ervaring met juist deze versie LED's in koplampen?

#1
https://www.mgocspares.co.uk/acatalog/M ... g_700.html

Al langer zien we dan weer wel, dan weer niet positieve berichten over high power LED's voor de koplampen van onze B's. De stelling is meestal dat je alleen iets bereikt als de reflectoren ook aan dat soort lichtbronnen zijn aangepast. Echter de op deze link staande exemplaren zou het ook in de voor H4 halogeenlampen geschikte reflectoren al goed doen. In ieder geval goed genoeg om de MG Owners Club in de VK de MoT zegen te laten geven...

Iemand ervaring met dit soort goedkope units? Ongeveer 100€ excl verzending lijkt me een koopje, andere combi's die ik zag gaan veel hoger in prijs. Dit keer heb voor de komende APK keuring nog maar één keer de normale H4 halogeenlampen vernieuwd, wie weet wat over 2 jaar mogelijk is.

MGE leverde één positive testimonial op deze LED's op en een lange reeks op niets concreets gebaseerde opinies, dus daar had ik niets aan... :o

PS Natuurlijk is een tweede punt hoe dat zit met onze rechtsrijdende wagens versus de Engelse linksrijders: is dat al in de H4 reflectoren opgelost?

Re: ervaring met juist deze versie LED's in koplampen?

#2
Inmiddels zijnn we dankzij diverse posts op MGE weer wat verder: deze Stella's doen het best goed qua lichtpatroon, maar schijnen wel actieve fans te hebben, een zorgpunt voor mij, want in de kasten van PC's en op hun videokaarten gold altijd hoe kleiner de fan was hoe eerder kapot. Classiccarleds in het VK verkoopt ook tweemaal zo dure LED assemblies, zowel in koele als warmwitte (3000k) versies en met passieve koeling en één wat goedkopere van Lumiled (oud Philips) met wat minder goede stroomregeling. Alles in te stellen op zowel LHD als RHD wagens. APK testen zijn in principe op het lichtpatroon gericht en juist niet op het niet goedgekeurd zijn van deze H4 vervangers in LED uitvoering, maar het kan natuurlijk altijd zijn dat het gebrek aan typegoedkeuring problemen kan geven. Dan is een in de koplamp passende, plugcompatibele uitvoering die zo teruggebouwd kan worden naar standaard H4 lampen wel zo makkelijk. En het kan misschien toch wel heet worden in die gesloten koplampeenheid, ik vraag me af of dit een probleem voor de levensduur oplevert :?
PS Bij andere, modernere auto's zoals onze Citroen Saxo zit de achterzijde van de koplampunit in de open motortruimte, dus is de koeling beter

Re: ervaring met juist deze versie LED's in koplampen?

#3
Gezien het vermogen van deze lampen (25W/stuk last ik ergens) én de grotere lichtopbrengst dan H4 denk ik niet dat warmte een probleem gaat opleveren - ze zijn een stuk efficiënter dan halogeen en gloeilamp immers.

Typegoedkeuring is geen onderdeel van de APK inderdaad, maar er wordt wel eens voor geschreven bij algemene verkeerscontroles. Zo lang het lichtbeeld niet verblindend is zal dat allemaal niet zo'n vaart lopen.

Ik ben wel geïnteresseerd in hoe deze dingen uiteindelijk gaan bevallen. Ik heb de gloeispijkers in de rode barones ooit vervangen door halogeen, maar de bedrading vindt het extra vermogen (2 x 65W i.p.v. 2 x 40W) eigenlijk niet zo leuk. Dat moet ik natuurlijk sowieso verhelpen, maar dubbel genaaid houdt beter zeggen ze altijd he...
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: ervaring met juist deze versie LED's in koplampen?

#4
Mocht je bang zijn de schakelaar over te belasten; ik heb hier nog twee Philips Green H4 op -20% vermogen liggen, dwz max 55W -20%=44 Watt max. De duplo's waar de switch ooit op gedimensioneerd was trokken maximaal 45 Wat in veraf licht. Gezien de relais die ik er later in heb gezet ben ik vorige week naar standaard 55/60 Watt over gestapt en heb de lang gebruikte Green lampen weggegooid. Maar mijn reserve stel heb ik nog ongebruikt liggen. Eigenlijk hoef ik niet eens wat voor te hebben, maar verzenden vanuit Rijswijk doe ik niet....

Re: ervaring met juist deze versie LED's in koplampen?

#5
Dank voor het aanbod Don, maar Rijswijk is me toch echt wat te ver uit de buurt.

Ik heb er ook relais tussen zitten, maar eigenlijk had er een aparte kabel direct van de dynamo naar voren gemoeten als voeding. In mijn B zitten de relais onder het stuur en wordt verder gebruik gemaakt van bestaande standaard bekabeling. Ik wil er een dedicated kabel voor leggen met relais direct bij de lampunits. Los daarvan ben ik van plan alle verlichting aan te passen naar LED. Minder vermogen, meer lichtopbrengst.
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: ervaring met juist deze versie LED's in koplampen?

#6
De beide relais moet je zo dicht mogelijk bij de dwarsliggende kabelboom plaatsen, aan de rechterzijde van de wagen nèt achter het slam panel. En dan de voeding op die relais (spade 30 of 87 naar keuze op accu, de ander op hoog of laag licht) zelfstandig weghalen met dikker draad vanaf een niet geschakeld, constant gevoed voedingspunt, dus onderste spade op de box of zelfs direct op de starterterminal. Spade 85 of 86 op de kabel vanaf de lichtschakelaar aansluiten en de andere naar een lokaal aardepunt en je bent in business. Het nadeel dat je het licht per ongeluk kan aanlaten met afgeschakelde motor blijft natuurlijk bestaan. Zoiets opheffen vergt extra ingrepen, zoals een extra, zwaarder relais in die voedingslijn Ik hoef die nieuwe Green H4 niet kwijt hoor, het was een gedachte hoe ze toch nog ergens van pas kunnen komen ;)

Tzt ga ik vermoedelijk die LED opzet van Classiccarled UK in 3000k, passieve koeling versie (70 UK Pounds excl P&P) proberen.
Eerst heb ik de APK vernieuwd bij een inmiddels door de RDW opgejaagd voelende keurmeester