Ontstekingstijdstip

#1
Mijn MG B Roadster van 1970 is afkomstig uit de USA en was dus voorzien van een "Air Injection System". Uiteraard is dit systeem er afgehaald maar ik vroeg mij af of dat consequenties zou kunnen hebben voor het ontstekingstijdstip. Het motornummer begint met 18GJ en heeft een voorgeschreven ontstekingstijdstip van 20º voor BTCP bij 1000 rpm (met stroboscoop). Nu er geen lucht meer wordt toegevoegd aan het mengsel vanuit de carburateurs zou dat gevolgen kunnen hebben voor de verbrandingssnelheid van het mengsel en dus het ontstekingstijdstip. Wie kan mij hierover adviseren?
Mvg. Ron Nieuwenhuizen,

Re: Ontstekingstijdstip

#2
20 graden bij 1000 toeren lijkt me wel erg veel. Daar kunnen we lang over bomen, maar wat interessanter is: hoeveel vervroeging geeft je wagen bij 3000-3500 toeren? Oorkleppen op, iemand anders gas laten geven, en meten maar. Andere vragen: welke carburateur, welke stroomverdeler (er staat een nummer op... maar ik denk niet dat je dat kunt lezen zonder het ding eruit te sleutelen)?

Re: Ontstekingstijdstip

#3
Ron,
Het antwoord op jouw vraag is nee, het verwijderen van de luchtpomp heeft geen consequenties voor het ontstekings tijdstip. Er wordt namelijk geen lucht toegevoegd aan het mengsel vanuit de carburateurs, maar er wordt lucht (zuurstof) -middels injectie in de uitlaatpoorten- toegevoegd aan de uitlaatgassen om zo alsnog wat onverbrande deeltjes onschadelijk te maken.
Veel andere zaken, zoals veranderde brandstof samenstelling of door de tijd verminderde compressie hebben wel invloed, dus hecht niet teveel aan afstel voorschriften van 48 jaar geleden, maar probeer de beste afstelling voor jouw motor met de door jouw gebruikte benzine te vinden,
Uitgangspunt hiervoor kan zijn het oorspronkelijke afstelvoorschrift van jouw ontstekings verdeler.
Vriendelijke groet, Steef.

Re: Ontstekingstijdstip

#4
Dank voor jullie reacties. 20º is toch echt de voorgeschreven vervroeging voor motor met deze code. Ik heb geen idee wat de vervroeging bij 3000 - 3500 toeren is. Wat zou die idealiter moeten zijn? Ik heb een elektronische ontsteking van AccuSpark, inclusief nieuw ontstekingshuis en nieuwe bobine gemonteerd. Overigens voldoet dat allemaal prima.

Re: Ontstekingstijdstip

#5
Uiteindelijk geldt de voorgeschreven statische vervroeging van 20 graden niet voor een bepaalde motor code, maar voor de gemonteerde ontstekingsverdeler; alleen de vlieggewichtjes en hun veertjes en de gemonteerde vacuumdoos zijn bepalend. Als je een andere verdeler hebt gemonteerd, heb je dus niets meer met die 20 graden te maken. Het instellen van een maximale vervoeging (zonder vacuum aansluiting) van 32 graden voldoet altijd. De maximale vervroeging vind je ergens tussen de 3000 en de 3200 omw/min. Lees vooral ook de post's hierover van Don van Riet.
Groet, Steef.