Rostyle velgen bijwerken

#1
De vorige eigenaar van mijn MGB heeft de originele Rostyle velgen helemaal laten stralen. Het zwarte hart is nu dus ook chroomkleurig. Dat wil ik graag weer zwart maken, maar om ze nu helemaal opnieuw te laten stralen en spuiten, dat is ook weer zo wat. Heeft er iemand ervaring met plasti-dip? Of zou ik dit op een andere manier weer zwart kunnen krijgen zonder helemaal van 0 af te beginnen?
1DX_3402_resized.jpg
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Rostyle velgen bijwerken

#2
Joost,
Ik doe het zo:
Wiel van de auto afhalen,
ontvetten,
wat grijs moet blijven ruim afplakken met goede schilderstape,
met een scherp afbreekmesje langs de buitenrand van het zwarte gedeelte het tape wegsnijden (het mesje volgt de rand gemakkelijk),
spuiten met een spuitbus (de juiste kleur is meen ik zwart satijnglans).
Is eigenlijk wel goed gegaan.
Groet, Steef.

Re: Rostyle velgen bijwerken

#6
Het beste is of met tape afplakken wat niet van kleur moet veranderen en ouderwets met de hand en een kwast,
mijn Pa heeft in de negentiger jaren diverse sets zo voor me gedaan met net effect, zwart in halfmat, niet glanzend.
Spuiten kan dan ook, maar het afplakken is zeker veel werk maar het loont beslist, goede voorbereiding is meer dan het halve werk

Zelf hadden we ooit zo'n plastic matrijs gekocht die je in de velg legt met uitsnijdigen voor wat moet kleuren en
de rest dus afdekt. We vonden de pasform niet optimaal en daardoor overspray onder de randen, deden over hiermee
de wielen spuiten en daarna schoonmaken langer als netjes met de hand.

Re: Rostyle velgen bijwerken

#7
Geen ervaringen dus met plasti-dip?

Ik heb nog eens gekeken wat Mark Evans gedaan heeft in "An MG is born" en hij heeft beide methodes geprobeerd (spuiten en een kwastje dus). De resultaten van beide zijn mooi... ik ga maar eens overleggen met de spuiter van de stalling. Die heeft een spuitcabine... wellicht kan ik het uitbesteden voor weinig :D
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Rostyle velgen bijwerken

#8
Het mooiste resultaat bereik je door af te plakken, doe dit met goede tape b.v de blauwe (niet papieren) van 3m (ongeveer 8 euro bij automaterialenzaak en goed voor 10 wielen.)
Evt. met isolatietape lukt het ook goed om de bochten te maken, het "invullen" van de tussenstukken en velgrand kan natuurlijk met gewoon goedkoop schildersafplakband. (en krant voor je banden).
Het spuiten is zo gebeurd natuurlijk, je hebt alleen een goede voorbereiding nodig.

Heb inmiddels al 2 sets rostyles gedaan (afgelopen winterseizoen) (waarvan 1 set verkocht) voordeel hiervan was dat het echt chroom was.
Jouw voordeel is dat de zilvergrijze lak al oud/uitgehard is en niet vers uit een spuitbusje, je weet dan niet zeker of dit mooi blijft als je je tape verwijderd
(ligt natuurlijk aan de kwaliteit van het voorwerk!) maar wat betreft materiaalkosten hoeft het in jouw geval niet meer als 40 euro te kosten in totaal.
Maar goed, afplakken ongeveer 1 uur per velg als je het heel mooi wilt doen, zilvergrijs licht matteren, (ets) primer erop en dan 3 of 4 lagen (goede b.v motip) matzwart uit de knikkerbus
(deze lekker goed verwarmen van te voren, door kwartiertje in warm water te zetten). tussen de lagen ongeveer 30 minuten wachten is goed, je ziet de lak als het ware aandrogen.
Ikzelf heb deze lagen niet afgewerkt met blanke lak om zo de lakkleur diep matzwart (als orgineel) te houden, het verwijderen van de tape na de laatste laklaag deed ik al na een aantal uren als de lak droog maar nog niet uitgehard is voor het beste resultaat.

Het resultaat is schitterend! en heb hier 5 " nieuwe" chrome rostyles liggen (chroom is perfect zonder puntjes of roest) van 40 jaar jong met nieuwe banden.
Iik heb overigens de gehele wielen aangepakt, dus ook het velgbed kaalgetold en afgewerkt in zilvergrijs, en achterzijde wielen getold en afgewerkt ook in matzwart
(velgrandjes, ook achterzijde zijn natuurlijk netjes afgeplakt en chroom gebleven).
(De wielen zijn deels voorzien van plaklood dus mooi gave velgrand buitenzijde zonder slaglood en kortste ventielen met (lange) klassieke rvs ventieldopjes, (oude voorraad Truck werkplaats),
nieuwe naafdoppen met dito MG logo en ook nog NOS (pickdate 1979) orginele unipart wielmoeren)
De wielen liggen te wachten op montage wanneer de GT geheel opgebouwd is (hopelijk voor deze zomer!)

Re: Rostyle velgen bijwerken

#9
Quote: (De wielen zijn deels voorzien van plaklood dus mooi gave velgrand buitenzijde zonder slaglood en kortste ventielen met (lange) klassieke rvs ventieldopjes, (oude voorraad Truck werkplaats),nieuwe naafdoppen met dito MG logo en ook nog NOS (pickdate 1979) orginele unipart wielmoeren)

Hallo 020137, (is een naam niet aardiger?)
Al twee maal achtereen heb ik al het slaglood van de buitenkant van mijn chromen Rostyle velgen verloren (te glad?). Aan de binnenkant blijft het wel zitten
Hoe heb jij dat balanceren met plaklood precies gedaan, alleen aan de binnenkant, of in het hart van de velg?
Groet, Steef.

