advies gevraag bij vervangen softtop

#1
Goedendag,

ik ben bezig om op mijn mgb een nieuw dak te plaatsen, het dak heb ik en vandaag heb ik het oude dak eraf gehaal inclusief frame.
Dat frame wil ik eerst opnieuw spuiten alvorens ik het nieuwe dak monteer.Nu zijn bij de demontage van het dak de plaatjes waar het dak mee aan de carroserie bevestigd zit in de holle ruimte tussen het plaatwerk gevallen, horen deze los te zitten en hoe bevestig je deze als aan de binnenkant de afwerkplaten erop zitten?
Alvast bedankt voor de reacties.

Mvg Gerrit
Een dag niet gewerkt is een dag vrij geweest

Re: advies gevraag bij vervangen softtop

#2
Dag Gerrit,
De plaatjes aan de binnenzijde horen misschien wel vastgelast te zitten, maar dat lost het probleem nu niet meer op...
De afdekplaat kun je eenvoudig losmaken; er zit daar een gat in de carrosserie waar je met een hand in kunt om zo moeren (zelfborgend) op de bouten te draaien.
Ik zou de moeren die naar beneden gevallen zijn er wel uithalen, i.v.m. Rammelen en roesten...
Succes!

Ger van W.

Re: advies gevraag bij vervangen softtop

#3
960443 schreef:Goedendag,

ik ben bezig om op mijn mgb een nieuw dak te plaatsen, het dak heb ik en vandaag heb ik het oude dak eraf gehaal inclusief frame.
Dat frame wil ik eerst opnieuw spuiten alvorens ik het nieuwe dak monteer.Nu zijn bij de demontage van het dak de plaatjes waar het dak mee aan de carroserie bevestigd zit in de holle ruimte tussen het plaatwerk gevallen, horen deze los te zitten en hoe bevestig je deze als aan de binnenkant de afwerkplaten erop zitten?
Alvast bedankt voor de reacties.

Mvg Gerrit
Volgens mij horen normaliter die twee plaatjes, met die er in zittende bussen met schroefdraad aan de carosserie vast te zitten. Ik heb zelf vroeger elke winter de softtop verwijderd en een hardtop geplaatst en géén van die vele keren vielen die plaatjes eraf. Zoals Gerrit al aangeeft kan je na verwijdering van die beklede afdekplaatjes achter de deurstijlen ( B-post") in de holle ruimte komen en deze plaatjes met enige moeite wel weer te pakken krijgen. Je kan natuurlijk de constructie gaan wijzigen met zelfborgende moeren oid, maar dan levert demontage elke keer weer problemen op. :!:

Ik stel je voor om midden op die plaatjes, tussen die drie gangen met schroefdraad een extra bevestiging op de carosserieplaat aan te brengen. Als je door die carosserie en die plaatjes heen een dun gat boort, kan je er een zelftapper indraaien of anders een stevige maat popnagel. De popnagel steekt naar binnen het minste uit en zou mijn voorkeur hebben. Met de zelftapper kan je terplekke die beklede afdekplaat een wat groter gat geven, die blijft achter het geheel na afloop toch verborgen. ;)

Alle kracht op die plaatjes staat naar binnen toe, alleen bij het erin hangen van de kapbeugels komen er even forse zijwaartse krachten op. In je eentje is het dan een vervelende klus is mijn ervaring, óók al zitten die plaatjes correct vastgelast. Dat kan je vermijden door per kant met één persoon de kap te ondersteunen terwijl een tweede persoon de drie bouten met fijne schroefdraad er losjes indraait. Zitten op beide kanten de in totaal zes schroeven er in, dan pas definitief harder aandraaien :idea:

Re: advies gevraag bij vervangen softtop

#4
Beste Topic deelnemers

Volgens mij is het 1 plaat per zijde met 3 schroefgaten er in. Deze plaatjes kunnen zich normaal enigzins vrij bewegen in een
plaatstalen kamertje. Ze worden op hun plaats gehouden door een paar omgebogen lipjes. Controleer of dit allemaal nog aanwezig is.
Dat ze er uitvallen is normaal niet mogelijk maar er kan in het verleden natuurlijk weer ondeskundig zijn gerommeld.
Ga aan de slag met magneet ,goede verlichting en een spiegeltje om een en ander te controleren.

Deze plaatjes zijn op deze manier aangebracht zodat ze kunnen worden vervangen indien de schroefdraad verrot is.
Ook werkt het mee bij de montage en is er nog wat te stellen.Er bevinden zich meer van deze constructies aan de B
o.a de slotplaten enz.

