pompje ruitensproeier

#1
Na montage ruitensproeier pompje geen doorvoer van vloeistof. Na alles gesject te hebben vooraad, leidingen na gelopen en pompje hoorbaar is me niet duidelijk wat nu de oor zaak is.
De B is wel onlangs over gespoten geweest maar ik zie hier geen aanleiding in, in het niet funcsioneren van het pompje .Wie weet de oplossing? groeten Noud.

Re: pompje ruitensproeier

#2
070179 schreef:Na montage ruitensproeier pompje geen doorvoer van vloeistof. Na alles gesject te hebben vooraad, leidingen na gelopen en pompje hoorbaar is me niet duidelijk wat nu de oor zaak is.
De B is wel onlangs over gespoten geweest maar ik zie hier geen aanleiding in, in het niet funcsioneren van het pompje .Wie weet de oplossing? groeten Noud.
Niet ongebruikelijk, zoiets overkwam me met grote regelmaat en altijd nèt voor het APK moment.
Ooit steeds opgelost door wéér een nieuw, aftermarket pompje van slechte kwaliteit. Nu zit er een iets beter aftermarket pompje in, maar de originele pompte gewoon beter :(

Er zijn een aantal oorzaken aan te wijzen, Noud, in volgorde van waarschijnlijkheid (dat het pompje hoorbaar geluid maakt is geen garantie op goede werking):
0) de sproeiers voor de voorruit zitten verstopt: doorprikken met een naald, een enkele keer moest ik dat roteerbare eindstukje demonteren als het vuil dieper weg zat
1) de vloeistof heeft nog niet het hele pad tussen het einde van de aanzuigbuis en de pomp gevuld, dus het pompje draait in de lucht droog en komt niet verder (gaat dan snel defect)
Oplossing: afvoerslangetje op de pomp tijdelijk afnemen en met het aanzuigslangetje gevuld wéér proberen, pompt hij uit, dan slangetje dan weer vastzetten
2) dat aanzuigventiel blijft openstaan door een stukje vuil tussen klepje en de rand, zodat de vloeistof terugloopt en situatie (1) onstaat, dan wel het andere uiterste dat mij vorig jaar overkwam. Hier zat in een nieuwe voorraadfles een te sterke veer op het aanzuigventiel, no way dat het pompje er doorheen kwam. Oude ventiel terug, weg was het probleem. Ik heb MOSS op die te sterke veer geattendeeerd, zij beweerden dat ik de eerste was met dit probleem bij dit (Chinese aftermarket) product
3) de pomp heeft de verkeerde polariteit: waar + op het huis staat aangegeven moet dat - zijn en omgekeerd. Overkwam mij met het bekende Japanse pompje een paar jaar terug en was lastig te ontdekken. Oplossing natuurlijk de stekkertjes omwisselen. Het pompje staat overigens bij aangezet contact op constant + accu en de stuurschakelaar legt de min aan massa voor activering
4) na te lang tevergeefs droog gepompt te hebben heeft het pompje niet langer voldoende aanzuigende werking meer en/of loopt door hitteontwikkeling definitief vast zodat hij moet worden weggegooid (is me tweemaal overkomen)

Er zijn nog wat andere foutmogelijkheden als de slangetjes niet alleen te hard zijn geworden, maar daardoor ook slechter afsluiten, maar ik neem aan dat je die al gecheckt hebt :D
Als tip om het functioneren bij oude slangetjes zekerder te krijgen is om het pompje lager te monteren dan het vloeistofniveau in de voorraadfles... :idea:
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 23 feb 2018, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: pompje ruitensproeier

#3
hoi Ron,
sjonge dat is een hele tijd geleden dat we met elkaar contact gehad hebben. Maar ja er is onder tussen ook zoveel gebeurt dat wil je niet weten. Maar allee ter zaken sproeiers heb ik niet gecontroleerd daar de vloeistof het pomp je niet berijkte
Slangetjes op de pomp los nemen en en de draden anders om aan sluiten geen resultaat. Kan nu proberen om het aanvoerslangetje te vullen misschien dat hij inderdaad te lang droog gestaan heeft als tweede mogelijkheid is de fles inderdaad hoger
te plaatsen maar bedenk me nu dat het voorheen ook gefunctioneert heeft, maar wie weet kan het altijd proberen niet geschoten is altijd mis nietwaar Nou ga nog wat dingetjes uit proberen je hebt toch een paar mogelijkheden geopperd waar ik nog niet aan gedacht had.
je hoort het nog wel groet Noud.

