Vriesplug (coreplug)

#1
Tijdens een rit was er even een hapering, maar de motor bleef lopen en ook het rijden veranderde niet. Vlak bij de eindbestemming bleek de "watertemperatuur" al hoog te zijn opgelopen en kwam er damp van onder de motorkap. Na afkoelen een en ander geïnspecteerd en er bleek een opening in het motorblok te zijn. De plug die hierin gezeten heeft was weg en blijkbaar is er koelvloeistof naar buiten geblazen.
Mijn vraag is: hoe kan het dat zo'n plug eruit gedrukt wordt? Is er meer aan de hand dan alleen de plug? Kan het zijn dat de thermostaat niet open is gegaan?
groeten, Luuk

Re: Vriesplug (coreplug)

#2
Hallo Luuk.
Te weinig informatie voor een diagnose; geen motortype of bouwjaar (open of gesloten koelsysteem), hoeveel tijd tussen "hapering" en "eindbestemming" en was de watertemperatuur pas hoog bij de eindbestemming of heb je eerder niet op de meter gekeken.
Het komt indedaad wel eens voor dat een vriesplug spontaan het motorblok verlaat, maar daarvoor is meer nodig dan te hoge koelvloeistof druk door een hete motor. Een vakman kan soms wel aan de opening zien of de plug met grote kracht is uitgedrukt of uit zichzelf is losgerommeld (roest?).
Voordat vastgesteld kan worden of er meer aan de hand is, zal een nieuwe vriesplug vakkundig moeten worden geplaatst. Let daarna goed op de temperatuurmeter!
Hopelijk reageert er nog een motor specialist.
Groeten, Steef.

Re: Vriesplug (coreplug)

#3
Dit is een vaker gehoort probleem. Vaak gebeurt dit na een motorrevisie. het kan te maken hebben met de kwaliteit van de plug, maar ook met de staat van de zitting op het moment van het inzetten van de plug. Zoals Steef zegt, goed om naar de staat van de zitting te kijken, anders gaat de volgende plug er ook zo weer uit.

Jonathan

Re: Vriesplug (coreplug)

#5
Begrijp het niet??
Waarom moeten die vriespluggen bij een revisie zo nodig vervangen worden.
Heb in mijn 46 jr. ervaring met B motoren bij en na een revisie nog nooit een vriesplug in
mijn handen gehad. Ook mijn revisie specialist[boren honen slijpen] heeft er nog nooit
een woord aan vuil gemaakt. Bij hem gaan de blokken in een speciale machine om inwendig
schoon te maken. Dus mijn conclusie is. Laat de door de fabriek gemonteerde pluggen met rust.

Hans Geertse
Laatst gewijzigd door Hans Geertse (850008) op 14 jun 2018, 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Vriesplug (coreplug)

#7
Dag Allen, ik wil nog wel reageren op de vragen van Steef. Het betreft een B uit augustus 1969 en origineel Engels (dus RHD). Volgens mij heeft de motor een gesloten koelsysteem en ik heb niet gezien of de temperatuur al was opgelopen voordat de plug er kennelijk uit is geduwd. Het koelsysteem is gewijzigd met een Kenlowe ventilator met sensor en thermostaat. Pas bij de eindbestemming (auto stond vrijwel stil) zag ik dat er damp onder de motorkap vandaan kwam en dus ook dat de temperatuur hoger was dan normaal (richting 200 graden F)

De motor is eind 2015 gereviseerd en heeft sindsdien circa 2.500 miles gereden.

Heb inmiddels een nieuwe plug geplaatst en bij het laten draaien ging de ventilator bij de ingestelde temperatuur aan en maakte ook de waterpomp een wat ander geluid. Ga binnenkort maar een proefrijden en zal dan nog meer op de temperatuurmeter letten.