Groet
Hans Geertse

Re: advies gevraag bij vervangen softtop

#5
hartelijk dank voor de reacties, ik ben even met de auto bezig geweest maar ik kon er zelf niet bij maar gelukkig heeft mijn dochter dunnere armen en die kon aan 1 kant het plaatje eruit halen.
Het bleek een zelf gelast stukje ijzer te zijn waar drie gaten in waren geboord en waar schroefdraad in was getapt.
Ik denk dat ik voor het monteren 2 nieuwe plaatjes maak met nieuwe gaten met schroefdraad en die aan de carroserie bevestig middels zelftappers of popnagels.
Een dag niet gewerkt is een dag vrij geweest

Re: advies gevraag bij vervangen softtop

#6
960443 schreef:hartelijk dank voor de reacties, ik ben even met de auto bezig geweest maar ik kon er zelf niet bij maar gelukkig heeft mijn dochter dunnere armen en die kon aan 1 kant het plaatje eruit halen.
Het bleek een zelf gelast stukje ijzer te zijn waar drie gaten in waren geboord en waar schroefdraad in was getapt.
Ik denk dat ik voor het monteren 2 nieuwe plaatjes maak met nieuwe gaten met schroefdraad en die aan de carroserie bevestig middels zelftappers of popnagels.
Gelukkig dat je er tenminste één uit hebt weten te krijgen, zo tussen het plaatwerk van buitenkant en de dorpelconstructie door. Maar ook jammer dat er dus ondeskundig aan die wagen gesleuteld is. Hopelijk kan je een tap vinden die bij de standaardbouten met hun fijne schroefdraad past, anders moet je zowel van tap als van bout wisselen. Zoals ik al eerder zei, losse moeren doen het op die plek niet, je hebt iets met een plaat nodig om de druk te verdelen. Moeren op stukjes plaat lassen lijkt me dan nog de beste oplossing, aannemende dat je die originele platen niet meer te pakken kan krijgen. Vroeger had Schut in Soest nog wel eens dit soort onderdelen vanuit sloopauto's (die hadden zo voor mij ooit die rondlopende aluminium achterrand op de kuip voor me, ook al zo'n schaars onderdeel)

Nogmaals veel succes :-D on

NB Aan de kant waar je niet bij het gevallen plaatje kon komen, maar hem wel kan zien liggen, zou zo'n flexibele grijper uitkomst kunnen bieden. Zo niet: extra waxoil in die ruimte en vergeten maar ... :(

Re: advies gevraag bij vervangen softtop

#7
860018 schreef:NB Aan de kant waar je niet bij het gevallen plaatje kon komen, maar hem wel kan zien liggen, zou zo'n flexibele grijper uitkomst kunnen bieden.
Magneet aan het eind van een flexibele stuk kunststof (tuinslang, dradentrekker, ...) en hengelen maar. Nog mooier is als je een elektromagneet kan maken, die blijft niet aan het plaatwerk zitten totdat je hem activeert. Of een stofzuiger met een stuk dunne (tuin-) slang er aan. Gaat stukken makkelijker dan met zo'n grijper.
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: advies gevraag bij vervangen softtop

#8
Beste Gerrit

Zolang er nog nieuwe bodys worden gemaakt kun je er vanuit gaan dat de plaatjes leverbaar zijn.
Ga niet lopen rotzooien, dat heeft een van de vorige eigenaren al gedaan. Daarom loop jij nu te pielen.
Met orginele plaatjes heb je gelijk de orginele UNF schroefdraad en een grote kans dat ze zo op hun plaats schuiven
omdat je dan ook de orginele afmetingen van de plaatjes hebt.Ga S.V.P. ook niet lopen rotzooien met metrich. Dat hoort niet op
onze auto,s.Maar uiteindelijk beslis je natuurlijk zelf.

Succes
Hans Geertse

Re: advies gevraag bij vervangen softtop

#9
Hoi Hans,

ik weet niet of dergelijke plaatjes in de handel zijn, ik kan ze in de diverse online catalogi niet vinden.
Maar ik moet toch nog wat kleine onderdelen halen bij Anglo parts in Veenendaal, dan vraag ik daar wel na hoe dat precies hoort te zitten, want je heb wel gelijk als je zegt dat je het beste de orginele manier kunt hanteren mits uitvoerbaar uiteraard.
In ieder geval bedankt voor ieders reactie en advies.

Mvg Gerrit
Een dag niet gewerkt is een dag vrij geweest

Re: advies gevraag bij vervangen softtop

#10
960443 schreef:Hoi Hans,

ik weet niet of dergelijke plaatjes in de handel zijn, ik kan ze in de diverse online catalogi niet vinden.
Maar ik moet toch nog wat kleine onderdelen halen bij Anglo parts in Veenendaal, dan vraag ik daar wel na hoe dat precies hoort te zitten, want je heb wel gelijk als je zegt dat je het beste de orginele manier kunt hanteren mits uitvoerbaar uiteraard.
In ieder geval bedankt voor ieders reactie en advies.