Re: pompje ruitensproeier

#4
070179 schreef:hoi Ron,
sjonge dat is een hele tijd geleden dat we met elkaar contact gehad hebben. Maar ja er is onder tussen ook zoveel gebeurt dat wil je niet weten. Maar allee ter zaken sproeiers heb ik niet gecontroleerd daar de vloeistof het pomp je niet berijkte
Slangetjes op de pomp los nemen en en de draden anders om aan sluiten geen resultaat. Kan nu proberen om het aanvoerslangetje te vullen misschien dat hij inderdaad te lang droog gestaan heeft als tweede mogelijkheid is de fles inderdaad hoger
te plaatsen maar bedenk me nu dat het voorheen ook gefunctioneert heeft, maar wie weet kan het altijd proberen niet geschoten is altijd mis nietwaar Nou ga nog wat dingetjes uit proberen je hebt toch een paar mogelijkheden geopperd waar ik nog niet aan gedacht had.
je hoort het nog wel groet Noud.
Noud, je bent ook over langere tijd consequent in het mij Ron ipv Don te noemen :lol:

Hopelijk vind je de oplossing bij dit gekke onderdeel, dat zeker rond APK-momenten ons volkomen onverwacht de nodige keuringsproblemen kan bezorgen...... :cry:

Re: pompje ruitensproeier

#5
Sorry voor de naams wisseling Don weliswaar scheelt het maar een letter, maar toch.
Euvel dank zij jouw gevonden. Het aanvoer slangetje zelf eerst aan gezogen tot het pompje en walla na enig moment was de werking compleet
Dan denk je had ik dat zelf ook niet kunnen bedenken maar ja daar heb je tenslotte ook mede leden voor op dit spaarzaam bezochte forum.
Het voorraad flesje heb ik wel gevuld maar niet aan gedacht dat de aanzuigende werking wel eens onvoldoende te kunnen zijn
om van het korte slangetje naar het pompje te kunnen overbruggen. Dus Don bedankt voor je support. groetjes Noud.

Re: pompje ruitensproeier

#6
070179 schreef:Sorry voor de naams wisseling Don weliswaar scheelt het maar een letter, maar toch.
Euvel dank zij jouw gevonden. Het aanvoer slangetje zelf eerst aan gezogen tot het pompje en walla na enig moment was de werking compleet
Dan denk je had ik dat zelf ook niet kunnen bedenken maar ja daar heb je tenslotte ook mede leden voor op dit spaarzaam bezochte forum.
Het voorraad flesje heb ik wel gevuld maar niet aan gedacht dat de aanzuigende werking wel eens onvoldoende te kunnen zijn
om van het korte slangetje naar het pompje te kunnen overbruggen. Dus Don bedankt voor je support. groetjes Noud.
Graag gedaan Noud.
Misschien komt het wel omdat mijn volledige voornaam Donald in Nederland niet meer aan kinderen wordt gegeven en dus ook de verkorte versie weinig meer voorkomt. Door Trump zie ik dat niet veranderen, hij is geen lichtend voorbeeld om na te volgen :oops:

Ik was nog vergeten dat ik ooit ook eens een gespleten plastic aanzuigventiel heb gehad, ook dan loopt het aanvoerslangetje snel leeg. Verharding van het aanvoerslangetje zie je trouwens aan de gele verkleuring af.

Vreemd dat er zoveel mis kan gaan met zoiets basaals als een ruitesproeier, bij andere auto's komt zoiets zelden voor. Eén keer had ik een bevroren reservoir in mijn Citroen GS en bij het activeren van de sproeier brak er toen een draad van die (anderswerkende) pomp af. Bij alle andere wagens is me dat nooit overkomen.