is silicaathoudend en voldoet dus uitstekend, toevallig is die blauw. Maar er zijn ook blauwe silicaatvrije koelvloeistoffen, zoals gezegd de kleur zegt niet veel
Wil je een ander merk let er dan op dat het voldoet aan VW spec G11, dan is hij silicaathoudend.