Overschakelen naar Euro 95 MG-B

#1
Ik rij altijd op Euro 98 maar vind het vaak lastig te krijgen aangezien steeds minder garage dit verkopen, vooral op het platteland. Bovendien is het een stuk duurder, zeer zeker bij de grotere merk pompstations. Gebruik ik euro 95 dan heb ik last van pingelen en nadieselen. Heb ergens gehoord dat dit op te lossen is met bijstellen van de ontsteking. Klopt dat? Distributor links of rechtsom draaien en hoeveel? Toevoegen van een Octaan verhoger is een mogelijkheid maar is ook een kostbare zaak.
Graag advies.

Re: Overschakelen naar Euro 95 MG-B

#2
Euro 95 is echt "bocht". Dat gooi ik niet meer in mijn MGB, hij gaat er inderdaad van pingelen. Dat probleem is te verdoezelen (en dus niet op te lossen) door de ontsteking wat later te zetten. De motor gaat dan heter lopen, waardoor het nadieselen toeneemt, bovendient verlies je vermogen, dus een hoger verbruik.

Dan heb ik het nog niet over ethanol bijmenging gehad. Ethanol is geen fijn spul, want de rubbertjes kunnen daar af fabriek niet tegen (iets met polaire en apolaire rubbers, ik weet er het fijne niet van). Dus wel even de benzineslangen en rubber pakking van de tankvlotter vervangen. Ethanol trekt ook water uit de atmosfeer aan, wat op termijn voor corrosie in de tank, leidingen, pomp en carburateurs kan zorgen.

Weet je nu nog zeker dat Euro 95 goedkoper uitpakt? Mijn advies: geef die wagen wat hij verdient - goede benzine. Daar is het ding op ontworpen, het boekje zegt het ook: fuels with an octane rating of 97 (high compression engines) or 93 (low compression engines) are not suitable. Ik haal mijn peut altijd bij BP, aan de snelweg, waar men 98 heeft.

Re: Overschakelen naar Euro 95 MG-B

#3
Hier een tweede gebruiker van louter BP98(wat in feite zelfs 101 oct is) in mijn MGB's
Ja, het is wat duurder, maar je auto rijdt er lekker op en pingelt niet.

Even de nederlandse quizvraag die altijd wel inslaat:
Hoeveel kilometer wordt er per jaar met de MGB gereden ?
Bij 5.000 km per jaar met een gebruik van 1:10 en een prijsverschil van Euro 0,11 per liter kost het Euro 55,00 meer.

Een bezoek aan een welbekend amerikaans "restaurant" met kinderen of kleinkinderen kost meer.

Re: Overschakelen naar Euro 95 MG-B

#5
Ik tank alleen maar RON98 benzine, liefst van BP met zijn Ultimate die ook in Frankrijk ruim voorhanden is. Redelijke noodoplossing is Shell V Powrr op RON97 in NL met een octaanverhoger , elders in Europa is die trouwens minstens RON98 (Frankrijk) of zelfs hoger (RON 100 in Duitsland) :D

Italie is een vreemd land: op de Autostrada is RON98 vaak niet te vinden, daarbuiten vind je zelfs stations die RON102 verkopen! :shock:

PS Belgie verplicht E95 met alcohol toevoeging, maar gelukkig is Super Plus RON98 daar een geaccepteerd alternatief bij de meeste pompen

Re: Overschakelen naar Euro 95 MG-B

#6
beetje late reactie, maar zag deze discussie pas zojuist. ik ben sinds ruim een jaar geleden overgestapt op octaan 102 van o.a de Firezone pompen. het is een verademing, geen pingelen of nadieselen meer en vlotter optrekken zonder inhouden en overslaan. het kost wat meer maar zo veel rijdt ik niet en het is zeer de moeite waard. een lijst van pompen is te vinden als je googelt op octaan 102.

Re: Overschakelen naar Euro 95 MG-B

#8
Ik rij al jaren op Euro 95 met de B zonder problemen.
De ontsteking moet inderdaad ca 2 graden later staan, dat is geen onzin.
Hoe hoger het octaangehalte hoe hoger de klopvastheid , maar daarmee samenhangend een wat minder snelle verbranding.
Euro 95 verbrandt dus iets sneller dan 98 en daarom moet de ontsteking iets later staan.

In de '60 er jaren was dit een bekende procedure bij veel garages, bij de beurt werd gevraagd of je super of normaal tankte en daar werd de ontsteking op aangepast.

Re: Overschakelen naar Euro 95 MG-B

#10
Dit product is de oplossing voor het brandstofprobleem.
Meer info vindt je op www.ecomaxx.nl, maar omdat de website vrij nieuw is, staat daar nog niet alle technische info op.
ECOMAXX CLASSIC CAR FUEL

Helaas is dit product nog niet verkrijgbaar. De productlancering vindt plaats in het najaar van 2018.

Geschikt voor alle klassieke auto’s met benzinemotoren
Aanzienlijk minder uitstoot van schadelijke stoffen
Zorgt voor een schonere verbranding
Meer dan 3 jaar lang houdbaar
Bevat geen (bio-)ethanol
Ideaal voor het aftanken vóór de winterstop
Voorkomt startproblemen, zelfs na lange winterstop
Vervangt Euro 95 en Super Plus 98
Uitwisselbaar met alle soorten pompbenzine
Maakt brandstofadditieven overbodig

Re: Overschakelen naar Euro 95 MG-B

#11
Er is in Engeland net een "loodhoudend"product aangekondigd en meteen te koop gezet dat die oude loodtoevoeging perfect imiteert..

UPDATE: het betreft hier de echte TEL, de tetra ethyl lood-oplossing die eerder in onze benzines gezien loodvergifigingsrisio's verboden werd. Opmerkelijke claim dat wat eerder aan de pomp verboden werd, nu als bijvoeging in Engeland wèl is toegestaan. Zoiets verwacht je alleen op de racetrack, waar giftige brandstoffen immers heel normaal zijn. In Amerika is en blijft het gebruik van tetra ethy lead absoluut verboden. :o

Met dit in je benzine wordt je uitlaat op een wat langere rit ouderwets (licht)grijs, een verschijnsel dat ons ooit zo vertrouwd was