Re: Rostyle velgen bijwerken

#10
110183 schreef:Quote: (De wielen zijn deels voorzien van plaklood dus mooi gave velgrand buitenzijde zonder slaglood en kortste ventielen met (lange) klassieke rvs ventieldopjes, (oude voorraad Truck werkplaats),nieuwe naafdoppen met dito MG logo en ook nog NOS (pickdate 1979) orginele unipart wielmoeren)

Hallo 020137, (is een naam niet aardiger?)
Al twee maal achtereen heb ik al het slaglood van de buitenkant van mijn chromen Rostyle velgen verloren (te glad?). Aan de binnenkant blijft het wel zitten
Hoe heb jij dat balanceren met plaklood precies gedaan, alleen aan de binnenkant, of in het hart van de velg?
Groet, Steef.
Lichtmetalen wielen worden bijna altijd voorzien van plaklood tegenwoordig (gelukkig overigens, al zie ik het -zelfs- af fabriek nog wel eens anders),
i.p.v. slaglood aan buitenzijde krijg je plaklood bij het hart, aan de(achter) binnenzijde van het wiel komt het plaklood op het velgbed zo kort mogelijk tegen de velgrand aan.

Dat is dan ook het enig (theoretisch) nadeel van plaklood aan buitenzijde, niet direct aan de velgrand te monteren, maar een goed bandenbedrijf heeft daar geen problemen mee al blijft corrigeren slaglood makkelijker.
Laat wel je wielen balanceren op de 4 boutgaten (steek 4x114,3net als veel moderne aziatische merken)ipv op het niet geheel ronde naafgat.
Een normaal bandenbedrijf heeft deze adaptors gewoon in de werkplaats (er zijn voor PW maar 2 soorten, 4 of 5 gaats, en ze zijn instelbaar/om te zetten naar de gewenste steekmaat).

Ik heb het trouwens wel vaker gehoord dat het "nieuwe" slaglood loskomt, schijnbaar omdat het materiaal (zink?) en vorm anders is dan oud/echt lood.
Heb trouwens nog wel een zakje liggen met div. oude loodjes in div. gewichten als je wielen al beschadigd zouden zijn van het slaglood en daarom niet anders kan of wil.

Groeten Gideon

Re: Rostyle velgen bijwerken

#12
130046 schreef:Geen ervaringen dus met plasti-dip?

Ik heb nog eens gekeken wat Mark Evans gedaan heeft in "An MG is born" en hij heeft beide methodes geprobeerd (spuiten en een kwastje dus). De resultaten van beide zijn mooi... ik ga maar eens overleggen met de spuiter van de stalling. Die heeft een spuitcabine... wellicht kan ik het uitbesteden voor weinig :D
Hallo,


ik ben zelf met plastdip in de weer geweest en ik moet zeggen het is leuk om er mee te werken en makkelijk.
ik heb er mijn middenconsole van mijn Mercedes mee gedaan, die was fabriekaf met een houtmotief en dat vind ik meer iets voor Engels auto's.
Het voordeel van plastidip is dat je het makkelijk kan verwijderen als het niet goed of mooi is, maar je moet nog steeds hetgene wat je niet wilt spuiten afplakken en volgens mijn kan je dan net zo goed de boel verven, je weet immers toch hoe je het wilt hebben.

Mvg Gerrit
Een dag niet gewerkt is een dag vrij geweest

Re: Rostyle velgen bijwerken

#13
Een heel andere benadering van het bijwerken van Rostyles, omdat het vóóraf verwijderen van de banden me zelf niet lukte. En vervolgens met het plaatsen van andere banden (zie mijn post elders over "ervaring met het balanceren van Rostyles") de spuitoplossing minder logisch werd. :|

Voor de puristen onder ons niet schrikken, maar Hammerite in lichtgrijs hamerslag trekt -mits niet te dik aangebracht- prachtig op. Zet je het er te dik op dan krijg je te donkere vlekken of zakkers. Het is even oefenen, maar het voordeel is dat je met de kwast kan aanbrengen. En dus niet hoeft af te plakken, mits je redelijk weet te "besnijden" zoals huisschilders wel zeggen! Plak je de zwarte delen af kun je zelfs wat vrijelijker je gang gaan. Aan de rand van de velg, tegen de band aan steeds een stukje plastic of schuurband gebruiken om te verhinderen dat de Hammerite op de band terecht komt. Wat je morst is met gewone thinner te verwijderen. Die speciale Hammerite thinner is geldklopperij. :o

Het grote voordeel is dat je alleen losse roest vóóraf hoeft te verwijderen, een laagje oppervlakteroest doet absoluut geen kwaad en verdwijnt subiet onder de Hammerite-laag. Mocht er roest op de zwarte achterkant van de velg zitten, dan die met Smooth Hammerite zwart bedekken, daar zie je niets van. :idea:

Geen oplossing die je met kleurnummers in de hand zal verwachten, maar ik ben er wel blij mee 8-)

NB O ja, Hammerite adviseert op vochtige plekken twee lagen achtereen met een zekere tussentijd, is hier niet echt nodig! Komt de roest terug, is het nog vroeg genoeg voor een tweede laag :idea: