Eigenlijk heeft Coen niet één duidelijke oorzaak voor de bak/OD lekkages gevonden Hans, hij heeft wel alles methodisch nagelopen en daarbij heeft hij ook de door mij bij vernieuwing beschadigde keerring op de achterflens gevonden, ik kon daar toe heel slecht bij en had er al twee nieuwe van ingekocht voor een tweede poging. Verder het piepkleine seal op de draad naar de solenoid vernieuwd (ik kon niet bij de bullit komen, vandaar) en niet alleen de door mij vernieuwde seal in de milestelleraandrijving nogmaals vernieuwd, maar ook de erachter liggende pakking, die verfrommeld bleek te zijn. Last but not least aan de voorkant van de bak nogmaals de door mij in 2006 vervangen keerring vervangen, maar ook nieuwe shims aangebracht, iets dat ik toentertijd nagelaten had. Verder alle pakkingen die zonder het uiteen nemen van de bak zelf te vervangen waren. Bakpeil blijft nu consequent op zijn (hoogste) punt staan en er is onder de wagen nog steeds geen enkele druppel olie van bak of motor te vinden. Kortom de olieproblemen zijn opgelost, hopelijk blijft dat zo....
Coen is tegen het gebruik van inloopolie; in zijn eigen woorden: "die olie is alleen goed voor de cylinders en zuigerveren, andere onderdelen worden er juist slechter van". Ik heb overigens nog geen TSL tegen koudestart slijtage toegevoegd en vraag me af hoe lang daar me te wachten gezien verder inlopen. Misschien meenemen volgend jaar op een langere vakantie van weer >= 2000 miles? Die 900 miles/1400km is natuurlijk nog maar kort voor het inlopen.
Overigens laat Ivor Searl deze motoren volgens Coen altijd vóór aflevering altijd kort inlopen, misschien een impliciet antwoord op jouw vraag over de nokkenvolgers. En je mag van I.S. ook niet meer de kopbouten later, bv op de eerste beurt gaan natrekken zoals vroeger....
Temperatuur bleek elke keer op te lopen naar midden tussen N en H, tot de Kenlowe fan aansprong op het door hen geadviseerde niveau, ik heb dat punt dus maar tijdelijk iets lager gesteld en al mijn oudere thermostaten van 82C en één van 79C getest: alleen de laatste gaat volledig openstaan, de 82C types gaan maar gedeeltelijk open en dat kan bij de nu erin zittende Wähler 82C best ook het geval kunnen zijn. De witte koelvloeistof van Coen die erin zat kende ik niet, ik had alleen blauwe (dus van ethaandiol/ethyleenglycol) staan om bij te vullen en heb ook de juiste hoeveelheid bijgevoegd van een Toralin antiroest/waterpomp smeermiddel dat volgens de Spaanse gebruiksaanwijzing bij elke type koelmiddel gevoegd mag worden. Koeling moet gewoon weer terug naar zoals het was (met de bij mij gebruikelijke 74C thermostaat 's zomers gemonteerd, dat wel). Voorlopig gaat de nooit eerder gebruikte 79C thermostaat er voor deze winter erin, dan zie ik wel verder...
PS Coen's recente was dat de klepspeling geen of weinig bijstelling zou behoeven, maar dat bleek gisteren bij mij toch anders te liggen: de speling varieerde tussen ruim 0,4 en krap 0,25mm, terwijl de spec 0,38 mm is op alle kleppen. Ik stel altijd op 0,35 mm voeler kan er glad doorheen, 0,4 mm alleen met wat kracht ertussen en de inlaatkleppen bewust krapper zetten dan de uitlaatkleppen doe ik óók niet (dus geen uitlaat op ongeveer 0,35 mm en inlaat op ongeveer 0,25 mm zoals sommigen adviseren)
PS2 Ivor Searl zet geen ruilmotorytype op zijn identificatieplaatje, terwijl dat "volgens Bartjes" de voor 1971-1974 geldende 48G733 zou moeten zijn. Bij navraag bleek inderdaad de ontvangen motor, net als de ingeleverde, de 48G733 te zijn (18V 779/780 equivalent in HC)