Rubbers ophanging g versnellingsbak vervangen

#1
Goedendag,
Hoe kan ik het beste de rubbers vervangen van de versnellingsbak van mijn 78er mgb?
Ik zat zelf te denken aan een krik onder de bak om deze op te vangen en dan de rubbers los draaien en de cross member los maken.
De auto staat op assteunen dus ik kan er relatief makkelijk onder.
Ik hoor het graag,
Gerrit
Een dag niet gewerkt is een dag vrij geweest

Re: Rubbers ophanging g versnellingsbak vervangen

#2
Beste Gerrit

Inderdaad krik eronder, dwarsbalk los en bak laten zakken op de vaste dwarsbalk.

Je kunt nu dwarsbalk verwijderen en alle rubbers vervangen.
Je hebt waarschijnlijk een O.D bak en daarbij is het terug monteren van de dwarsbalk
geen leuk karweitje. Het vereist veel gepiel en sleutel vaardigheid om de 4 UNC boutjes weer mooi recht
in de bak te krijgen. De O.D. zit dan behoorlijk in de weg.

Niettemin veel succes.

Hans Geertse

Re: Rubbers ophanging g versnellingsbak vervangen

#5
In Haynes staat een methode om de steun om de twee tapeinden van de rubbers te krijgen. Dat werkt niet meer met de huidige lengte van die tap einden. Je kan ze inkorten en dan lukt het nog wel. Andere manieren zijn er ook, maar dat wordt een fors lange tekst. John Twist zijn video's bekijken gaat sneller

De crossmember moet sowieso los en dan gelijk goed markeren wat voor en achterkant zijn en hetzelfde geldt ook voor drie andere onderdelen, vandaar dat er maar liefst 16 verschillende montagemogelijkheden zijn voor de totale configuratie :o

Exact terugzetten hoe het zat dus! De twee bouten waarmee de rubbers en tussenstukken op het crosmember worden vastgehouden*) eerst wat losser laten en pas in de allerlaatste stap als het crossmember weer met zijn bouten aan weerszijden terug op zijn plaats is, aantrekken.

*) PS John Twist adviseert ook om dat onderste stuk in een bankschroef wat bij te buigen, omdat de boutgaten in het crossmember en die van de "captive nuts" in dat onderstuk vaak niet goed overeenkomen. Pas als de rubbers met de rest op de bak vast zitten het crossmember met die twee bouten losvast plaatsen betekent dat je vóór die laatste stap er veel beter bij kan. Vooral die bouten met grove draad waarmee de rubbers op de bak vast zitten zijn een crime. Met de hand goed zoeken voor de exacte passing en liefst zo laat mogelijk een socketdrive erop (ze zitten er veel snel scheef in) :(