Mvg Gerrit
Volgens mij zijn dit soort min of meer vast aan de carosserie zittende onderdelen niet zo makkelijk te pakken te krijgen. Anderzijds zitten die plaatjes op een zodanige plek dat noch een total loss situatie, noch een jarenlang verblijf van een autowrak in de buitenlucht er greep op krijgt (ze zitten bovenin in een holle ruimte en dus redelijk beschermd). Mochten ze je bij Anglo Parts niet kunnen helpen, dan adviseer ik nog steeds om een sloopbedrijf op te zoeken. Schut in Soest is daarbij de enige die ik ken en ook ooit zo heb kunnen gebruiken en die kan je zelfs bellen. Maar er moeten er meer zijn (iemand die een Heritage body transplant doet houdt ze immers ook over)... :idea:

Mocht je plaatjes gaan namaken, dan is het een afweging van kosten versus originaliteit: UNF-tappen als set zijn behoorlijk aan de prijs, UNF moeren lijken me makkelijker te vinden in een garage. Dit soort UNF-schroeven met verzonken kop en een grove kruiskop (Phillips-achtig) zitten in diverse lengtes rond de portieren en hun scharnieren, deze kapversies zijn daarvan de langste. In metrisch kom je met dit soort bouten al gauw op sleuftypes of inbus/torx uit. Dat is dan wel gelijk het enig zichtbaar afwijkende aan zo'n oplossing! Zo zichtbaar niet-origineel is het allemaal niet, tenzij je concoursen wil winnen ;) Als er maar een stevige constructie uitkomt want er staan redelijk hoge krachten op als je met gesloten kap hard gaat rijden. En idem mocht je er een originele hardtop mee vast willen zetten. :!:

Mijn eigen "afwijkingen": Omdat de "door-cappings" origineel zo belabberd slecht vastzitten met hun piepkleine parkers heb ik daar dikkere RVS-types voor genomen. En mijn anders altijd weer trillende buitenspiegels zitten extra geborgd door RVS-plaatjes aan de binnenkant, waardoor die zelf-tappers niet langer loos in plastic busjes draaien, maar de zaak stevig onder spanning houden. Portier-scheuren krijg je niet zo. Kortom: origineel tot het uiterste levert niet altijd de beste oplossingen op, ik ben daar pragmatisch in. Carosseriebedrijven die metrische schroeven de plaatdelen "injassen" keur ik wel af, onzichtbaar of niet. Bouten en moeren moeten immers soepeltjes vast en ook weer losgedraaid kunnen worden. Wat waxoil bij het monteren ervan doet overigens wonderen :)

Re: advies gevraag bij vervangen softtop

#11
vanmiddag nog even wezen kijken met een spiegeltje en een zaklamp en toen zag ik dat er aan 1 kant gewoon 2 moertjes aan de binnenkant waren vast gelast, ik mis er daar dus 1 en aan de andere kant zat dus dat zelf gefabriceerd plaatje.
Dus nog even gaan nadenken hoe ik het oplos aan de kant waar die ene moer ontbreek.
ideeen en suggesties zijn uiteraard altijd welkom
Een dag niet gewerkt is een dag vrij geweest

Re: advies gevraag bij vervangen softtop

#12
960443 schreef:vanmiddag nog even wezen kijken met een spiegeltje en een zaklamp en toen zag ik dat er aan 1 kant gewoon 2 moertjes aan de binnenkant waren vast gelast, ik mis er daar dus 1 en aan de andere kant zat dus dat zelf gefabriceerd plaatje.
Dus nog even gaan nadenken hoe ik het oplos aan de kant waar die ene moer ontbreek.
ideeen en suggesties zijn uiteraard altijd welkom
Die derde moer erbij lassen kan zo niet, dus ik zie eigenlijk weinig mogelijkheden. Bv een kleiner plaatje maken met maar één moer erop gelast voor die kant. Als die omhulling er nog zit zou dat voldoende moeten zijn. Is die omhulling voor die plaatjes aan deze kant totaal verwijderd, wordt het knap lastig! :?

Zit het plaatdeel onder de waxoil of tectyl dat eerst terplekke proberen te verwijderen, vervolgens dat deelplaatje proberen vast te zetten met twee componentenlijm (de grijze "metaal" soort). Je kan d.m.v. het binnenhulpstuk met die drie gaten erin en de UNF-schroeven in de andere twee gaten gezet, de positie van de derde schroef en moer goed krijgen. Opletten dat er geen lijm in die schroefgangen van nummer 3 komt! (Makkelijk is anders) Ik zou het als dat ook niet lukt niet veel anders weten. :(

Een losse moer krijg je niet vastgelijmd en omdat de dekplaat vóór de montage van de kapbeugels moet worden aangebracht en dus daar de hele zaak afsluit kan je er gewoon niet bij. Een wat langer hulpplaatje op wat grotere afstand op dat verticale plaatdeel met een parker of popnagel vastgezet is misschien de enige andere optie? Zo zou je ook dat plaatje aan de andere zijde kunnen vastzetten, want na elke demontage van de kap de hele zaak te moeten lossen is immers ook niet de bedoeling :idea: