vleugelmoeren en APK

#1
Op het internet geen eenduidig antwoord te vinden daarom maar even een vraagje hier op het forum

Geven vleugelmoeren van de spaakvelgen problemen bij de APK? Sommige mensen vervangen ze preventief voor 8 hoekige moeren andere gaan, volgens zeggen, probleemloos door de keuring.

Jasper

Re: vleugelmoeren en APK

#2
Hoi Jasper,

Mij is aangegeven dat de regelgeving zoals vastgelegd in de APK nog wel eens wijzigt, ook op dit punt. Sinds 2003 heb ik een MGC met vleugelmoeren op de spaakwielen en nog nooit heb ik ook maar 1 opmerking hierover gehad. Waarbij de auto ook nog eens aan een steekproef is onderworpen. Dat zegt natuurlijk helemaal niets, want ik kan mij voorstellen dat de keurmeester of de persoon die de steekproef doet niet volledig op de hoogte is van de status van regels die zo nu en dan wijzigen.

Ik weet dat er garages zijn die ten tijde van striktere eisen rondom de wartels hier praktische, tijdelijke "oplossingen" voor hadden zodat de auto met vleugelmoeren toch gewoon door de keuring kwam.
Uiteindelijk kun je het standpunt hebben dat ze onveilig zijn, het zijn immers ronddraaiende uitsteeksels die voor lelijke verwondingen kunnen zorgen, zorg dus dat ze binnen de carrosserie blijven. Maar uiteindelijk horen ze wel bij de tijdsgeest van je auto en heb ik nog nooit gehoord dat iemand door een politieagent aan de kant van de weg gezet is met opmerkingen over gevaarlijke wielmoeren.

Kasper

Re: vleugelmoeren en APK

#4
Vliegenmoeren mogen geen probleem opleveren bij de APK, in de jaren 80 en 90 gaf het wel vaak een probleem, en inderdaad ging je naar de RDW of APK met een setje achtkantige moeren.
Alleen het type keurmeesters die het niet begrijpen is allom aanwezig, bijvoorbeeld mogen ook de zijverlichting van de latere types B (verlichting aan de zijkanten op de spatborden) weer gewoon branden, voor orange en achter rood.
Mocht in de jaren 80 en 90 niet beslist niet branden, zelfs diende ik een keer de rode zijreflectoren van de achter zijverlichting met Donald Duck tape af te plakken voor de RDW, de keurmeerster vroeg of ik het thuis al weer zou afhalen, ik antwoordde "Neen niet thuis, om de hoek na de keuring al".